Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav Lilla_knyttet » 28 aug 2010, 07:16

Delacosta: Ja vi var på utredning på barnsjukhuset i tisdags och efter en hel del undersökningar kom de fram till att han var frisk, men att han har lätt för att kräkas på grund av lite outvecklad magmun samt att han är glupsk vilket gör att han äter för fort och lite för mycket vilket gör att han kräks ännu lättare.
"Bara att stå ut" var väl deras råd.

Soffilina: Tack för tipset. BVC kommer hit på hembesök på måndag skall genast fråga dem om man kan ge honom detta. Tycker ju så synd om honom. Jag hade nog också varit ledsen om jag fick kräks i munnen hela tiden.

Dock är han något lugnare nu (ta i trä) och vi funderar på om det kan bero på att hans navelsträng lossnade igår. I två dagar innan satt den liksom bara fast i en sträng, och den sitter ju precis i blöjkanten, så även om det kanske inte gjorde ont så kanske det var obehagligt? Hoppas i alla fall att han snart skall återgå till att vara den lilla harmoniska bebis han brukade vara.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

Inläggav Kleo » 28 aug 2010, 10:34

BVC-tanten var hos oss igår och hon berättade att runt dag 10-13 ungefär brukar de flesta bebisar bli lite mer "oroliga", eller ha svårare att komma till ro. Att de inte riktigt vet vad de vill, typ. De trodde det berodde på att de började bli smått medvetna om att de levde utanför magen nu. Därför var det oftast bara mamma som gällde under denna/dessa dagar. Så kanske en liten förklaring till dig Lilla Knyttet?

Än så länge har lilla Astrid inte varit orolig men både hon och jag har legat ca tre dagar "efter" med allting under de ynka 11 dagar hon har funnits här. Så det kommer väl till veckan istället.
Kleo
Alltid online

BF: 100815

Inläggav soffilina » 28 aug 2010, 13:02

idag har kerstin vart jätteskrikig på morgonen...
ammat bara någar ynka minuter för att släppa, skrika, somna 30min, vakna, skrika, äta 3 min somna 30min.. gaaaah! itne alls nöjd.

lämnade henne till min mamma som gick en promenad för jag orkade inte er :( kände bara hur jag ville lämna tillbaka henne till..bb eller nått. man känner sej otillräcklig och tvivlar på sej själv, och mjölken, är det nå fel på den lixåm? för mjölk finns det, amningsnappen är full när hon släpper taget.

nu när jag kom hem, orkade jag itne ens amma henne, utan proppade i henne massa ersättning och nu har hon somnat som en gris!!! <3 nu tycker jag om henne igen, och framförallt, guuud vad jag saknade henne när jag var borta =)

så hoppas jag på nya glada tag när hon vaknar sen igen :)

hoppas brösten fått fylla på sej med massa gd
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Bhonus » 28 aug 2010, 14:05

Min lugna natt med att inte väcka lilleman gick inte riktigt som vi hade tänkt oss. Han har skrikigt och knorrat HELA natten.
Ingenting duger. Varken bröstet, nappen, mamma eller pappa. Man känner sig så hjälplös, och mina tårar bara sprutar.

Han har fortsatt på samma bana idag. Men nu är det ju åtminstone ljust ute, så man känner sig lite piggare iallafall.
Bhonus
Stammis

Inläggav jessmal » 28 aug 2010, 14:46

Visst är det jobbigt när de skriker. Vi var ute och kollade ny bil och påvägen hem började Maja storskrika i bilen. Vi hade max 5 min hem men under den tiden blev det verkligen storgråt. Kände hur min egen kropp reagerade på ett helt nytt sätt av att höra henne skrik än vad jag någonsin känt tidigare vid något tillfälle. Jag kände hur pulsen gick upp, började svettas och var nära att börja storböla själv. Jösses vad stressande det var!! Och jag är ändå van vid stressiga situationer men detta var nog bland det värsta jag varit med om.

