Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav soffilina » 12 okt 2010, 16:39

å just'ja. ni som har en fungerande amning, var glada för det =)
amning är en super smidigt och enkelt när det fungerar men ett rent helvete när det inte gör det...
klart det är smidigt att amma när man har gott om mjölk och en bebis som tar tag och suger. inte lika smidigt med en skrikande bebis i 15 min innan den tar tag om en fkkn amningsnapp som först flugit å helskotta 10 grr... hehe
jag har ju slutat amma helt och det känns jättebra . hade det fungerat hade jag mer än gärna ammat, men det är inte värt hur mycket somhelst...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav saras » 12 okt 2010, 18:05

Jaha, alltid är nåt som sagt, gav ersättning igår och han sov mkt längre. Däremot vaknade jag kl 01 av riktigt ont i ena bröstet. Mjölkstockning. Så idag har jag feber och är helt slut. Så nu får jag ge ersättning för att mjölken går ner tillfälligt vid infektion i kroppen. Vilken ond cirkel säger jag bara, jag tror inte jag kan ha mer otur. :(
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav soffilina » 12 okt 2010, 18:17

åh nej saras! men han sov längre alltså när han åt sej rejält mätt på ersättning? den är ju helt klart mer mättande än kvällsbröstmjölk verkar det som

kanske blir brösten väldigt känsliga för att inte tömmas ofta ofta när man ammar så mycket? stackare! hoppas det är snabbt övergående!!

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav saras » 12 okt 2010, 18:44

Det var bara och väcka Elvin så han fick suga. Ont gjorde det, men det är ju det bästa emot stockning.
Läste på internet att om mjölken är fettsnål så bajsar de lite grönt. Och det har han gjort hela tiden... :shock:
Blir ingen rolig natt inatt när man knappt orkar ta hand om sig själv. Helst hade man dragit täcket över huvudet nu i ett dygn.
BildBild
Användarvisningsbild
saras
Stammis

BF: 100817

Inläggav sofi@ » 12 okt 2010, 18:46

saras: Jobbigt, hoppas det blir bättre snart! Du kanske kan prova att ge både mjölk och ersättning på kvällen sen när du är bättre? Då får du ut mjölken iaf, eller bara pumpa ur lite.

Jag har väldig tur när det gäller amningen, det har fungerat bra och gör fortfarande så jag hoppas det fortsätter! På dagen ammas det varje eller varannan timme, det varierar lite beroende på om han sover något längre pass på dagen vilket inte händer särskilt ofta. På natten är det amning 1-2 ggr så mycket sömn blir det :D Sen är det klart att vi har någon natt eller dag som är jobbigare än andra men överlag så känns det toppen!
Bild

Bild

Bild
sofi@
Stammis

BF: 160118
Status: Gravid med andra barnet

Inläggav sprallos » 12 okt 2010, 18:47

saras: Nejje vilken otur du har!!!

Jag har slutat med ersättning helt sen ett bra tag tillbaka. Hon är lika nöjd på bröstet. Allt skrikande har antingen berott på gaser eller att hon helt enkelt skrikit efter med att äta. Jag har å andra sidan inte velat amma för ofta för att slippa pansar-tissarna. Men hon ville ha...nu när jag följer henne så är hon mer nöjd. Hon äter oftare på kvällen, men när hon fått äta så brinner hon ju av och sover hon gott. Rekordet är som sagt hela natten, eller 9 timmar....gosh!!

Hormonplitor kommer pga amning, dom får i sig av mammas hormoner på nåt sätt. Ebba hade massor förut men det har blivit bättre, fast det ploppar upp nya då och då.

