Annons:

Bebisen+ sova

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Bebisen+ sova

Inläggav AngelaSweden » 10 dec 2008, 22:32

Hejsan tjejer det ar som sagt langt kvar tills min bebis kommer men jag funderade over en sak...nar ni precis tagit hem eran bebis hur sov den da...hade ni den i en egen sang med en gang eller hade ni en korg mellan er i sangen dar bebisen va eller sov bebisen i sangen med er?Blev lite fundersam.Tacksam for svar
Användarvisningsbild
AngelaSweden
Alltid online

BF: 090404

Re: Bebisen+ sova

Inläggav Eden_79 » 11 dec 2008, 19:15

Det är upp till var och en hur man vill göra med bebisens sovplats.
Det sägs att risken för plötslig spädbarnsdöd minskar om bebisen sover i egen säng. Därför att risken att kudde eller täcke lätt kommer över bebisens ansikte när man sover och den kan kvävas. De flesta föräldrar rullar inte över sina barn i sömnen som en del tror, eftersom man får nån slags ytlig sömn med barn bredvid sig.

En del tycker att det är lättare med amning och så när bebisen sover i samma säng.
Personligen har jag haft vagnen bredvid sängen de första 4 mån. När barnen vaknade tog jag upp dem och ammade dem.
Efter amningen lade jag tillbaka dem i vagnen igen. Jag sover bättre utan barn i sängen. Ett par gånger hände det att jag somnade under amningen och då sov de ju bredvid mig ändå.

Men en gång vaknade jag av att bebisen var borta! Den var inte i vagnen och inte bredvid mig. Jag visste att jag hade ammat och somnat med honom bredvid mig.
Jag slet av täcket och där låg han i höjd med mina knän, helt under mitt täcke och sov... Vet inte hur länge han legat där eller hur han hasat ner dit, men han mådde bra i alla fall. Vågar inte tänka på hur det kunde ha gått om han inte fått tillräckligt med syre därunder.

Den här gången ska jag ha en Leandervagga i taket vid vår säng, får inte plats med en vagn och spjälsängen är så stor i början för en liten skrutt.
Annars kan man ta liggdelen på vagnen mellan sig i sängen eller köpa en Snugglenest som barnet sover i mellan er. Då minskar ju risken att något skulle hända.

Känn efter när ni kommer hem med bebisen och gör det som känns bäst för er båda.
Lycka till!!!
Eden_79
Rådgivare Minbebis

Inläggav Medea » 12 dec 2008, 16:54

Jag hade Ophelia i natten första natten och hon som som en stock som de ofta gör den första tiden. Det gjorde dock inte jag, jag vaknade så fort hon släppte en fis, så nojjig var jag.

Fram tills en två veckor sedan har vi haft henne i vagnen men nu sover hon i sin spjälsäng. Det fungerar hur bra som helst med vagn dock.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

BF: 100516
Bor: Narnia

Inläggav AngelaSweden » 13 dec 2008, 11:55

Tack for alla svar de har hjalpt mig mycketi mitt tankande :D
Användarvisningsbild
AngelaSweden
Alltid online

BF: 090404

Inläggav Karisma__ » 13 dec 2008, 11:58

Vi hade Miio i engen säng första 3 veckorna. För då sov han så bra och rätt mkt. Sedan började hans kolik och då hadde vi han i vår säng. För då sov han nästan aldrig. Puh.
BildBild

Mamma och Pappa älskar er.!

BildBild
Användarvisningsbild
Karisma__
Alltid online

Inläggav Medea » 13 dec 2008, 15:33

Det här känns som en viktig grej att diskutera så jag startar en nu tråd i ämnet för de som är intresserade. Jag menar, bebis skaju sova 15 timmar på ett dygn. Så varför gör han/hon inte det?
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

Inläggav Eden_79 » 13 dec 2008, 22:11

Vänta nu lite... Vem har sagt att en bebis ska sova 15 timmar på ett dygn?!?
Det är väl helt olika från barn till barn. Vissa sover hela dygnet utom när de äter och vissa sover mindre än 15 timmar.
Min första son sov väl helt normalt när han var bebis. Min andra däremot hade kolik och sov typ ALDRIG, max 1-2 tim i sträck på nätterna.
Min systers bebis sov jämt! Hon fick väckas för att äta!

Det finns inga ska när det gäller bebisars sömn, däremot finns det någon slags medelmåttig sömntid som de flesta bebisar sover. Precis som att vi vuxna bör sova mellan 6-8 timmar per dygn för att fungera.
Men vissa sover 9 timmar och andra bara 4-5, utan att det är något fel.

Nej, de flesta bebisar sover när de är trötta, andra vill inte sova så mycket.
Eden_79
Rådgivare Minbebis

Inläggav Medea » 14 dec 2008, 11:40

Det är just det som är min poäng. ;)
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: