Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav Orkidée » 11 okt 2010, 19:54

Jag hade åxå en period där jag inte gjorde annat än ammade. Började ge henne ersättning innan läggdags å ifall hon blev hungrig alltför tätt efter amningen. Nu äter hon inte alls lika ofta å amningen funkar fortfarande. Jag ger henne ersättning inför natten å första gången hon vaknar på natten. Därefter ammar jag henne alla matstunder fram till eftermiddan/kvällen. Sen börjar det göra för ont i brösten så då får hon ersättning igen. Jag har åxå vatt lite orolig över att amningen skulle ta skada eller att mjölken skulle sina, så jag har köpt en pump nu. Ska sluta me ersättningen nu å bara ge henne mjölk, men både genom amning å på flaska.

Torrhet i panna å i ögonbrynen har hon åxå haft å jag fick rådet från bvc att använda miniderm (eller nån annan oparfymerad hudsalva). Jag smorde in henne två ggr me det å då försvann det. Hormonplitar har hon åxå, vissa dagar mer å vissa mindre. Mest i ansiktet men även lite på armarna å ryggen. Visste inte att man kunde få bort det genom att smörja in me miniderm, så det ska jag testa. Hon verkar visserligen inte ha besvär av dom.

Vi va på bvc i torsdags å hon vägde 5220 å va 56 cm å då va hon knappt 6 veckor. En riktig liten bullunge e hon. =) Men som sköterskan sa; det e bra att hon har lite att ta av ifall hon nu (peppar peppar) skulle bli sjuk å matvägra.

Delacosta: Min lilla slabbar en del precis när hon börjar äta me flaskan. Första minuten typ. Tror det kan va för att hon e så exalterad å inte hinner svälja allting som hon suger i sig. Men jag brukar bara sänka flaskan lite så det inte rinner så mycke, då brukar hon lugna sig å då slabbar hon heller inte lika mycke. Men visst, varje gång hon har fått flaskan så får man torka ett par gånger under måltiden. =)
Flicka - augusti 2010
Orkidée
Alltid online

BF: 161124

Inläggav saras » 11 okt 2010, 20:04

Jag testade att ge 90 och ammade resten men han vaknade efter 2 h ändå :(
Nu har jag gett mig på ersättningen och han drack lite mer än 100. Få se om det blir mer sömn inatt.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav Orkidée » 11 okt 2010, 21:35

Håller tummarna för att du ska få sova lite mer i natt, saras...
Flicka - augusti 2010
Orkidée
Alltid online

Inläggav soffilina » 11 okt 2010, 22:31

Just d, hur var det för er som ger ersättning/flaska? Rinner det mkt utanför när de dricker, eller får de i sig allt utan att slabba nåt?

här kommer inte många droppar utanför faktiskt. alt hamnar där det ska =)
igår bytte jag till stlk 2 på dinappen på MAM flaskan. hon får i sej maten snabbare nu och sväljer faktiskt mindre luft än när hon hade 1:ans dinapp. jag tror jag har en riktigt lat bebis. hon var för bekväm för att amma "uuhh jooooobbigt" och får lat för ettans dinapp "uuhhh hallå jag måste anstränga mej"... hehe... fungerar så himla bra med det lite större hålet!

idag har hon ätit jättebra! men hon vägrar sitta hos mej och äta, så nu sitter hon i babysittern och äter som aldrig förr. hon är så glad när hon äter att hon ler och skrattar med maten i munnen. hehe ser så kul ut.

hoppas det håller i sej nu...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav soffilina » 11 okt 2010, 22:32

hon har idag åxå sprängt 5ks gränsen! 5035g, och hon är 8,5 vecka nu =)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav myran2010 » 12 okt 2010, 09:59

Här rinner nästan ingenting utanför flaskan när han äter.

Efter att ha haft en period med ungefär samma sovtider när det gäller kvällen och natten har han varit helt annorlunda de två sista kvällarna. I söndags sov han hur mycket som helst på sen eftermiddag/tidig kväll och natten som vanligt, igår sov han knappt något alls på eftermiddagen och på kvällen. När han äntligen somnade vid tolvtiden vaknade han vid 00.45 och så fick vi börja om igen. Inte mycket sömn under natten heller. Borde bli en sovdag idag.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav soffilina » 12 okt 2010, 10:39

låter ni dom sova hur mycket dom vill på dagarna?
jag brukar väcka kerstin om hon somnar en lång stund på kvällen... får för mej att hon sover bättre på natten sedan och det verkar funka.
om hon sover lite länge brukar jag gå å byta blöjja då vaknar hon och är vaken och glad ett tag innan vi ska sova för natten. efter jag gjort det har hon somnat snabbare på kvällen när vi ska sova :)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Deverry01 » 12 okt 2010, 14:13

Måste säga att jag är glad att amningen fungerar för mig och jag håller tummarna för att det ska hålla i sig. Det kan ibland gå 4-5 tim mellan matningarna, dag som natt. Rekordet är 6 tim.
Vi har inte vägt lillkillen på en månad nu nästan, försökte göra det på vår våg men jag litar inte på den. Vägde mig först och tog sedan Alexander i famnen - om det stämmer så ska han i så fall väga 6300 g, känns mycket men fullt möjligt eftersom han gått upp mycket hela tiden. Han har storlek 62 i kläder.
Han har sovit så bra i flera nätter nu och då ligger jag vaken och hostar - typiskt! Men nu är jag i alla fall pigg och rösten börjar komma tillbaka.

Hormonplitorna har börjat gett mig sig nu, dem har han haft sedan han var ca 1 vecka gammal. Skorv har dock dykt upp på huvudet nu.

Har era bebbar tappat mycket hår?
Alexander tappade allt på hjässan fram till pannan för en månade sedan och nu kommer det massor med nytt hår. Han såg ut som en liten gubbe med allt sitt mörka hår i nacken och helt kal på huvudet :lol:
Deverry01
Alltid online

BF: 130912

Inläggav Orkidée » 12 okt 2010, 14:51

Novalie har åxå strl 62 nu, men det e för att hon har blivit för lång för dom andra. Vissa i 56 kan hon ha, men 50 e helt omöjligt. Vi har gått upp till strl 3 i blöjor, för jag tycker att 2:orna skaver i ljumskarna. Hon e nog lite för bullig om benen. ;)

Hon har inte tappat nåt hår. Däremot känns det som det kommer mer å mer. Det känns mycke tjockare nu än för ett par veckor sen. Nu kan man till å me göra frisyrer å sätta lite klämmor. =)
Flicka - augusti 2010
Orkidée
Alltid online

Inläggav soffilina » 12 okt 2010, 16:02

kerstin får mer å mer hår, inte tappat nått än iaf :)
hon kan ha hm's 50 bodysar, men har ändå sorterat bort dem och har 56 i alla kläder nu. men hon har rätt långa ben. kommer nog hoppa över 62-byxor å gå rakt på 68 så får hon bada i dom ett tag.
men just nu är 56 perfekt, och bodysarna finns det gott om plats i.

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010