På kvällen den dagen var hon sedan en gnällmaja, ville bara ligga vid bröstet heeela tiden så jag funderar på om det var situationen i bilen som gjorde att hon var på det sättet för efter den dagen har hon varit "gamla vanliga" Maja igen. Inte ett dugg skrikig, sover mycket, talar om när hon är hungrig och däremellan en nöjd och jättagossig liten tjej.
Bild
jessmal
Stammis

Inläggav newhell » 28 aug 2010, 16:16

Usch Vincent har så ont i magen... :(
Han sover bra på nätterna och skriker ingenting då utan sover mest och ammar lite då o då men under dagarna är magen inte hans vän...
man känner sig så otillräcklig så det finns inte...
räcker inte mjölken till fast den sprutar ut ur tuttarna?
tänk om det är för lite näring i den?
ha rhan kolik? (tydligen syns det efter 2 veckor)
är han mjölkallergiker? (det trodde inte BB)
BB tror hans tarmar e lite segstartade och att vi ska härda ut några dygn... Visst har han blivit bättre och det märks att det är själva fisandet som är jobbigt, han förstår inte alltid hur han ska göra för att klämma ut dom...
har ni nå tips?
Vi masserar magen, trycker upp benen mot magen, ammar i högläge för att han ska undvika få i sig så mycket luft och rapar honom efter varje amning.
Vet han bara är några dagar och att det kan ju ta tid för tarmarna att börja jobba på bra precis som BB sa och de sa detta är vanligt... men man mår ju så dåligt när de har ont, de är ju så små... :( :cry:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Kleo » 28 aug 2010, 17:40

Newhell, vill ni inte prova med Minifom-droppar då? Om det verkar vara magen som krånglar alltså? Det tar ju några dagar innan det blir bättre av dem, men kanske värt ett försök?
Kleo
Alltid online

BF: 100815

Inläggav Delacosta » 28 aug 2010, 18:54

Lillaknyttet; vad skönt ändå att han är frisk, och som de säkert sa till er kommer det avta mer o mer ju mer han växer!
Navelstumpen ska de inte ha nån känsel i alls, så att han är lugnare beror nog snarare på andra orsaker skulle jag tro

Soffilina; Jag kan verkligen förstå din frustration, vad bra att du hade din mamma som kunde ta henne en stund..MEN du ska absolut inte klandra dig själv, jag vet att man gör det (jag blev verkligen jätteledsen när Neyra betedde sig liknande- trodde aldrig jag skulle bli SÅ påverkad som jag faktiskt blev). Tvivla inte på dig och din mjölk, det kan vara så mkt annat!
Kan det ha varit så att mjölken kom väldigt snabbt, utdrivningsreflexen kan ju vara väldigt stark? Var brösten väldigt spända? Du kanske får pröva att mjölka ur lite innan? Hoppas verkligen d går bättre, men stressa inte upp dig, det är så dumt.
Sen KAN d vara så att d varit mkt runt henne, många nya människor nya lukter etc som gör att hennes lilla värld plötsligt är lite omvälvande..

Bhonus; ibland kommer de in i perioder o dagar då d är otröstliga, de behöver inte ha ont lr vara hungriga..Så keep up the good work ;) o ge den lille extra mkt närhet, om d så är heela tiden..d blir bättre!!

Jessmal; Visst blir man lite förvånad över hur man kan reagera på olika saker nuförtiden! De små liven påverkar en mer än man tror!!

Newhell; Neyra har också en del magknip o maaasssa gaser i magen, vi kör med både Minifom och Sempers magdroppar, vet inte om d hjälper- troligtvis lite ialf, men vi fortsätter! Jag funderar på om jag ska låta henne amma på ett bröst åt gången för att hon inte ska få i sig så mkt av laktosen som ffa finns i första mjölken..Vad tror ni? Hoppas d blir bättre med din lille..
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav Gotland » 28 aug 2010, 20:18

Newhell, har du hört talas om windi pysventil?
Om inte, kolla http://www.windi.nu
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Lilla_knyttet » 29 aug 2010, 03:41

Det jag tycker är en av de svåraste sakerna med magont är att man skall hantera det olika beroende på vad magontet beror på, men man vet ju inte vad det beror på så hur skall man veta vad man skall göra.
T.ex. skall man ju vid vissa magont massera magen, men om det är kolik blir smärtorna värre av magmassage (läste jag på en sida om kolik). En sak som fick Nico att komma lite mer till ro var i alla fall att lägga en ihoprullad liten handduk i hans knäveck så att han sover med lite böjda ben... tydligen skall detta göra att det blir mindre tryck på tarmarna.

Skall ta och testa och köpa Miniform. Just nu har han nämligen lugnat sig lite men det som han besväras mest av just nu är bubbelmage och massa gaser. Vi gör framsteg i alla fall.... Från att ha tagit en timma att få honom lugn efter maten så tar det nu kanske 20 minuter (10 om det är min sambo som gör det... han är bättre på att få honom att rapa)

Nu har jag nattpasset och sover på soffan för att min stora älskling skall få sova ordentligt inför att han börjar jobba på måndag. Fasen vad segt det kommer bli.
Lilla_knyttet
Stammis

BF: 100816

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010