Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav zabinahotchili » 10 sep 2010, 16:15

ja vi ska på kalas på söndag och jag vet några är förkylda där.. nej jag vågar faktiskt inte...
jag kan nog inte slappna av... vad hemskt om de skulle få en förkyldning när dem e så små..
men har laddat med koksalt o alvedon om det skulle vara ngt...
jag tycker så synd om vincent han har problem med sin mage så han sover aldrig långa stunder... men han går på lactolus nu för att få ut bajset...
[url=http://lilypie.com]BildBild[/url

gå in på min blogg om livet som mamma och min träning
http://www.sabinamamma.blogg.se
zabinahotchili
Stammis

BF: 100825
Bor: kristianstad
Status: jag längtar efter dig mitt mirakel

Inläggav Delacosta » 10 sep 2010, 21:39

Soffilina; Tack- saknat er med! ;) Jepp, nu har jag slutat med amningen helt och även om det känns väldigt sorgset ibland så känns det också väldigt skönt och det blir bäst så..Jag ammade henne i nästan 8 veckor iallafall och det får jag vara nöjd med! Jag njuter av att se henne sååå nöjd nu.. Nu har hon börjat bajsa en gång om dagen istället för var femte dag som d var ett tag!

Deverry; Om du vet med dig att det är nån som e förskyld tycker jag du gör helrätt i att skippa besöka dem! Hittills har min omgivning varit noggranna med att informera om nån känt sig krasslig så då har vi undvikt dem.
Jag har dock varit till affärer med min lilla böna, men hon har legat nedbäddad i sin vagn och det har känts bra tycker jag.. Var tvungen att åka kommunalt förra veckan och det kändes inte så bra- men det gick bra, men det undviker jag mer än gärna ett bra tag till!
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 10 sep 2010, 22:25

slutade du tvärt? vad händer med ens bröst då?

åh jag är i valet och kvalet med amningen... men ger det nån vecka till och ska till amn.centrum på torsdag på sös... se om dom kan se vad som gör att det ibland inte kommer nått när hon suger fast att det finns mjölk.
men det är så trist att hon skriker efter amningen istället för att komma till ro :(
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav sprallos » 11 sep 2010, 08:14

Delacosta: Alla veckor dom fått i sig bröstmjölk är bra...8v är ju 2 månader och det är ju jättebra! Tänk på alla antikroppar hon fått av dig, vilken present!! Alla infektioner du haft i ditt liv har din kropp bildat antikroppar mot som nu hon har fått av dig. Detta är en av anledningarna till att amningen är så viktig. Men man ska inte slita ihjäl sig om det inte går...man ska må bra själv också för att vara en bra mamma. Vilka flaskor använder ni? Vi kör på MAM till Victor och jag funderar på att köpa en liten till Ebba, just in case. Dom napparna ska ju vara så lik en bröstvårta tydligen.

Jag ska köpa hem en låda ersättning själv, bara för att ha. Det känns tryggt OM nåt skulle hända med en själv eller om amningen bara börjar tvärbråka...Jag hade en kartong i skafferiet med Victor också, öppnade den aldrig...men det var skönt att den var där.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Delacosta » 11 sep 2010, 08:34

Soffilina; De sista dagarna ammade jag henne mindre och mindre, dagen innan jag slutade helt ammade jag henne två ggr om dagen. Sen när jag (äntligen) bestämt mig för att sluta lättade jag på trycket en gång, men sen behövdes inte mer- det skötte sig självt. Det var inte speciellt spänt som jag trodde det skulle bli. Det läcker lite lite fortfarande men det är bara några droppar om dagen..Kan inte låta bli och tycka det känns sorgligt, men jag måste inse att detta blev bäst för oss båda..
Jag upplevde som du att ibland kom det inget fast hon sög, men då var det nog så att hon inte sög tillräckligt trots att jag trodde det. Neyra somnade ju gärna vid bröstet, även att jag försökte väcka henne hela tiden. Hon var mest effektiv i början, sen låg hon bara och myssnuttade trots att jag trott hon snuttat ok. Hon verkade lite bekväm helt enkelt, för när det inte drev ut lika bra orkade hon inte snutta på tillräckligt..
Bra att du ska få hjälp på amningscentrum- jag fick jättebra hjälp och är glad att jag försökte få hjälp innan jag beslöt mig för att inte fortsätta..
Just d, har du hört talas om oxytocin-nässpray? Jag frågade BVC och fick träffa en läkare som skrev ut det- det hjälper till med utdrivningsreflexen..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Inläggav soffilina » 11 sep 2010, 10:56

delacosta: vet inte om du läst det, men jag hade ju experthjälp med amningen hemma förra helgen då vi hade besök från norge. hon jobbar ju på bb i norge som sköterska och är avdelningens amningsexpert. det hjälpte oss sååååå mycket och allt kändes toppen efter det.
nu kom dock detta problemet med höger tutte. men igår ammade hon från det alla gånger utom en faktiskt...

