av Delacosta » 08 aug 2010, 11:06
Nu när man inte är ensam om att ha fått sin lille stjärna, kanske vi kan ha en allmän tråd med lite bebissnack?
Jag tänkte höra med er som redan har barn sedan tidigare, och er andra också som kanske vet!
Neyra är imorgon tre veckor, tänkte börja så smått få henne att inte vända på dygnet. Hon är inte vaken hela nätter, det är inte det det handlar om, men ibland sover hon lite väl mkt på dagarna, för att vara mer vaken på nätterna (ibland sover hon riktigt bra på natten!).
Sen igår började jag väcka henne för att hon skulle amma oftare på dagen, det blev med 2-3 timmars mellanrum (iochf behövde jag inte väcka henne mer än nån gång, då hon faktiskt var vaken mkt). Så inatt ammade hon; kl 21.00, 01.15(!), 03.15, 05.30, 07.30. Natten innan var inget rolig alls, då ville hon amma varje timma och var huuur pigg som helst! (Därav min tanke om att försöka anpassa hennes dygnsrytm).
Min fråga är alltså, är det dumt att försöka bestämma över amningen? (Självfallet får hon amma oftare om hon vill det under dagen, men jag vill försöka undvika att hon sover 3-4 timmar isträck dagtid). Har någon nåt bättre tips? Hur har ni gjort för att få de små liven att vända rätt på dygnet?

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)
Gravid igen. BF 7/9