Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav Flisen » 25 sep 2010, 13:28

Natten i natt har varit ok här. Fick mat vid 16 som i förrgår men började gnälla redan vid halv 7 så vid 19 fick han mat och runt 20 så somnade han, denna gången väckte vi honom inte (sambon fick välja eftersom det var hans natt) och han sov fram till 01 då fick han mat igen och sen sov han fram till 05:30, mat och sen sova till 09. SKÖNT!! Även om det var upp för mat så sov han endå som en stock emellan måltiderna. Det är endå godkänt tycker jag med tanke på att vi haft flera nätter med gnäll efter 03. I eftrmiddag är det kalas hos gammelmorfar så i natt lär han också sova gott. :)
Flisen
Stammis

BF: 100819
Bor: Bergkvara
Status: Mamma under utbildning

Inläggav sprallos » 25 sep 2010, 13:39

Flisen: Det brukar ofta rätta till sig av sig själv, börjar man styra brukar det bara bli pannkaka av det ändå. Vår stora kille går fortfarande inte att styra. Om man hade tänkt sig få sovmorgon och håller honom uppe på kvällen så vaknar han ÄNNU tidigare än vanligt...helt skumt.

Min stuttebumsa har fått lite rutin på livet nu (hoppas jag). Hon somnar mellan 20:30-21:30 och sen äts det 1-3 och sen vid 5-6...NAJS!! I like!!
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav soffilina » 25 sep 2010, 15:02

kerstin har matvägrat både igår kväll och förrgårkväll!
lixåm hon äter litegrann sedan skriker hon bara och blir vansinnig om vi ger flaskan. lägger man henne själv åså, så blir hon lugn.. sedan har hon haft lite allmän skrikfest åxå iofs.
i dag vid lunch hände samma sak igen! hon åt 40ml sedan bara VÄGRADE hon vara nära flaskan. en timme senare åt hon dock med god aptit, båda kvällarna.
blir lite orolig?
ska se nu om hon äter med god aptit, hon har sovit tre timmar nu och BÖR vara hungrig.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav newhell » 25 sep 2010, 15:03

Hallå mammor :D Gud vad dålig jag vart på att läsa nu på ett tag... Sorry... hehe!
Vi har fått in lite rutiner här nu och riktigt kommit in i det hela vilket känns underbart. Minifom och NO MILK for moi är melodi för Vincents lilla mage fortfarande dock så ger vi honom inte minifom lika ofta nu (förr gav vi honom före varje amning), nu blir det kanske 4-5 ggr per dag och snart slutar vi nog helt med det. Ja semper droppar får han ju med ja och även d-vitamin då pojken gått o blivit en hel månad! :shock: haha!

Vi badar var 4e dag så blir 2 ggr/vecka men jag brukar alltid göra rent han i ansiktet och runt hals och händer varje dag med en skötlapp. Vi använder rapsolja i vattnet eller babyolja.
Rapsoljan blir dom inte lika hal av och han är mer lätthanterligt i badbaljan med den.

Runt 22 eller 23 varje kväll är han lite på viset i ca 30 min sen e det godnatt till 4-430 sen somnar han om till 8-830 ungefär =) Underbart!

Har ni börjat lägga era bebisar i spjälsängen om nätterna?
Vi har börjat försöka vänja honom vid den men än så länge skriker han gärna 10 min innan han somnar trots att han är sjukt trött, det tär på mig så hemskt då han skriker och jag känner mig värdelös och vill bara ta upp lillstackarn men sen sover han ju bättre där än hos oss då han väl somnat... Har ni nå råd eller tips?
Inatt vaknade han som vanligt 4 på natten och ammades och somnade om och vaknade 920!!! Herregud! Jag skulle vara på en barnklädesloppis (2 ggr varje år här i gävle) kl.945 så jag fick panik! fick väcka stackarn och trycka in tutten i munnen nästan haha!
Sen stack jag iväg och hann i tid!
Jag fyndade sååå mycket fint!
Bland annat 2 bodys och 2 pyjamaser med prislappar kvar på från PIPPI för 20kr/styck och de har kostat 80-90 kr förr, villervalla strumpor nya för en tia och en massa knappt använda bodysar och byxor i olika storlekar. :D var där med två andra mammor och vräkte runt i högarna i nästan tre timmar och Vincent var hemma med pappa och mös och fick min bröstmjök i flaska!! hihi! han tog den! :D Känns skönt att veta, kanske man vågar sig ut fler ggr själv på shopping eller så då Vincent mår bättre att få vara hemma tkr jag. :)
Har ni gjort så nå?

OJ vad jag skrev långt sorry :oops: hihi!

