Bebissnack

Bebissnack

Inläggav Delacosta » 08 aug 2010, 11:06

Nu när man inte är ensam om att ha fått sin lille stjärna, kanske vi kan ha en allmän tråd med lite bebissnack?

Jag tänkte höra med er som redan har barn sedan tidigare, och er andra också som kanske vet!

Neyra är imorgon tre veckor, tänkte börja så smått få henne att inte vända på dygnet. Hon är inte vaken hela nätter, det är inte det det handlar om, men ibland sover hon lite väl mkt på dagarna, för att vara mer vaken på nätterna (ibland sover hon riktigt bra på natten!).
Sen igår började jag väcka henne för att hon skulle amma oftare på dagen, det blev med 2-3 timmars mellanrum (iochf behövde jag inte väcka henne mer än nån gång, då hon faktiskt var vaken mkt). Så inatt ammade hon; kl 21.00, 01.15(!), 03.15, 05.30, 07.30. Natten innan var inget rolig alls, då ville hon amma varje timma och var huuur pigg som helst! (Därav min tanke om att försöka anpassa hennes dygnsrytm).

Min fråga är alltså, är det dumt att försöka bestämma över amningen? (Självfallet får hon amma oftare om hon vill det under dagen, men jag vill försöka undvika att hon sover 3-4 timmar isträck dagtid). Har någon nåt bättre tips? Hur har ni gjort för att få de små liven att vända rätt på dygnet?
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Re: Bebissnack

Inläggav sprallos » 08 aug 2010, 16:19

Det är jättesvårt att ge nåt bra svar...Victor var likadan...Det ger sig med tiden, men det är ingen lek innan det gör det. Nu fick vi ju honom i november och då är det ju lite annan årstid och ljustillgång. Det jag gjorde var att låta honom sova i ljus och ljud på dagen (tände lampor osv) och släcka ner och dämpa ljud på kväll/natt så han skulle få nån form av röd tråd.

Hon är fortfarande pytteliten så ha inte allt för stora mål att lyckas till 100%...Det är en jobbig tid. Men se till att sova på dagen du också, det är mitt tips. Man måste inte hålla på att städa, baka, tvätta, umgås med folk osv osv...man får sova. Nån gång måste man ju göra det och då gör man det när bebisen gör det. I alla fall första tiden. Det är mitt eget råd till mig själv iallafall, för jag var den som putsade och fejjade när Victor sov på dagen....jättedumt!

Sen, senare....mycket senare kan man börja trixa, men jag skulle inte rekommendera nån att köra några sov-kurer innan barnet är 6 mån.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav soffilina » 08 aug 2010, 16:37

vad jag läst, kan man efter bebis är 6 veckor börja försöka skapa någon typ av rutin, att det är först då dom börjar kunna förstå lite skillnad. men det har jag mest läst på nätet dock :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Lilla_knyttet » 21 aug 2010, 17:14

Eftersom jag inte producerar tillräckligt med mjölk har jag fått mata Nicholas nästan enbart med mjölkersättning. Detta har gjort honom hård i magen. Någon som har tips på vad man kan göra för att undvika detta?
Jag vet att om man använder pulverersättning så kan man ha i mer vatten så att ersättningen blir tunnare, men vi använder tetrapack med ersättning - kan man tillsätta vatten i dem med? Vågar inte testa utan att veta om det går.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

Inläggav Ninjana » 21 aug 2010, 17:37

Testa vågar man alltid det är ju bara vatten ( tycker jag )
Ninjana
Alltid online

Status: 2 barns mamma!

Inläggav soffilina » 21 aug 2010, 19:41

är lite nyfiken på hur tillvaron ser ut för er?
här har vi haft första skrikkalaset idag. puh. satte napp i munnen på henne för första gången, då hon bara ska snutta tutte heeela tiden. funkar, nu sover hon med nappen i munnen iaf :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav amonette » 21 aug 2010, 22:00

Jag har också testat napp när Edvin skriker. Det ser så fruktansvärt sött ut när han suger på nappen. Det funkar i ungefär hälften av fallen (dvs när han inte är jättehungrig).

Man blir verkligen förvirrad över allt möjligt för alla säger olika. På BB sa de att man inte ska ge napp, men när BVC var här så var det bra för att det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. På BB sa de att man skall erbjuda bebisen båda brösten vid amning, men BVC sa att ett bröst är en måltid. Erbjuder man båda brösten riskerar man att bebisen inte får i sig den feta mjölken.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

Inläggav soffilina » 21 aug 2010, 22:13

jag har gått efter att man kan ge napp när amningen sitter dör den ska. så jag började med det idag,och ja, det fungerade. men hon har vart väldigt gnällig idag. inte sovit sånna där 4 timmars pass, utan kortare, och gnällt därimellan.

hur ofta ammar ni? och hur länge per gång?

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav jessmal » 22 aug 2010, 16:35

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan bebisen får personnummer och namn bokfört? För oss är det där lite bråttom nämligen.
Bild
jessmal
Stammis

Inläggav soffilina » 22 aug 2010, 16:43

kerstin fick sitt direkt nästan. när vi var på bvc när hon var 6 dagar var det redan klart. har skickat in hennes papper åså som vi fick från skatteverket i fredags.

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Nästa

Återgå till Augustimammor 2010