Bebis-snack!

Re: Bebis-snack!

Inläggav Arctic » 12 jun 2011, 21:51

indicaana skrev:Däremot har jag problem med nappen! Hon vill verkligen inte ha den!!! Nån som har samma problem? De få gånger hon tagit den så har hon somnat å sovit länge, men de har hänt typ 4-5 ggr. Annars blir hon rasande bara när jag så mycket som försöker!

Mn vill inte heller ta napp. Har provat alla sorter jag hittat i olika affärer men inget duger. Min kära mor säger att man oftast får tvinga dom till att ta nappen. Det är bättre att hålla ut och inte ge napp för det är tydligen ett helvete att vänja dom av med nappen sen :D får väl försöka stå ut och lita på det hon säger även om det är jobbigt med allt okynnes snuttande
Älskade lilla Cecilia, 13/5 2011 kl 22:44, 3800g, 54cm
Älskade lilla Rasmus 11/11 2014 kl 22:22, 4162g, 55cm
Användarvisningsbild
Arctic
Alltid online

Status: Sambo

Inläggav Sofie87 » 12 jun 2011, 22:15

jag fick "tvinga" Elvira ill nappen i början... hålla emot länge.. hon accepterade den tillslut.. hon har et så stort sugbehov så jag tar hellre smällen sen när hon e 2-3 år och hittar på nått spännande sätt som gör att hon vill sluta.. ge dom till tomten..göra en nappskatt...bygga en flotte så dom får simma iväg eller lägge dom i en ballong så dom flyger bort.. nåt kommer vi nog på :).. Nu tar hon iaf nappen lätt alla gånger utom när hon skall bajsa, då är det tvärnej, här skall göras business, stör ej!!

Annarsdå.. jo dagarna går.. Elvira är 7 veckor idag. Älskar henne mer för varje minut som går. För varje dag lär jag känna henne bättre och det fungerar bättre o bättre. Hon blir oftast aldrig pigg ¨på nätterna utan kan behålla lugnet och somna om ganska snabbt efter blöjbyte och amning. Hon börjar titta mer och mer på olika saker och det blir saker längre och längre bort. Hon gillar vita ljusa saker och gula starka saker. Köpte en dreggelbok till henne i fredags med olika färger på de olika sidorna.. hon tittade massor i den i morse! Hon är jättestark i nacken och behöver inget stöd alls längre där. Nya ljud kommer hela tiden och det senaste är ett underbars ljud nerifrån halsen som kommer när hon är glad. Hon skrattar/ler mer o mer och visar tydligt att hon känner igen just mig genom att le när jag visar mig efter att hon varit hos någon annan en stund. Ammningen funkar oftast bra men ibland blir det nått ersättningsmål på kvällarna. Hon älskar närkontakt och absolut bästa sättet att somna henne är mage mot mage på mig. Hon är en riktig sprattelfa och hon sprattlar och donar med hela kroppen när man pratar med henne. Helt fantastiskt att se hur hon försöker komunicera tillbaka!

Liten uppdatering från Elvira !
Användarvisningsbild
Sofie87
Alltid online

BF: 020511
BIM: 230810
Status: Sambo

Inläggav naellie » 13 jun 2011, 08:56

Sofie vilken superhärlig läsning om lilla Elvira! Låter hur mysigt som helst att hon är mer med nu.

Hubert blir också snabbt mer medveten nu, men det sträcker sig till att han kan ligga och diskutera med soffan eller med hans tyganka. Mamma och pappa är lite roliga en stund också ;)

Arctic- antingen är han väl superhungrig, eller så är han mätt men övertrött och gnällig. jag har blivit stressad ett par gånger när Hubert arldrig verkar bli nöjd och snuttar och blir arg. Men lägger jag honom på armen och vaggar honom så har det hänt fler än en gång att han somnat. Igår fick Jakob honom att somna så med.

