Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav soffilina » 07 okt 2010, 18:22

nu är jag hemma hehe, markus har haft fullt upp. såg hans nervösa blick i morses så jag tog hundarna och körde dom till jobbet. haha hade blivit lite väl överkurs för honom med två hudar åxå :P
men allt gick bra verkar det som :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Snuttan82 » 07 okt 2010, 18:32

Haha, ja det var snällt att han "bara" behövde ta hand om lillen!! Det e ju jobbigt att vara kille och tänka på att ta hand om 3 levande varelser!! Hahaha! :D Förstå hur bra vi mammor är??!
Men frågan e hur var det att vara en hel dag utan Kerstin? Va det jobbigt?
Snuttan82
Stammis

Status: Mamma till underbaraste Edward!

Inläggav soffilina » 07 okt 2010, 18:48

nä jag tyckte inte det var jobbigt, men jag saknade henne lite, det var mysigt å få henne i famnen när jag kom hem och hon blev jätteglad <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Delacosta » 07 okt 2010, 19:42

Soffilina; Så skönt att det har gått bra! Måste varit en konstig känsla att va ifrån henne så länge för första gången..O samtidigt skönt också kan jag tänka mig..

En "normal" dag för Neyra är hon vaken kanske 1,5- 2 timmar, sover allt från 30 min till 2,5 timme. Det längre sovpasset är bara en gång om dagen och det är inte alltid det är så långt, ofta är det bara en timme. Så på en dag (från ca 07.30-19) sover hon allt från 2,5 timme till 4 timmar..
Natten har hon sovit ganska bra från start..Hellre att hon e mer vaken dagtid än natten- så länge hon e nöjd o glad! Längtar dock tills hon blir liiite mer självgående och kan sysselsätta sig själv längre än vad hon kan idag..

Efter gårdagens tuffa dag sov hon från 19.30 till 03.30 sedan till 07.30..Idag har varit en bra dag, jag har försökt få henne att somna innan hon blivit övertrött- vilket min lilla dam verkar ha lätt för eftersom hon måste stimuleras så hela tiden!

Jag känner väldigt tydligt igen hennes "mönster" från tiden i magen- hon var vaken MYCKET dagtid, kvällar o nätter mkt lugnt! Känner ni igen dem i tiden från magen?

Jag har bestämt mig för att vänta lite med babysim tills hon blir lite lite äldre, typ 4-5 månader. Av den anledningen att flera som fått barn och gått på babysim vid 3månaders ålder upplevde alla att det var för tidigt! De ansåg att det var lättare att utröna senare vad bebisen tyckte och den uppskattade det mer då den var äldre..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 07 okt 2010, 20:56

ja lite konstigt att vara ifrån henne, men ändå inte. hade huvudet fulla på kursen (specific academy, foderkurs) och det är viktigt för mej att markus har henne ensam, så det kändes bara bra =)

kerstin somnar oftast mellan 22 och 00 och sover då i nästan exakt 12 timmar från insomning fast hin vaknar och äter kring 5 och 8 ungefär...

på dagen sover hon i vagnen på promenaden ca 1,5 timme och ibland sover hon ett 1-2 timmars passa på eftermiddagen. sedan är det små powernaps då å då under dagen....

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav sprallos » 08 okt 2010, 14:12

Här blir det inte mycket "Ebba tid". Hon hänger liksom med i famnen på allt man gör med Victor. Jag kommer på mig själv ibland på eftermiddagen att jag inte "pratat" med henne nåt alls den dagen. Då får man verkligen dåligt samvete. Men det är ju så när man har en storebror som kräver allt...:-) Men jag säger såhär, dom säger till när dom blir uttråkade. Dräp er inte redan på att aktivera bebisarna...det kommer en tid då man behöver ha kvar sin "leklust"...:-)

