Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav myran2010 » 11 okt 2010, 16:28

Saras: Har det varit så hela tiden? För Jonah var det iaf en period med intensivt ammande men nu är det stor skillnad. Han äter både snabbare och mer sällan.

Han har också hormonplitar och har haft i några veckor. Jag trodde bara de skulle vara kvar ett litet tag men här är det ganska envist. Det kan ifs variera mellan olika dagar hur många det är. Han har på kinderna och någon i pannan. Däremot har haan fått ganska mycket skorv i huvudet och på ögonbrynen. Har ni något bra tips mot det? Jag brukar smörja in honom med babyolja vilket hjälper en del.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav soffilina » 11 okt 2010, 16:35

om du pressar upp nappen lite mot hans gom, suger han inte på den då?
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav saras » 11 okt 2010, 17:11

Jag har försökt att hålla nappen inne med filt osv vidare men han spyr nästan. Det är precis som han inte hittar de rätta suget. Försöker med gommen med men det funkar inte heller...

myran- det är inte hela tiden men flera nätter i veckan, några nätter var bra men nu har dte börjat igen de sista nätterna. Har köpt minfom och ska testa om det är magen som är orolig på honom. Men sen är det nog väldigt närbehov för han kan riktigt arg när jag tar bort honom från tutten.
Åhh om han bara kunde somna några timmar på egen hand.
Sen märker jag stor skillnad om han får ersättning. Då blir han som gummi i kroppen och kan sova mkt längre pass men jag vill helst inte ge det på nätterna då nattamningen ska vara det bästa för att öka mjölken enligt bvc. Hormonplitorna var visst helt normala sa bvc, de kunde visst bli lite torrt och hålla i länge.
Elvin har med rätt mkt skorv. Köpte en salva på apoteket som ska ta bort det men jag har inte börjat använda den än.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav mammaknasboll » 11 okt 2010, 17:47

myran2010; mitt tips mot skorv är vaselin på tub, är en vit och röd tub från apoteket. Smeta ut ett tunt lager och låt vara ca 30 min, kamma sedan med en vanlig herrkam. Ska tydligen ha med sköldkörtelns mognad att göra så inget man kan göra så mycket åt, bara vänta och kamma.

Sonen hade problem upp till 2 års ålder med skorv, bland annat fått infektion under skorven, sår osv. Provade skorvsalva vilket inte hjälpte, vanlig babyolja fungerade när det var lindrigt men allra bäst har vaselinet varit som "mjukgörande" så man kunnat kamma bort det.
mammaknasboll
Stammis

Inläggav soffilina » 11 okt 2010, 17:52

om han sover bra efter ersättning är det rätt klart att han inte håller sej mätt på bröstmjölken.. sedan om det beror på att han äter lite, eller att mjölken kanske är lite fettsnål det är ju svårt att säga.

har du lite mjölk eller varför vill du öka den? din mjölk kommer inte sina för att han sover flera timmar i sträck på natten?
varför inte ge honom ersättning innan läggdax (bara då, inte annars) , så får båda han och du sova en lite längre stund. inte kommer din mjölk försvinna för det :)
det är ju bra för honom åxå att äta sej redigt mätt å få sova ett längre pass. en mätt å gå bebis sover ju normalt sett några timmar i sträck iaf.

så att du ger ersättning när han ska sova för natten, men sedan ammar du när han vaknar nästa gång, och efter det med?
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav saras » 11 okt 2010, 18:38

Den måste ju öka för att det ska bli tillräckligt för honom när han växer. Ju mer ersättning man ger desto mindre mjölk. Lite rädd för att de ska börja krångla med amningen om jag ger ersättning för ofta. Nu får han bara några gånger i veckan.
Ju mer han suger desto mer ska den anpassa sig, men nu känns det som den aldrig hinner anpassa sig för han är ju konstant hungrig. :shock:
Suck.....aldrig blir det bra. Ibland vill man kasta amningen åt skogen och ibland vill man kasta ersättningen åt skogen.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

Inläggav Delacosta » 11 okt 2010, 19:07

Saras; Jag ska inte komma med en massa råd när det gäller amning, då min gick som den gick..Men just därför är ändå mitt råd till dig att gå på din känsla..Jag tror du har rätt i att mjölken måste anpassa sig efter hans ökade behov, och förhoppningsvis kommer han snart inte kräva lika mkt och ni båda får sova bättre..Ersättning i all ära- jättebra att den finns- men fungerar din amning bra (han går upp som han ska och det fungerar för er båda i det stora hela)- då skulle JAG undvika involvera flaskan alltför mkt. För det vore dock tråkigt om han plötsligt kommer på hur smidigt det är med flaskan, man behöver ju inte jobba alls lika mkt- och amningen börjar strula.. Sen ska det ju inte vara till vilket pris som helst, men jag tycker det låter som att du väldigt gärna vill bara amma..
Min lilla tjej blev nog alldeles för bekväm av sig och min mjölk sinade allt mer...Men vi är alla olika, så än en gång- lyssna till din egen kropp vad den säger är rätt! Jag önskar jag hade lyssnat mer till den än till BVC tex..

Neyra har inte fått varken hormonplitor eller skorv, men d kanske kommer framöver..

Idag var vi till SatsBaby igen- Neyra tycker det är jättekul att titta på oss alla som hoppar omkring! Kan verkligen rekommendera det till er som har gymkort där..

Just d, hur var det för er som ger ersättning/flaska? Rinner det mkt utanför när de dricker, eller får de i sig allt utan att slabba nåt?
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav saras » 11 okt 2010, 19:19

Ja, han går ju upp väldigt bra. Varje besök på bvc har han gått upp minst 200g. Bvc sa att sålänge han äter så är det ingen fara med sömnen, han ser till att få det han behöver. Hade ju inte skadat med liiite mer sömn, för min del iaf.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

Inläggav myran2010 » 11 okt 2010, 19:40

Saras: Jag vill också amma så mycket som möjligt så jag förstår din känsla. Vi blev ju rekommenderade att ge ersättning efter varannan amning eftersom han inte ökade i vikt. Nu ökar han bra i vikt så nu ger jag ersättning när jag känner att han behöver lite extra, ca 2-3 gånger/dag. Jag ger nästan alltid innan han ska sova för natten och då brukar jag först ge 60 ml ersättning och sedan får han amma tills han är nöjd. Detta fungerar väldigt bra tycker jag för då blir han riktigt mätt men får ändå närheten. Nu sover han oftast 4-5 timmar i sträck det första passet på natten.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav myran2010 » 11 okt 2010, 19:49

skrev lite till men det kom visst inte med av någon anledning så jag skriver väl det igen då :)

Saras, någon gång när det är riktigt jobbigt kan ju din sambo ge en ordentlig dos med ersättning på natten så att du kan få sova iaf någon timme i sträck. Vi har gjort så någon gång när Jonah var i en intensiv "ätperiod" och det gjorde underverk för mig.
Bild
myran2010
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010