Hubert blir tvärarg om jag tvingar honom att ta nappen. Vill han snutta tar han inom kanske fem minuter. Annars blir han bara ännu argare av att jag prackar nappen på honom. Den provade jag nämligen igårkväll. När jag slutade tvinga på honom nappen och gungade honom i famnen så poff somnade han :D
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav grodunge » 13 jun 2011, 11:07

Arctic skrev:En fråga till er som både ammar och ger ersättning...

Jag märker på kvällen att jag inte riktigt räcker till. Hon kan suga en 8-10 tag innan hon sväljer mot slutet av amningen och då har hon ändå fått båda brösten. Brösten känns mjuka och degiga och det kommer bara droppar när jag försöker handmjölka. Hon suger och suger och blir till slut sur och arg, släpper, letar efter bröstet, suger,blir arg... Jag antar att mjölken inte räcker till. Dock vill hon inte ta flaska med ersättning. Hon bara skriker och verkar inte fatta hur man gör. Vi har avent flaskor. Om jag dock ger henne flaska precis när hon börjat visa tecken på att vara hungrig men inte börjat skrika ännu så tar hon den och suger utan problem både ersättning och pumpad mjölk så det är nog inte så att hon inte gillar ersättningen.

För hungrig för att kunna tänka klart så hon inte vet hur hon ska göra? Fler som har detta problem?

Nu ger ju inte jag ersättning så jag kanske är fel person att svara egentligen :)
Men min dam är precis sådär kvällsbråkig. Snuttar 5 sek, släpper och skriker, blir förbannad, viftar och sprattlar, snuttar 5 sek, drar så bröstvårtan blir 5cm lång (ajaj aj!) osv.... Jag har också slappa bröst på kvällen, men upplever ändå inte att det är ersättning som behövs. Min erfarenhet är att alla bebisar är kvällsoroliga, hur man löser det varierar. Vissa ger ersättning och får det att funka med det, vissa är envisa och låter bli (jag). Kanske är din tjej bara kvällsorolig utan att vara speciellt hungrig? Då blir man ju såklart förbannad om det bjuds käk :) Jag bara gissar, men båda mina barn har varit kvälls-besvärliga utan att behöva ersättning så mer mat är inte alltid lösningen.
Bild
grodunge
Alltid online

Inläggav grodunge » 13 jun 2011, 11:10

Vår tjej (precis som vår son) får kväljningar av napp :shock: Det är tydligen jätteäckligt att snutta på något som inte är bröst :D Synd, för det hade varit smidigt ibland...
Bild
grodunge
Alltid online

Inläggav Barn är underbara » 13 jun 2011, 12:04

Jag tyckte inte alls att det var så jobbigt att få Isabelle att sluta med napp. Visst saknade hon den, men hon kom över det snabbt. Nappen var så värdefull för henne. Hon kunde lättare somna på egen hand än hennes bror som inte hade napp. Tycker fördelarna överväger. Wilmer tog nappen redan på bb. Han verkar också ha ett STORT sugbehov. MAM napparna funkar bäst för Wilmer.

Han är också som ni beskriver det (kvällstrött)och grinig. Gör också så suger och blir arg och suger igen och så håller det på. Men han får i sig mat så det räcker för när han somnar vid ca 22-23 så sover han i 5h varje natt och har gjort det sedan han var ca 1 vecka. (förutom när han var förkyld förra veckan) Var tät i näsan och vaknade oftare då.

Han börjar bli en stor kille på onsdag är han 1 månad :)
I morse kom äntligen det första leendet! Tre gånger dessutom storasyster fick också ett soligt leende. Helt underbart, känns som en första bekräftelse på att han utvecklas som han ska. Han söker med blicken när han hör min röst. MYSIGT!

