Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav Lilla_knyttet » 22 aug 2010, 18:32

Fick också personnr nästan direkt hem.

Här är det ganska mycket gråt just nu. Han har nog ont i magen eftersom han bajsar så sällan, men nu börjar det i alla fall vara mindre hårt.

Dock kräks han väldigt mycket. Har ni någon erfarenhet av detta? Han kräks inte sådär som man brukar se små barn göra att de liksom "spottar" upp en del utan efter ca varannan måltid (ibland mer) så kaskadkräks han över hela sig själv och halva sängen. Skulle tippa på att han i alla fall kräks upp 20 ml av de flesta mål han äter (minst) - och innan detta har han kväljningar länge som gör att han vaknar och är ledsen. Oftast kräks han inte direkt efter maten utan 15-20 minuter efteråt eller något mer.
Han har börjat äta mindre nu också, så oroar mig för att han skall bli uttorkad eller få i sig för lite näring. Är ju såklart jobbigt att få allt nerspytt hela tiden med, men framför allt tycker jag så otroligt synd om honom för han blir så ledsen när han kräks och hans sömn blir så störd.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

Inläggav soffilina » 22 aug 2010, 19:00

kerstin äter åxå mindre nu. ammar 15-20 min istället för 40.. iofs äter hon lite oftare... svårt allt det här!
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Delacosta » 22 aug 2010, 21:46

Lilla_knyttet skrev:Eftersom jag inte producerar tillräckligt med mjölk har jag fått mata Nicholas nästan enbart med mjölkersättning. Detta har gjort honom hård i magen. Någon som har tips på vad man kan göra för att undvika detta?
Jag vet att om man använder pulverersättning så kan man ha i mer vatten så att ersättningen blir tunnare, men vi använder tetrapack med ersättning - kan man tillsätta vatten i dem med? Vågar inte testa utan att veta om det går.

Vem har konstaterat att du producerar för lite mjölk? Ger du ersättningen i nappflaska? Isåfall, tar han bröstet lika bra som vanligt tycker du?

Varför jag frågar är för att min lilla tjej har fått för sig att hon inte vill ha bröstet alls lika mkt längre, hon blir frustrerad då det inte rinner på tillräckligt fort verkar det som. Ibland vill hon inte amma alls på flera timmar, sen kan hon snutta nån minut nästa gång, 10 min nästa gång osv.
Eftersom hon inte verkade bli mätt på min mjölk, fick vi rådet att ge henne lite ersättning också. Vilket nu säkerligen resulterat i att hon vant sig vid nappflaskan och att hon inte behöver jobba så hårt med den, som med mitt bröst. FRUSTRERANDE!!! Det som ialf känns skönt är att hon är helnöjd när hon fått äta sig ordentligt mätt på nappflaskan! Då gråter hon typ bara när blöjan e blöt eller det är dags för mat igen, lr hon vill ha lite kärlek..
För att inte mjölken ska sina och jag vill att hon ska få så mkt bröstmjölk det går, har jag hyrt en bröstpump på Södersjukhuset. Jag får dock bara ut 20-50 ml per gång, men det är bättre än inget- dock jvligt bökigt hehe...

Jag ska till BVC imorrn o väga henne (hoppas hon gått upp tillräckligt!!!), sen har jag bokat tid på amningscentrum på onsdag för konsultation- de ska tydligen va toppen där. Jag VILL så gärna fortsätta amma henne, men nu är jag rädd för att det snart är kört, suck
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav amonette » 22 aug 2010, 22:24

Jag ammar väldigt ofta (känns som det är det enda jag gör nuförtiden :) )
, vilket är ungefär varannan timme, förutom på natten då jag endast ammar en gång. Hur länge varierar också, allt från 10 till 40 minuter.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

Inläggav soffilina » 22 aug 2010, 22:54

sover han resten av natten altså?

kerstin sover gooott på dagen, och piggnar till på kvällen. jippi... men men, det kommer nog ändra sej :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Lilla_knyttet » 23 aug 2010, 08:42

De första dygnen ammade jag nästan dygnet runt utan att han blev mätt vilket resulterade i att mina bröstvårtor bara var två sår och jag fick rådet att vila dem lite och pumpa istället. När vi pumpade upptäckte vi att jag bara producerar ca 20 ml mjölk per dag. Trots evigt pumpande så har detta inte ökat vilket innebär att han nu enbart äter från flaska, även det jag pumpar för att vi skall ha koll på hur mycket som kommer samt att han bli så ledsen av att ammas bara ibland.

Nu har jag dock inte råd att hyra pump längre och antagligen inte råd att köpa en så får se hur det går. Känner mig som en dålig mamma så detta med den uteblivna mjölken har varit riktigt jobbigt för mig.
Lilla_knyttet
Stammis

Inläggav soffilina » 23 aug 2010, 09:46

handpupmar är u inte så dyra? om du kan tänka dej en sån?

på pumpen jag hyrt från SÖS, som jag inte ens använt dock, kom det med en handpump som man behåller när man lämnar tillbaka amskinen.

i gårkväll var kerstin en skrikfia, markus fick ha henne en stund. han kom in helt förstörd klockan 01.50 då ammde jag sedan har hon sovit tills.. NU! sover än, men har ammat två ggr men jättekort, lixåm 5-10min.. blir lite nojig :S

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Lilla_knyttet » 23 aug 2010, 10:15

Visst är det jobbigt med all denna oro. Äter de för lite? Äter de för mycket? Sover de för lite? Sover de för mycket? Gråter de för att de är hungriga? Trötta? Vill ha närhet? Eller, hemska tanke, har de ont någonstans? Usch vad frustrerande det är? Försöker slappna av och ta det lugnt, men samtidigt är jag ju rädd att missa något och inte uppsöka läkare när jag borde göra det.
Lilla_knyttet
Stammis

Inläggav Elin83 » 23 aug 2010, 10:19

Hej,

Apropå att pumpa bröstmjölk så har jag fått höra av amningsmottagningen på UAS att det inte alls är säkert att den mängd du får ut när du pumpar är samma som barnet kan amma sig till. Dvs, även om du endast kan pumpa ut 10 ml, så kanske barnet kan få ut 100ml. Har själv en väninna som helammat två barn som pumpar ur som mest 25 ml. Om man har funderingar om amning kan det vara värt att kolla in svenska amningshjälpens hemsida, man kan också få stöd av dem. Om sjukhuset där man bor har amningsmottagning kan man även kontakta dem. Även norska amningshjälpen har en bra hemsida med massor av info där man kan läsa på lite.

Elin
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav amonette » 23 aug 2010, 13:17

Ja, Edvin sover gott på natten. På dagen däremot vill han inte sova så länge i sträck, max två timmar.

Jag köpte en pump eftersom mina bröstvårtor blev såriga och väldigt ömma, men jag köpte samtidigt bröstvårtsskydd och eftersom det hjälpte har jag inte använt pumpen än. Men den är ju bra att ha sen.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010