Behöver jag ora mig ?

Diskutera barns hälsa och utveckling ett till två år.

Re: Behöver jag ora mig ?

Inläggav Mysmonstret » 10 mar 2013, 13:19

Jag har ett exempel på att barn jag träffade när jag hade praktik på BVC. Han var 5 år gammal, och hade haft kontakt med "experter" eftersom hans tal var så sent. När han var 4 år pratade han fortfarande inte långa meningar. Han hade heller inte blivit bättre av att ha kontakt med "experterna". Men helt plötslig en dag hade han börjat föra samtal och långa konversationer.
Han hade helt enkelt inte varit redo för att prata utan bara lyssnat på omgivningen. Så när han väl började prata normalt så var han nästan bättre på att prata än hans jämngamla kompisar.
Alla barn är olika...
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Re: Behöver jag ora mig ?

Inläggav Lillajossan86 » 15 jul 2013, 08:49

Alla barn är olika, jag jobbar i förskola och har erfarenhet av om du vill utveckla språket så är det mycket språkutvtvecklande att läsa böcker, kan rekommendera goboken. Antagligen så är ditt barn i den fasen att han har språket i sig men han ska bara komma på hur han själv ska använda det. Prata mycket, benämn allt ni gör, vad som händer och ska hända osv... Försök att ljuda fram orden och ställ frågor tull honom som : - vad vill du äta till frukost? Smörgås eller yoghurt? Vad vill du leka med bilarna eller med nallarna? Osv...

Men du behöver absolut inte vara orolig språket kommer när han känner sig redo <3
Lillajossan86
Nykomling

Föregående

Återgå till Barns utveckling 1-2 år