Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav soffilina » 21 sep 2010, 13:40

delacosta: skönt att slippa skrikperioder, men förstår att det är jobbigt den perioden som hon verkar vara i nu... klokt att stanna hemma. jag har ju ingen aning men det enda vi kan veta är att det kommer gå över. hoppas snart, för din och neyras skull! =)

det var sköterskans förslag. hon tyckte inte alls det lät "bra" att vi ska ha det så. skönt att hon nästan tg beslutet åt mej, det behövde jag, att hon !la orden i min mun" så att säga. och hon var jätte tydlig med att det är OKEJ att inte amma! man ska inte lyssna på allt prat om att man bör och ska amma osv, man måste göra det som känns bäst.

nu blir det nått mittemellan iaf :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Delacosta » 21 sep 2010, 15:42

Här kommer en liten bild på den pigga lilla tjejen som vägrar sova på dagarna. Hon kan nästan gå helt upp med raka armar!
Det som gäller nu e att vara i mammas famn fast utåt så man får se på lite grejer :D

Tack Soffilina..jag hoppas d med ;)
Bilagor
Hasselmusen!.jpg
(55.45 KiB) Nerladdad 34 gånger
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 21 sep 2010, 16:13

vad kul att få se henne sådär frammifrån!!! åh vad söt!

neyra kan få lite av kerstins sov-dag. inte mycket liv i luckan här idag inte!

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav amonette » 21 sep 2010, 17:44

Delacosta >> Åh, vad söt Neyra är och vad mkt hon har utvecklats!
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

Inläggav sprallos » 21 sep 2010, 18:05

Herregud vilken brutta till att ha bråttom..:-) sockersöt är hon verkligen
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Beetroot » 21 sep 2010, 18:39

Åh fina Kerstin och Neyra *kärlek*

Sofilina, vad skönt att du bestämt dig, det är verkligen inte roligt med trasslig amning och att känna sig så dålig och orolig hela tiden.

I natt blev det jobbigt, Robin vaknade 00 och ammade till 1:20, somnade om, vaknade 3:10 och sen ville han amma och grinade emellan till kl 6. Han ammade men det kändes inte som han fick i sig så mycket fast det fanns mjölk i brösten. Då var jag rätt desperat och gjorde iordning ersättning (första gången med pulver, tyckte det var skitjobbigt mitt i natten att värma och sen kyla ner, tog ju evigheter, men det är kanske en vanesak). Sen somnade han och jag hoppades på att få sova en längre stund då, men redan 8 vaknade han igen.. Ammade igen och sen slängde jag in honom till mina föräldrar (är hos dem några dagar när min man är bortrest) som fick passa honom så jag kunde sova till 12.

Han har haft mer gaser än innan och kräkts mer senaste 2 dagarna, funderar på om jag ätit nåt olämpligt eller om magen kan ändra sig så här?

Som nattlampa har jag en "wakeup"lampa, en sån som börjar lysa för att simulera soluppgång innan larmet går. Den går att justera ljussyrkan på i 20 steg, perfekt för nattamningar och när man behöver kika om bebisen har täcket på sig och så, rekommenderas! på toan har jag en röd med frostat glas som ger dovt ljus för blöjbytena, från IKEA.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

Inläggav Delacosta » 21 sep 2010, 19:12

Tack alla söta för era goa komplimanger- jag ska framföra dem till min lilla *hasselmus*!!!

Beetroot; Det är inge kul när det blir sådär uppstakat hela natten, men då var det ju bra att dina föräldrar kunde passa honom lite så du fick ta igen lite sömn. Gällande ersättningen- jag förstår att d tar tid, men jag ska berätta hur jag gör! När kvällen börjar närma sig kokar jag vatten, häller på den mängden vatten som jag vill ha i tre st plastflaskor med lock från Medela. Två nappflaskor står färdiga på bänken med rätt mängd pulver. Så när det är dags för mat tar jag bara ut en av plastflaskorna med vatten ur kylskåpet- sätter in den i micron i ca 8 sekunder (beroende av hur mkt/lite vatten jag ska värma). När vattnet är varmt, häller jag det på nappflaskan som redan pulvret ligger i- KLART! Detta tar ca 20 sek från det att jag kliver upp ur sängen till att maten e klar!
Det kokade vattnet står aldrig längre än ett dygn i kylskåpet..

Eftersom jag endast värmer upp vattnet i micron förstör jag ej några viktiga mineraler/vitaminer. Flaskorna är BPA-fria dessutom- så där är inga bekymmer! Hoppas det kan hjälpa dig nån trött natt framöver om du behöver ge ersättning ;)
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav myran2010 » 21 sep 2010, 19:20

Delacosta: Vilken söt tjej du har!

Det gick alldeles utmärkt för Jonah att vara med sin moster idag när jag klippte mig och pappa jobbade. Han hade varit vaken under hela promenaden men varit lugn och när jag kom hem hade han precis somnat i mosters famn. Gullungen!

Idag har vi skaffat ett babygym för det märks redan skillnad på att han är mer vaken nu och vill se på olika saker. Ska bli kul att testa gymmet sen. Han är riktigt stark i nacken och kan hålla huvudet uppe ganska länge.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav soffilina » 21 sep 2010, 19:32

beetroot:
om han ammar i 1h och 20 min suger han knappast speciellt effektivt hela tiden, utan det blir snuttande på tutten... han använder dej lite som en napp skulle jag tro :)
om han bara ligger och småsuger kan du trycka honom i handen för att stimulera bättre sugreflex eller stryka honom i nacken å på huvudet.

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav soffilina » 21 sep 2010, 19:34

hur pass utvecklade är era små nu?

för en vecka sedan upptäckte vi att kerstin kunde vända sej om från mage till rygg, hon hävde sej runt med armen på skötbordet på bvc.
nacken var stark redan när hon föddes så huvudet har hon ganska bra koll på faktiskt.
nu ler hon mycke tom man busar med henne och hon har börjat hitta sin egna röst och ligger och tjoar och ropar, det är så sött =)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010