Jag är jätteglad att min amning funkar nu. Det är sååå smidigt, gratis osv. Men visst, man har en liten Ebba-formad fotboja (bröstboja?) ett tag framöver. Jag kommer inte pumpa ur och ge flaska heller om jag inte måste såklart. Men jag har full förståelse för alla som inte gör det pga allt strul. Det är inte "bara" amma som många tror.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav soffilina » 13 okt 2010, 09:53

kerstin har börjat somna jättelätt på kvällarna när jag lägger henne vid 22, som om hon börjat förstå att när hon läggs i sin lilla säng så är det kvällen. hon kan vara hur pigg som helst men inom 10min börjar hon klippa med ögonlocken och inom 30min sover hon som en gris... till 05.30 :D
hon kan vakna lite vid 02, men då ignorerar jag henne å hon somnar om.
sedan äter hon, och med nya dinappen suger hon i sej 110-1120ml där på morgon/nattmålet innan tog hon kanske 60, antar att hon var för trött för å suga? så hon somnade ifrån flaskan. sedan sover hon till 9.30 =)

hur går det för er med sömnen nu förtiden? =)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav myran2010 » 13 okt 2010, 12:28

Vilken go nattsömn Kerstin har! Minsann lite avundsjuk på er :)

Vi hade en rutin ett litet tag när han somnade runt 22-23, åt vid 02/03 och runt 06 för att vilja gå upp vid ca 08.30. Senaste dagarna har han inga rutiner alls. Igår somnade han inte ordentligt för natten förrän 01.

Det som är rutin iaf, är han att han vill äta två gånger på natten och numera ammar han effektivt och ganska snabbt faktiskt. :)
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav soffilina » 13 okt 2010, 12:54

myran:
skönt att amningen fungerar så bra! dom ska ju tömma bröstet på 15 min cirka när dom är lite äldre, som nu vad jag förstått eftersom dom suger effektivare och starkare. skönt att slippa ägna halva dygnen åt amning? =)

eftersom kerstin bara äter på flaska är måltiderna mkt regelbundna. var 3-4 timme äter hon och är helnöjd däremellan. blir ganska lätt att planera sin dag och kunna åka iväg åså på såvis.

jag har sedan flera veckor tillbaka lagt kerstin kl 22 varje kväll. oavsett om hon är trött eller ej, eller om hon skriker eller är nöjd å glad. det känns som det fungerat. lägger henne aldrig i sin säng på dagarna utan hon har fått förknippa sin lilla säng med nattsömn. eftersom hon somnar så snabbt nu när jag lägger henne där verkar det som det gett resultat.

numer somnar hon åxå på en sekund när jag lägger henne i vagnen. så är hon lite gnällig men jag vet att hon ätit gott, så lägger jag henne där och innan jag tagit bort handen har hon somnat :D

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Beetroot » 13 okt 2010, 18:23

Robin har börjat äta 6-7 ggr per dygn nu, från 8 förra veckan. Det börjar likna någon form av rutin tycker jag. Han äter vid 22, sover till 03 och äter, sover sen till 06 och äter. Under dagen äter han vid 10:30; 15 och 20. Jag låter han styra helt när det är mat och sovdags. Han sover mestadels mellan målen, har två vakenperioder per dag på ett par timmar. Jag har märkt att efter perioder då han vill amma oftare så har jag börjat producera mer mjölk, det är så häftigt hur mina tuttar och hans matbehov samspelar! Han äter oftast båda tuttarna och ca 15-20 min på vardera varav ca 5 min riktigt intensivt klunkande av den tunna mjölken och resten lugnare när mjölken är vitare och fetare. Sen släpper han och somnar till en stund. Fast senaste dagarna har han faktiskt ätit endast en sida och blivit nöjd, så jag har definitivt ökat upp produktionen ett snäpp nu.

saras: Din kille som äter så ofta, hur länge "klunkar" han mjölk per gång? Kanske han snuttar lite för länge i slutet varje gång? Jag tycker det låter bra att du är försiktig med ersättning, det verkar kunna störa amningen så det blir svårare att få det att funka bra, när man läser på detta forum och andra ställen.
I broschyren från BB om amning står det att de som tillämpar fri amning, dvs bebisen styr helt tiderna, så vill vissa bebisar äta 1g/timme. det ska vara bättre för dem att äta oftare och mindre portioner, få mindre problem med kräkningar och gaser. Så nåt positivt med det, när det är så slitsamt för mamman. Alla som ammar ofta, kämpa på, snart blir de större och ni får sova lite mer!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Beetroot
Alltid online

BF: 130808
Status: Älskade efterlängtade skorpan född 100822

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010