Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav soffilina » 14 sep 2010, 00:28

framförallt kan det vara skönt att ge extra ersättning innan nattsömnen, "tanka upp" lite så dom står sej lite längre :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav sprallos » 14 sep 2010, 07:10

Igår sög hon i sig 85ml ersättning på kvällen, köpte ny flaska också....en MAM, den var bra skit! Hon sög fast och släppte inte en gång! Sen ammade jag lite efteråt men såklart var hon sådär lagom intresserad då. Jag kommer utan tvekan fortsätta med detta, det är suveränt om man vet att hon tar flaska, sån befrielse! Victor gjorde som sagt aldrig det, men då hade man ju bara han att ta hand om så det var ändå OK.
Jag vill gärna amma också, men det är en sån skön känsla att inte BEHÖVA om det skulle krisa.

Natten här har varit bra...jag är noga med att komma i säng i tid (om hon tillåter såklart). Igår brann hon av runt 20:00 (tack älskling!) och jag var inte långt efter henne i säng. Släckte lampan före 21:00, så när hon ville äta runt 2 (6 tim!! wohooo!!) så var det en rätt pigg mamma som ammade henne. Sen somnade hon om kring 2.30 eller nåt, och jag likaså och sov till 6. Enda problemet inatt var Victor som låg brevid mig med mardrömmar, skrek till i sömnen flera gånger...men tack och lov väckte han inte Ebba...
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav saras » 14 sep 2010, 09:39

Åhh vad skönt det är tt höra att det inte bara min bebis som är vaken hela dagarna. Jag blev nästan orolig, jag menar det ska ju sova för att växa. Men det kanske är så periodvis för vissa, att de inte sover på många timmar. Både igår och inatt har varit en sådan dag. Inatt har jag sovit 4 timmar ca. Levande död idag, dessutom renoverar det badrummet i lägenheten under mig sen kl 07, tack för den säger jag bara. imorse fick jag till kommentar dessutom
-Du kan väl diska upp idag du som är hemma hela dagen....
What?? ska vi byta eller?
Bryyyt på honom.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav sprallos » 14 sep 2010, 09:52

Saras: Sparka på den som redan ligger...:-) Ja ibland är dom inte så smarta, men det visar ju bara hur dom ser på "hemmatid", den är ledig...typ. Jag hade LÄTT bytt och åkt och jobbat istället, det är fan lugnare än att vara hemma i alla fall. Ja just nu är det chill, hon sover...men sen. Och nu blir det som sagt 3 intressanta dagar och nätter när jag ska vara helt själv med bägge kidsen. Men maten är planerad och klar...blir mycket rester kan jag säga!
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Delacosta » 14 sep 2010, 10:14

Ni kämpar på riktigt bra alla med det heltidsjobb det faktiskt är!!! Jag tycker att ni ska bunkra upp med lite bröstmjölk och ersättning, boka upp en dag en helg relativt snart framöver då ni åker bort och gör vad ni nu vill- så får sambon ha den lille en hel dag. Då tror jag de får ett annat perspektiv på "mammaledighet"+ att ni får ladda era batterier!

Vi hade VÄRLDENS konstigaste och jobbigaste dag igår. Neyra sov inte mer än en timme igår som sagt, 40min+20 min. Jag gick och la mig med henne 21.15, hon somnade inte föränn 22.30- då hade hon ätit kl 20.00 135 ml (hon brukar äta 135 ml varje gång, ibland blir det drygt 100 ml). Sen sov hon till 05.30!!!! HOn vaknade till en snabbis vid kl 03.00 men somnade om. SÅ HON ÅT INTE MAT PÅ NÄSTAN 10 TIMMAR!!! :shock: Hon åt en halvtimme till klockan var 6 och då tog det typ 45 min innan hon somnade om igen- för att sova tills 9.30!!
Hon fick sova tätt tätt intill mig hela natten och imorse då hon somnade om sov hon på min arm när jag låg i sängen. Hon verkar BARA vilja ha närhet just nu.. Undrar hur denna dag blir???
Ni som haft kids förut (eller ni andra kanske också vet), har ni varit med om liknande? Ok att de är vakna längre perioder och sover längre perioder, men detta var lite väl?

Just nu ligger hon och äter så sött, jag ska göra iordning mig för att ta en långpromenad med hund och henne..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 14 sep 2010, 10:16

här har det sovirs sedan två med lite amning vid 7, det känns skönt. dock tror jag kerstin kommer somna om nu gen och då ska jag faktiskt sova lite till jag med. man får passa på :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav soffilina » 14 sep 2010, 10:18

låter som neyra hade lite sömn att ta igen efter sin vakna dag :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav myran2010 » 14 sep 2010, 12:59

Deverry01 : kolla med ditt bvc om ev ersättning. Jag tycker iaf att det var svårt att själv veta vad som är bäst. Jag har helammat men i fredags tyckte min BVC-sköterska att vi skulle börja med tillägg eftersom vår Jonah inte ökade i vikt. Det ersätter i och för sig ingen amning för jag skulle amma som vanligt men ge honom 50 ml efteråt. Igår när vi var tillbaka på bvc hade han ökat 250 g under helgen. Detta blev för mycket så nu ska vi, under en vecka, prova att amma som vanligt och sedan ge tillägg varannan gång.

Då ger jag honom tillägget sen kväll/natt för att få bättre nattsömn och sen struntar jag i tillägget på natten så slipper jag gå upp och krångla med det också.

I natt åt han sista målet runt 12-tiden men blev helt plötsligt pigg. Var vaken till 02 men sedan sov han och jag från 02-08. Riktigt lyxigt och välbehövligt efter förra natten som var vaken från ca 00.30-0600 pga magont.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav sprallos » 14 sep 2010, 13:07

Delacosta: Det kan vara så att dom blir övertrötta också, då kommer dom inte till ro fast att dom är helt slut. Sen är det ju faser som kommer och går hela tiden...hon har kanske en närhetsfas nu.

Ebba gillar inte att åka vagn...lite frustrerande då jag är så sugen på att promenera och komma igång igen. Men men...det är inte kul att gå när man har en skrikmaskin i den. Nu lugnade hon ner sig efter ett tag, men jag vågar inte gå iväg på min långa tur OM hon skulle dra igång när jag är längst bort liksom. Så vi höll oss rätt nära hem. Men sen skulle jag flytta henne till sängen och väckte henne...attans. Men kors i taket har hon legat i nån konstig dvala i sittern. Vaken, men tyst och nöjd...det händer inte annars. Är hon vaken så skriker hon...typ.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav zabinahotchili » 14 sep 2010, 14:48

delacosta
de låter som víncent ibland gör han så med
ibland e han uppe många timmar o ibland sover han ja 10 timmar e så olika..
han e hård i magen fortfarande...
så vi ska byta ersättning till semp 1 lemonac. e för barn me dålig matsmältning... hoppas de blir bättre..
[url=http://lilypie.com]BildBild[/url

gå in på min blogg om livet som mamma och min träning
http://www.sabinamamma.blogg.se
zabinahotchili
Stammis

BF: 100825
Bor: kristianstad
Status: jag längtar efter dig mitt mirakel

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010