Min lilla brutta väger 4940g nu och är 53cm lång....6v gammal. Hon går inte alls upp lika mycket som Victor gjorde, bara 300g på 2v. Men nu är hon +1kg sen födelesevikten. Om det är lika lite nästa gång så åker vi säkert på att göra nåt. Men bvc tanten var inte så oroad, det är inte jag heller....hon är ju pigg och glad! Sen sover hon som en liten gris hela nätterna, hade hon varit hungrig hade hon knappast gjort det.
Natten till 6/10 sov hon HELA natten...matade henne 21 och hon sov till 6. Underbart!! Igår åt hon sista gången vid 20 och sov till 5. Fantastiskt skönt! Om bara storebror sov så hade livet perfectomende!!
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav jessmal » 08 okt 2010, 15:33

Vår lilla tjej är nu 7 veckor och väger 4,7 kg och är 57,5 cm lång. Växer så det knakar :)

Var på återkoll hos bm idag. Allt såg bra ut så nu är jag fit for fight. Och tur är det för vi gifter oss i helgen :D Giftemål = bröllopsnatt :D
Bild
jessmal
Stammis

Inläggav Beetroot » 08 okt 2010, 16:13

Angående hundar och barn, min hund blir intresserad när barnen börjar röra på sig och använda leksaker, då vill hon leka, vilket inte är så lämpligt eftersom hundar leker lite tufft jämfört med barn även om de inte menar nåt aggresivt med att nafsa och knuffas.. så jag kommer inte kunna slappna av 100% med henne. Jag tror att känner man sin hund så vet man var gränsen går och hur man förhålla sig.

Min lilla sovkille sover för det mesta, han har börjat vara lite vaken efter amningen vid 8 på morgonen och kanske en timme efter, max 2. sen sover han bra i långa pass på dagen, idag 5 timmar. På kvällen är han vaken nån timme eller två igen och är nyfiken och pratar mycket. Som sagt, så märks direkt när han fått nog stimulans och blir trött, då börjar han smågnälla lite och då får jag plocka bort leksaker att titta på och inte prata så mycket med honom utan låta honom vara och fundera på egen hand. Han satsar helt klart på att äta, sova och växa mycket.

På dagarna blir det en promenad på dagen med vovven och en kortare på kvällen, då han sitter i babybjörnen. När han är vaken pratar vi och tittar på intressanta föremål. Vi hälsar på mina föräldrar eller träffar nån kompis någon dag i veckan, inte så mycket mer.

När han är redo vill jag börja på babysim och ska kolla upp om det finns babymassage, det har jag fått tips om att det är superbra för att få kontakt med sitt barn och få det att lära sig lite om sin kropp, var den slutar och börjar och såklart ge harmoni.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

Inläggav Delacosta » 08 okt 2010, 18:31

Jessmal- Ååhh så härligt att ni gifter er!! Önskar er allt gott på bröllopet o bröllopsnatten ;)

Beetroot; Idag har Neyra varit som din kille- baaara sovit heela dagen. Hon har kanske varit vaken MAX 2 timmar..Jag har fått masssa gjort! Hon växer nog så d knakar, nåt händer i kroppen minsann då hon i förrgår hade en riktigt jobbig dag, som ni vet;)

Sprallos; Lilla Ebba e nog helnöjd att få hänga med o kolla vad du o Viktor pysslar med, så d går nog ingen nöd på henne ska du se! Du gör ditt bästa o försöker finnas till för båda- ibland blir det mer för den ena, sen nästa dag den andra :D

Jag tror jag håller på att få min mens ja :shock: Det moler i magen, precis som mensvärk, så jag skulle tippa på att den kommer imorgon. Såååå ikväll vet ni vad/vi jag gör ;) Man måste ju passa på, hehe

Nu ska jag dricka lite gott vin o laga lite fredagsgott! Ha en härlig helg brudar!!
(O f´låt att jag skriver så låååångt jämt- ska se om jag kan hitta "förkortanedknappen" nånstans..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav soffilina » 08 okt 2010, 18:40

nu är iaf jag och kerstin i borås. hon sov hela vägen, stannade och matade efter 3 timmar sedan körde vi de resterade 11 milen :)

nån mer som åkt långt med bebisen nångång? hur länge låter ni dom sitta i babyskyddet? jag vet inte vad som är "rätt" men hon sover så gott så jag vill inte störa henne när hon sitter så gott... ?

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010