SaKNAT ER KAN JAG LOVA! :D Nu blir det bättre uppdatering framöver... PÖSS! :wink: :D
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav soffilina » 25 sep 2010, 15:39

kul att se dej här igen newhell :)

kerstin har sovit själv i sin spjälsäng sedan vi kom hem från bb.
hon följer numer med i affären, och till hm m.m. då jag inte har nå val på veckorna när jag är själv och vägrar bara sitta hemma. har henne i bärselen i affärerna.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav saras » 25 sep 2010, 16:13

Min dator har varit kaputt i ett antal dagar.... Saknar att kunna vara inne och läsa ju =/
Måste fråga vad era bebbar hade för huvudmått när de föddes?
Eftersom Elvin föddes med sugklocka så vet jag inte om hans huvudform har tagit normal form än??

Var ute och fikade med Elvin för ett par dagar sen, gick jättebra. Enda tills hans började gnälla lite och jag plockade upp honom. Och det värsta jag vet är när någon ska kommentera hur man tar hand om sitt barn. Men iaf min vän uttryckte sig och sa
- varför plockar du upp honom? han gnäller ju bara lite.
Jag tycker inte han ska behöva gnälla, då gnället leder till gråt. Och jag plockar väl upp honom om jag vill det... usch.. orka med sånt...
Har ni fått höra av andra att ni gör fel si och så? svarar ni tillbaka?
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav Beetroot » 25 sep 2010, 17:07

Hej newhell, härligt att allt är bra med er! Justa fynd du gjorde, inte illa!

Olala, Minifom och semperdroppar sedan några dagar och magen är mycket lugnare! Har haft flera bra nätter nu! Inatt var han orolig efter amningen vid 01 och somnade inte förrän 03 då han fick ligga mellan oss med mitt finger i sin hand. Annars brukar han somna i sin spjälsäng på kvällen och ibland går det att lägga honom där efter nattamningarna och ibland inte.

Idag är en riktig kinkdag, vill bara sitta i babybjörnen på min mage, så då får det vara så!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

Inläggav Flisen » 25 sep 2010, 19:38

Newhell; Vi har haft Oliver i vagga bredvid vår säng sen vi kom hem från bb och tänkte ha honom där tills han är för stor.. Eller tills vi vill, då får han flytta över till hans spjälsäng som står i hans rum. Känner att det är så skönt att ha honom nära så man bara kan sträcka sig och ge honom nappen t.ex vilket man måste gå upp för att göra om han ska sova i sin säng. Men någon dag måste det ju ske :)
Ute har vi varit en hel del, han har varit med på stan och hemma hos folk. Oftast har han legat i vagnen och skött sig jättebra men någon gång har jag använt bärselen, som när jag bara skulle stanna till och springa in i en affär och köpa en grej, då kånkar jag ju inte upp med vagnen..

saras; Oliver föddes också med sugklocka och jag tycker att det fortfarande är lite toppigt, men det artar sig :) Han hade 35cm när han föddes och nu har han 37 om jag inte minns fel..
Vad jobbigt att folk kommenterar det! Ta inte åt dig, du bestämmer väl själv vad du tycker är bäst! Själv har jag dock inte fått några kommentarer, inte som jag kommer ihåg iaf :roll:
Jag plockar också gärna upp om han gnäller, om han inte vill ha nappen såklart, det testar jag alltid först. Men ibland vill man ju bara gosa med den lille och blir överlycklig om han gnäller och vill upp i famnen :D

Beetroot; Hihi vad gulligt det där med ditt finger i sin hand. För några dagar sedan så tog jag Oliver och la mig i vår säng mitt på dagen för att försöka sova någon timme men det ville han inte, då la jag och höll hans hand och han höll tillbaka och då somnade han :D Underbara barn! så mysigt att sova så :)
Flisen
Stammis

Inläggav saras » 25 sep 2010, 19:48

Flisen: Fick du med sugklocka? för Elvins huvud har gått ner, själva svullnaden men jag tycker det känns som skelettet har blivit runt just där. Man kan typ känna som en kant runt om, riktigt irriterande när de säger på bb att det kommer försvinna allt inom en månad, men nu känner jag ju att det är skelettet dessutom. Undrar om det någonsin försvinner. Finns det chans att hjärnan har tagit "stryk"? och idag när jag kände på hans fontanell så känns det som det blivit större :o Kan de bli större när huvudet växer?
Elvin hade med 35 cm när han föddes och nu 37.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav Flisen » 25 sep 2010, 20:00

saras; det låter lite konstigt men jag vet inte. Hur gammal är Elvin? Jag ska kolla närmre på Olivers huvud sen när vi ska bada..
Flisen
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010