Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav Delacosta » 24 aug 2010, 10:49

Min amning gick jättebra och helt felfritt fram tills hon var ca 4 och en halv vecka. Jag ammade ganska ofta ibland med bara 1,5 timmes mellanrum men oftast 2-3 timmar, d kändes verkligen inte som man gjorde annat- men d va väldigt mysigt! Då hon bajsade ca 10-15 ggr per dag(!) och kissade också väldigt mkt, var jag trygg med att veta att hon fick i sig tillräckligt.. Men så plötsligt verkade lilltjejen inte lika nöjd efter amningen, hon släppte och började gråta ibland, sen var d igång :(
Ibland går d bra att amma, tom i 20 minuter men d tillfällena börjar komma alltmer sällan tyvärr. Hon ääälskar flaskan- inte så konstigt då hon inte behöver jobba så mkt.
Har fått ett oxytocin-nässpray utskrivet för att hjälpa till utdrivningen- den hjälper, men hon verkar inte nöjdare för det :(

Ska till amningscentrum imorgon för att få hjälp, känner mig sååå ledsen över detta, vill ju så gärna amma.. Trodde inte man kunde bli såhär ledsen över att inte kunna amma..D funkade ju så bra så länge!!!
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 24 aug 2010, 10:58

oj bajs 15ggr per dag? här har det inte bajsats sedan i lördagskväll.. men vad jag förstår är allt i bajsväg lixåm normalt... men ska fråga på bvc imorgon.

här fungerar amningen bra nu, tycker jag fått mer mjölk i brösten, dom spänner mer mellan matningarna...

dock har vi amningsnapp, hon har jättesvårt att ta bröstet utan den. det går ibland men hon blir oftast sur när hon inte får tag. skulle vilja bli av med amn.napp av praktika skäl, men men...

delacosta: hoppas ni får bra hjälp på amningscentrum! dom ska ju vara himla duktiga vad jag förstått.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Delacosta » 24 aug 2010, 14:15

Amningscentrum ringde precis för att sköterskan hade blivit sjuk!!! FAAAAN!! De hade tid tidigast på fredag- jag kan inte vänta längre!! Har precis suttit o storbölat, e så himla ledsen!..
Tack Soffilina för stödet... Jag har en sån där amningsnapp hemma men aldrig provat, ska pröva nu o se om det kanske funkar..håll tummarna!!!

Från att ha bajsat 10-15 ggr per dag, bajsade hon plötsligt inte på tre dagar, sen gick det en vecka igen! Men det är fullt normalt enligt BVC (det som kom ut var löst och bra färg)..Kissar gör hon en hel del dock, vilket tyder på att hon får mat..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Inläggav Delacosta » 24 aug 2010, 14:19

Amningscentrum ringde precis för att sköterskan hade blivit sjuk!!! FAAAAN!! De hade tid tidigast på fredag- jag kan inte vänta längre!! Har precis suttit o storbölat, e så himla ledsen!..
Tack Soffilina för stödet... Jag har en sån där amningsnapp hemma men aldrig provat, ska pröva nu o se om det kanske funkar..håll tummarna!!!

Från att ha bajsat 10-15 ggr per dag, bajsade hon plötsligt inte på tre dagar, sen gick det en vecka igen! Men det är fullt normalt enligt BVC (det som kom ut var löst och bra färg)..Kissar gör hon en hel del dock, vilket tyder på att hon får bra med mat..
BildBild

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Inläggav soffilina » 24 aug 2010, 14:24

näää, va typiskt... kunde lixåm ingen annan ta hand om er då? :roll:

prova nappen :) kanske påminner det mer om nappflaskan? jag vet inte riktigt hur man resonerar som bebis, men prova kan man ju alltid :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Lilla_knyttet » 24 aug 2010, 14:43

Jag har precis varit hos BVC pga lillens kräkningar. Även om jag var orolig så hade jag ändå intalat mig att de skulle säga att de inte var någon fara. Dock kräktes han när jag var där och sköterskan bara gapade och sa:
"Är det SÅ mycket han kräks varje gång? Det är inte normalt". Fick sedan träffa barnläkaren som remitterade vidare till barnsjukhus - så nu skall vi dit imorgon.
Fy farao vad jag känner mig orolig.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

Inläggav soffilina » 24 aug 2010, 16:13

lilla_knyttet:
åh du ska se att det inte är någon fara med lillen <3 lycka till imorgon iallafall!

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav sprallos » 24 aug 2010, 16:52

lilla_knyttet: Han kan ha en omogen övre magmun, det behöver inte vara nåt värre än så. Då brukar det vara kaskadvarianten.

Delacosta: Det enda råd jag kan ge är att amma amma amma och sen amma lite till. Inte ge flaskan....känns ju såklart hemskt men det är det enda råd jag kan ge. Jag vet inte om det är rätt...men vill man att dom ska amma före flaskan, så är det bröstet man måste ge hela tiden.

Jag minns inte vem det var som trodde att brösten var tomma när hon inte fick ut nåt med pumpen. Så var det för mig också...han ammade, växte så det knakade osv....men när jag skulle pumpa gick det inte att få ut mer än 20ml...MAX. Så det är inte alls kopplat till varandra det där...man kan bli lurad.
Det som händer om man misstänker att amningen inte funkar är att dom gör en analys på mjölken. Vissa har mjölk som är mer som vatten, andra har grädde.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Lilla_knyttet » 24 aug 2010, 17:20

Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt utan något tillfälligt som han växer ifrån. Barnläkaren vi mötte idag misstänkte dock att det var en förträngning av passagen mellan magsäck och tarm och det behövs då operation. När jag senare talade med läkaren på barnsjukhuset via telefon så sa han dock att han tyckte att det lät osannolikt... så svårt att veta vad man skall tro :(.

Just nu mår den lille dock bra. Åt ett mål mat förut utan att kräkas. Sovit som en stock i massa timmar nu dock (fick väcka honom tillfälligt för att mata honom), men kanske inte så konstigt att han är trött efter en dag hos doktorn och allt.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

Inläggav amonette » 24 aug 2010, 18:22

Delacosta >> Vad konstigt att amningen helt plötsligt bara slutade fungera när det gick så bra under 4 hela veckor! Jag håller tummarna att amningsnappen hjälper till och att du får bra hjälp på amningscentrum. Fortsätt att pumpa brösten och/eller använd amningsnapp till på fredag så ska du se att allt vänder sen.

Lilla knyttet >> Låter inte alls roligt. Förstår att du är orolig. Hoppas allt går bra hos läkaren imorgon!
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010