Alla som frågar hur är det? Är det jobbigt, men du är väl trött! Jag kan bara säga att jag mår så bra och är så lycklig. Hade inte ens tredagars blues efter fl. Är så oerhört lycklig att graviditeten är över, mådde så oerhört dåligt. Det är inte så många som vet hur dåligt jag verkligen mådde.
DET BLIR ABSOLUT INTE FLER BARN NU! Har tre friska barn och känner mig så nöjd. Är så glad över Wilmer och bara njuter av att ha honom på utsidan kroppen.

Kram på er alla mammor!
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav förstagångare » 13 jun 2011, 13:31

Elsa älskar sin napp. Vi provade första gången när hon var 2 veckor gammal, och hon fattade genast vad det var fråga om. Men så har hon sedan hon föddes också haft enormt sugbehov, suger på allt som hon kommer åt.

Vi har tyvärr fortfarande problem med att hon har så mycket luft i magen :(. Hon pressar och pressar för att få ut det, ibland pressar hon så mycket så hon kräks. Så nu ska vi prova zonterapi, för att se om det kan hjälpa. Akupunkur lär också vara effektivt.

Annors är hon så härlig :). Hon kom med första "riktiga" leendet för ett par dagar sedan. Ibland tänker jag att det är underligt att man kan älska någon som pruttar, bajsar, kräks, skriker och väcker en på nätterna, så mycket och så ovillkorslöst som man älskar sin bebis :).
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav mallan29 » 13 jun 2011, 16:54

Här skrivs det för fullt. Har inte hunnit vara inne så mycket på nätet. Så jag har missat den här tråden. Har fullt upp med 2 små barn :D

Felix är 5 veckor nu. Har fått små leenden av honom, men vet ej säkert om det är leende eller bara reflex :D Han har en del magknip, just nu får han både sempers magdroppar, och minifom. Jag har även slutat helt att äta mjölkprodukter och tycker nog att det har blivit lite bättre.
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Inläggav indicaana » 13 jun 2011, 18:58

Arctic - Tror att grodunge har en poäng, för Leona e exakt likadan som era flickor. De e lite smått irriterande på kvällen när inget passar. Å att ge bröstet kan ibland väcka en björn som sover. Hon blir så arg/ledsen. Först funkar de, men som du skriver äter hon å släpper, äter mer å slår å grinar ibland samtidigt.
Härlig läsning om Elvira verkligen. SKa oxå skriva ett par rader om min blomma när jag får tid. Jag e så otroligt lycklig över att va mamma! :D :D
Användarvisningsbild
indicaana
Alltid online

BF: 110506
BIM: 100827
Status: En bäääbis

Inläggav naellie » 13 jun 2011, 22:48

Lill-Hubbson är orolig ikväll så det är som balsam för själen att läsa om fler kvällsoroliga småttingar. Jakob och jag sitter här och bara tittar på varandra. Han gnölar och krånglar sig som en kålmask. Nu ligger han i soffan på jakob och verkar lugn och tyst i alla fall...

Men jag kan bara skriva under på att lyckan över att vara mamma är helt enorm. jag kan inte ens minnas hur det var att inte vara mamma och undrar vad jag fyllde mina dagar med. Det känns i hela hjärtat och hela kroppen när jag tittar på honom eller hör honom ligga och jollra. Jag väntar fortfarande på att han ska le lite mer mot mig (och inte bara mot tygankan), och han reagerar inte alls när jag ropar på honom.

Barn är underbara, jag blir så glad av att höra att du mår så bra nu och kan njuta för fullt. Du hade det verkligen tufft!

Och vet ni vad? Idag var första dagen jag kände mig nyfiken på min förlossning. Jag har tänk en del och orkat känna efter lite vad det egentligen var som gjorde att den kändes så jobbig. Jag har fortfarande svårt att sätta fingret på vad det var. Jag har pratat med Jakob och frågat lite. Man glömmer så fort. Börjar känna en längtan att skriva ihop en fl-berättelse för min egen skull, men känner att jag glömt så mkt. Vi får se :)

Kramar på er!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

FöregåendeNästa

Återgå till Majföräldrar 2011