Annons:

behöver råd & tips, håller på bryta ihop!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

behöver råd & tips, håller på bryta ihop!

Inläggav Sabbiz » 02 maj 2012, 19:29

Vet inte vart jag skulle placera inlägget så jag lägger bara upp ett!

Har en snart 6 månaders kille som nyligen vaknade, gallskrikande. Han har för någon dag sen haft feber och är feberfri sen igårkväll, nu ligger han och bara skriker sen ca 1½ timme tillbaka, tar sig på öronen, sliter sig i benen, stoppar fingrarna i munnen och skriker ännu mer.. Vet inte vad jag ska göra?! Vad jag än erbjuder och försöker hjälpa med så duger ingenting, varken närhet, tröst eller roligaste leksaken samt nappen osv..

kan det vara tänder eller ev öroninflammation? har prövat trycka kring öronen ( då vissa säger dom ska reagera vid inflammation och skrika mer ), klämt igenom hela ungen och även erbjudit kallt att tugga på om de är tänderna som ska komma upp.. Men nu känner jag att jag håller på bryta ihop..

Har någon nå tips eller idéer om vad detta kan vara?
Sabbiz
Stammis

BF: 041111
Status: Gravid <3

Re: behöver råd & tips, håller på bryta ihop!

Inläggav EmmaStina » 02 maj 2012, 19:45

När min son hade öroninflammation för några veckor sen så märktes det som tydligast när han låg ner, framför allt på natten. Tydligen så blir trycket högre när de ligger. Men hade jag varit du så skulle jag ringa 1177 de kan svara på det mesta.
Lycka till och krya på er!
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav Sabbiz » 02 maj 2012, 19:54

Okej! Jåå jag har ringt 1177 och hörde med dom, dom gav rådet att ge alvedon och avvakta om det blir bättre. Sagt och gjort, visst så skriker han inte nu, men känns som om jag läst någonstans att har dom öroninflammation (om jag it inbillat mig nu vill säga) ska dom inte ta alvedon! Av vilken anledning vet jag inte men skit samma ..
Han sover rätt bra på nätterna, orolig men de har han gjort i några veckor. Gormar, bökar och grymtar natten igenom. Fick höra när jag även ringde bvc samt 1177 att det är tänderna, de är tänderna osv .. allting kan väl inte bero på tänderna?

Tack så mycke :) Hoppas man får någon rätsida på detta snart!
Sabbiz
Stammis

Inläggav smulan_88 » 02 maj 2012, 19:57

Vi hade det extremt gnälligt när de första två tänderna kom. Du har inga Alvedon suppar? Ipren supparna upplevde jag som så stora medans alvedonen var mindre och "slank" in lättare. Kan ju vara det, är ju så svårt att veta. Man får ju inte direkt något svar om vad som är fel.

Men Alvedon är nog inte fel, antiflamatoriskt och tar ner eventuell värk.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Sabbiz » 02 maj 2012, 20:00

smulan_88 : alvedon suppar? vad är det? :roll:
Har hört många som haft det gnälligt, men han har faktiskt itne varit speciellt gnällig, ( inte mer än det vanliga gnället sen han kom) ;)
Näää man står lika förvirrad varje gång jaga frågat bvc eller 1177, blir inte klok. Här får man nog bättre råd!
Sabbiz
Stammis

Inläggav Aurora » 02 maj 2012, 21:14

Öroninflammation behandlar man inte på så små barn så har han ont i öronen är det bara att ge alvedon. Suppar är supositorier, dvs såna man stoppar i rumpan på di små :)

Min son hade nattskräck ett tag. Då vaknade han och bara skrek och skrek - inget hjälpte. Fast han verkade inte ha ont nånstans. Hoppas det går över snart.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Sabbiz » 02 maj 2012, 22:46

Aurora: Jaså? :O de visste jag inte, trodde man behandlade de på alla, ovasett ålder eftersom de gör ju så jääääkla ont! (vekling själv) haha!
Jaha sånna där elakheter att stoppa i rumpan på han, nåå huvva .. jag är alltför mesig för att vilja stoppa in något där på han :P
Nattskräck? humm.. måste jag nog läsa på om lite.. hur tidigt kan man få sånt?

Iofs tror jag inte han har nattskräck, han skriker ju som inte(om man nu it kan ha de utan att skrika), utan han bökar omkring och gnäller, grymtar och stiger man it upp och "söver" om han så blir han sur efter ett tag och gallskriker.. fast vad vet jag, första barnet och man står lika frågande på allting egentligen :P
Sabbiz
Stammis

Inläggav smulan_88 » 02 maj 2012, 23:05

Louise spydde av den flytande alvedonen, så tyvärr för hennes/min del blev/är det suppar som gäller hos oss vid tandsprickning och feber. (men tack o lov för att de finns)
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Vitlilja » 03 maj 2012, 06:49

om det är öroninflammation så prova att ha honom liggandes i bilbarnstolen(om du har den inne), det ska tydligen göra mindre ont då.
Prova massera magen också, Alina fick ett par skrikperioder så där och då var det lite för mycket gaser >.<

Angående behandling så har jag fått höra att man ALLTID behandlar små barn, upp till 1 år när de har konstaterad öroninflammation, och även upp till 2 år om det är dubbelsidig.
Men det kan ju variera beroende på landsting kanske.

Lycka till!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Aurora » 03 maj 2012, 08:36

Hade för mig att man inte gjorde nåt åt det....Har du läst här?

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdo ... lammation/

Nej, det låter inte som nattskräck...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: