Bebissnack

Re: Bebissnack

Inläggav jessmal » 23 okt 2010, 10:49

Vi har spjälsängen en bit från vår säng, men vad gör det n är Maja vägrar sova i den... Nej, hon sover hur gott som helst i vår säng hon tycker inte om att vara själv. Är det någon mer som har sin bebis i sin säng eller sover alla andra bebisar sött i sina egna sängar??
Bild
jessmal
Stammis

Inläggav soffilina » 23 okt 2010, 11:32

ja oron är förjä*lig jag hade ju kunnat sova som sjutton annars... det går av nån anledning bättre efter hon ätit frukosten vid 5snåret, men på kvällen när vi ska sov asså... springer upp hela tiden...

kan man lita på dom där andningslarmen eller? det är inte så att dom går av i tid å otid så man blir ett nervvrak?

kerstins säng står ungefär 70cm från min säng. hon spottar knappt ut nappen längre utan verkar ha kommit på hur man ska ha den kvar, nu åker den bara ut när hon verkligen gått in i djupsömnen och inte märker att den trillar ut.

ang faserna.. man ska räkna deras "riktiga" ålder och inte hur länge dom vart ute i vida världen. så är dom födda en vecka försent, så kan man vänta sej tex 5 veckorsfasen vid 4 veckors ålder. är dom födda en vecka förtidigt kan man räkna den vid 6 veckor osv... iaf enligt boken "att växa och upptäcka världen".
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav newhell » 23 okt 2010, 21:52

JA det är nog mkt tack vara mini pe piller jag blöder men tror jag får ställa mig in pa att hädanefter få mens... suger... men men...

VInnie sover med oss i sängen fortfarande, men ska börja med hans säng så fort vi flyttat nästa vecka. :) längtar.
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav amonette » 23 okt 2010, 22:47

Jag har ett andningslarm som jag aldrig har använt, just för att det är så meckigt att sätta på det. Det jag har är tänkt att användas på sjukhus på bebisar med komplikationer (min pappa var återförsäljare av sådana). Soffilina, du kan få det om du vill. Dock är det 15 år gammalt men den ska fungera finfint. Visst, jag kan förstå om man tänker "att man inte kan lita på det pga av åldern", men då skall man veta att många av sjukhusens apparater är lika gamla och även äldre. Jag tänker bara på ctg-apparaten jag blev kopplad till - den kändes som rena rama stenålder :lol: . Här kommer den i alla fall inte till användning.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Bor: Vaxholm

Inläggav sprallos » 24 okt 2010, 08:08

Andningslarmen är en platta som man lägger under madrassen, den känner av andningen och larmar om barnet slutar andas eller rullar av plattan liksom. Detta sker ju inte förrän senare då dom far runt som propellrar i spjälsängen..:-) Men man kan även köpa larm med 2st plattor som täcker upp hela sängen. Det finns även ett litet larm man fäster på blöjkanten, men den vet jag inget om.

Vi tänkte köpa till Victor då jag var likadan....sov jätteoroligt och lätt, kollade honom miljoner gånger/natt osv. Det är en BRA egenskap, det visar verkligen hur rädd man är om sin lilla skatt, men det är grymt uttröttande också.

Ebba sover i spjälsängen och har gjort det sen dag 1. Vi har ju som sagt en storebror som kommer över varje natt i stort sett så det hade inte funkat med en liten skruttbebis i samma säng. Men hade Ebba krävt det så hade vi naturligtvis fått fixa det med, men nu är hon nöjd i sin säng...Phu!

Soffilina: Okej, jag har inte lusläst boken...men det jag menar är att det ju inte är nån stor tidskillnad ändå...så om fasen kommer i 4 eller 5 veckan spelar inte så stor roll. Man vet att den kommer där omkring. Alla är ju inte exakt lika oavsett om man föddes 1v tidigt eller 1v sent.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav soffilina » 24 okt 2010, 10:17

man räknar att fasen kommer sådär plus minus en vecka runt tex fem/åtta osv veckor...

har kollat på andningslarm och de jag sett har en sensorplatta som läser av hela madrassen... men det känns nojjigt asså. undra om jag skull lita på det. jag skulle säkert kolla ändå för "tänk om det inte funkar"... ungefär.. sån är jag....

amonette: tack för erbjudandet! hm... kanske ska jag ändå övervinna min hysteri... får fundera på det :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav amonette » 24 okt 2010, 10:45

Ok, det jag har är ingen sensorplatta, utan man fäster fast två sensorer på bebisens bröst. Sensorplattan låter mkt smidigare.

Nu är ju ändå våra bebisar över två månader och då har väl risken för plötslig spädbarnsdöd minskat ganska mkt (tror jag i alla fall) :? .

När Edvin har sovit väldigt länge så måste jag också gå och se till honom så att man vet att han andas. Jag tror att det är ganska vanligt. Som tur var så har jag inte vaknat på natten av oro, utan har kunnat sovit gott jag med.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Inläggav amonette » 24 okt 2010, 10:52

Angående plötslig spädbarnsdöd hade jag helt fel:

Ålder
Under den första levnadsmånaden är plötslig spädbarnsdöd mycket sällsynt, och därefter blir det vanligare. Det är som vanligast vid 3-4 månaders ålder för att sedan avta. Man räknar med att ungefär 80 procent av fallen har inträffat före 6 månaders ålder.
Bild

BildBild
amonette
Alltid online

Inläggav Delacosta » 24 okt 2010, 11:05

Soffilina; KAN KERSTIN SNACKA MED NEYRA OM HUR HON SKA HÅLLA NAPPEN INNE?? Hon e bra på mkt lillkorven, men att hålla nappen inne e INTE hennes grej! (så blir hon ju skitsur när den åker ut också..)- och ja, vi har alltid nåt litet lätt brevid nappen så den inte åker ut föör lätt..
Varför har hon så svårt att behålla nappen i? De gånger hon spottar ut nappen hela tiden, låter jag det gå en stund innan jag ger henne den-då håller hon inne den lite bättre/längre.. Har testat olika nappar..Tips nån?

Igår var första gången vi båda var ifrån Neyra en längre tid. Min syster med man var barnvakt och Calle bjöd ut mig på middag, sen tog vi en drink vidare ner på stan! Detta var även första gången på 1,5 år som jag blev lite onykter- konstig men skön känsla!

Neyra fick aldrig nån feber av sprutorna! Hon har varit glad som vanligt (lite kinkig iochm sin 12v fas, men inget mer- så skönt!)
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav myran2010 » 24 okt 2010, 11:36

Jessmal:
Jonah har legat mellan oss i sängen nästan hela tiden. Den sista veckan däremot har han legat i sin vagga det första sovpasset som är lite längre för honom (oftast 22/23- 03/04) Sedan när han har ammat är det svårare att lägga ner honom i vaggan igen. Då blir han ledsen eller så blir han arg speciellt när han tappar nappen. Så resten av natten sover han hos oss igen. Vi tycker att det är ok och eftersom han sover i vaggan de första timmarna så vet vi ju nu att det går.
Bild
myran2010
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Augustimammor 2010