i natt hade kerstin svårt å somna eter en jättejobbig gnälldag dessutom. MEN när hon väl somnade, nånstans mellan 1-2 så sov hon till 7.15 och åt lite, somnade om och sover än! hon har nog en del att ta igen från de senaste dagarna skulle jag tro :D

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav saras » 11 sep 2010, 16:20

Ni som fortf ammar, hur ofta ammar ni?
Jag tycker det känns som man ammar jämt. Men iaf varje 1 ½ timme emellan. Och han känns aldrig riktigt nöjd, men ändå går han upp mkt i vikt. Vill ju inte låta han skrika i en timme för att han kanske inte är hungrig utan bara vill tutta lite. Bvc sa att jag ska låta det gå två timmar iaf. Men ibland går det bara inte. What to do???
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav soffilina » 11 sep 2010, 17:05

jag har gett kerstin ersättning när hon inte vart helt nöjd efter amning. en mätt och go bebis bör ju sova 3 timmar i sträck efter maten af, och jag tycker det är så drygt att hon småäter och sedan bara sover en kortis... få hon lite ersättning de gånger hon inte är helt nöjd så sover hon åxå bättre.

men alla vill ju inte börja med det, så då får du kanske prova amma honom liite till vid varje tillfälle? prova rapa honom? då kan dom ofta äta lite till.

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Delacosta » 11 sep 2010, 17:12

Sprallos- tack för stödet- jag behöver det, faktiskt.. Shit vad emotionell man kan bli av att inte amma..men du har så rätt så, 8v är ialf 8v, bättre än inget.. Vi köpte också hem en förpackning med ersättning för att ha utifall att (jag ogillade egentligen att ha den hemma, men det var ändå en skön trygghet)- och den kom ju faktiskt till användning en kväll som vi hade det vääldigt kämpigt..

Soffilina; Jo jag läste att du hade värsta experten! Kunde inte hon bo kvar? Perfekt att ha i garderoben lr nåt o plocka fram o fråga när problemen dyker upp... Hoppas Kerstin fortsätter snutta på bra på högertutten.. Kan det vara utdrivningsreflexen som inte fungerar lika snabbt där? Har du prövat att börja på v tutte och när du känner att det rinner till, flytta över henne direkt till höger? Alternativt att alltid börja med höger bröst då hon är som mest hungrig/snuttar bäst?
Fast jag e ingen expert, det bästa e ju att prata med brudarna som jobbar med amning- risken finns ju när man lyssnar på alla råd att det blir ännu mer fel..
Saras; Hur verkar han inte nöjd? Verkar han hungrig snabbt igen men nöjd direkt efter amningen, eller verkar han inte tillfreds direkt efter heller?
Om han verkar nöjd efter amningen men snabbt blir hungrig igen, kanske han bara vill myssnutta/vill ha närhet, han kanske är i en tillväxtperiod och behöver amma oftare just nu? Det låter ju lovande ialf om han går upp i vikt!
BildBild

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Inläggav saras » 11 sep 2010, 18:20

Han är tuttar istort sätt tills han somnar vid bröstet, och då tycker inte jag att det känns som han ätit färdigt. Men han är ju nöjd då. Sen sover han kanske någon timme vaknar igen och är gnällig.
För när jag gett honom ersättning ibland så sover han i minst 3 timmar.
Känns som man har en liten apa som hänger vid bröstet dagarna igenom.
Nätterna är värst, då kommer han aldrig riktigt till ro, sover bara kortisar och gnäller. Känns olidligt med nätterna.
Rapa gör jag både mitt i maten och efter.
Kanske inte har tillräckligt med mjölk, men samtidigt så får han ersättning så man vet ju aldrig om han skulle gått upp så mkt med bara amningen.
Usch, känner jag bara. Helt färdig vissa dagar när man aldrig får sova.
Sover på dagarna men det känns som man aldrig riktigt hinner ikapp sig.
Förresten han är 2 veckor imorgon. Vet inte om det är någon period då.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010