Behöver jag ora mig ?

Diskutera barns hälsa och utveckling ett till två år.

Behöver jag ora mig ?

Inläggav CJohanna » 25 jul 2010, 21:01

Hej.
Min son är 1år och 8 månader.
Det ända han kan säga är mamma, pappa, titta, tack, boll och båt.
När lär dom sig att prata i meningar och flera ord. ?
Kan det ta jätte lång tid ?
Är han sen i utvecklingen ?
Är det något jag behöver oro mig för ?
CJohanna
Stammis

Re: Behöver jag ora mig ?

Inläggav Nelia » 25 jul 2010, 23:57

Det är så olika när talet börjar släppa. Min son kunde bara några enstaka ord fram tills han var 2 år, sen släppte det och det blev fler o fler ord och så småningom meningar.

Är ditt barn tvåspråkigt? Eller kanske var tidig med annat, krypa, gå, pyssla osv?

Min son pratar två språk, så vi gissar att det var en anledning till hans "sena" (vill inte kalla det sent egentligen) språkutveckling.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Mizzan » 27 jul 2010, 16:30

vår son är 1 år och en månad. han säger bara "bang" när han slänger något i golvet. "mamma" och "pappa" kommer ibland, ganska sällan...
Mizzan
Nykomling

Inläggav Jag » 27 jul 2010, 17:16

Har ditt barn Nappen mycket när han är vaken?
Det är nämligen en sak som kan försämra språkutvecklingen.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav CJohanna » 27 jul 2010, 20:20

Nelia: Han är inte tvåspråkig ännu. Ja han började gå, och krypa och lite annat väldigt tidigt.

Jag: jaså det visste jag inte, ja fast inte så ofta försöker minska på det nu.
Hemma hos mig har inte napp så ofta vet ej hur det är hos sin pappa nu när han och jag är osams på grund av hans nya flickvän.
CJohanna
Stammis

Inläggav Mizzan » 28 jul 2010, 12:02

nej han har ingen napp när han är vaken, bara när han ska sova,
eller när vi åker bil.
Fast det är väl olika från barn till barn...
Mizzan
Nykomling

Inläggav Ewi » 13 aug 2010, 21:57

http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och- ... rn-1-5-ar/

Där är lite generella riktlinjer att jämföra med. Du ser även när det börjar komma meningar etc. Jag skulle dock påstå att så länge inte BVC eller hans förskola börjar bli orolig och tar upp hans språkutveckling med dig, är det förmodligen inte fara.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Inläggav nimosh » 19 jun 2011, 14:17

Min dotter är 20 månader och säger bara några enstaka ord. Mamma, pappa, titta, oj, nej, gå, kom, Su (vatten på turkiska), detta är vad jag kommer ihåg nu.
vi talar turkiska hemma men hon svarar på svenska. hon förstår allting som jag säger på turkiska men hon säger bara mamma, pappa och vatten på turkiska..
hon använde napp men har slutat med det helt.. Jag märker att hon pratar mer eller försöker göra det när hon inte har nappen längre.
Bild
nimosh
Nykomling

BF: 090827
BIM: 081116

Inläggav godishanna » 27 jun 2012, 12:00

Vår son är 17 månader och har än så länge bara sagt mamma ett par gånger. Han härmar vissa djuräten och polis/ambulans är "di dö di dö.." och verkar förstå väldigt mycket man säger. Men jag oroar mig ändå för det sena talet. Han var i och för sig tidigt med allt motoriskt. Gick före 11 månader mm.. Men man är ju inte förälder om man inte oroar sig...
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Inläggav alice1234 » 10 mar 2013, 02:01

Hej.
Har en son som är 2 år och 4 månader, han förstår nästan allt man säger till honom. Men tillbaka är det värre. Spindel är pinel och ordförådet består av kanske 20 ord. Man kanske borde börja bli orolig, men, han ha kommit så mycket längre på andra områden så talet blir tydligen lidande. Han har blivit mycket bättre på att prata de senaste månaderna så det är positivt.
Däremot så kan han använda en iphone och ipad bättre än vad jag kan. Det kunde han redan när han var 20 månader. En kompis ringde mig och frågade varför jag ringer hela tiden. Då har den lilla ungen sett när jag knappar in min kod och kommit ihåg den. Så vi är faktiskt inte oroliga över talet. Det är förmodligen något annat område de utvecklas på och talet kommer när det kommer. Alla barn är olika så det är inte alltid bra att läsa om utveckling på internet.
Oroa dig inte :wink:
alice1234
Nykomling

Nästa

Återgå till Barns utveckling 1-2 år