Behöver tips och bilder på trädgårdar

Här diskuterar vi utelivet, utemöbler och plantering.

Behöver tips och bilder på trädgårdar

Inläggav maria_73 » 19 jun 2010, 00:13

Jag har en enorm tomt på 3800 kvm och är i stort behov av tips och ideer hur man kan inreda en trädgård.
Kan inte ni som har trädgårdar eller lantställen lägga in lite bilder på hur det ser ut hos er så jag kan få lite inspiration. I min trädgård råder kaos och jag vet inte var jag ska börja!
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Re: Behöver tips och bilder på trädgårdar

Inläggav naellie » 19 jun 2010, 08:39

Haha, jag sitter nästan i samma sits. har köpt hus med jättestor tomt (2000 bara, men iaf). mitt i skogen ligger huset med stora tallar och granar som grannar som inte direkt underlättar mulljordsbildning. dessutom var här nästan bara gräsmatta när jag flyttade in för ett år sedan, och när jag började gräva i jorden var den uppfylld med stenhård lera varvad med grusig, stenig, fyllning. Tvärt omöjligt att ta sig igenom!

Men några tips är:
1. Vad vill du ha trädgården till? Och hur mkt vill du jobba med den? Bara koppla av och njuta, eller ha en blomsterträdgård som du får pyssla med varje dag? Stora gräsmattor där barnen kan leka, eller lummiga små rum där du kan sitta och ta de tlugnt?
2. Om det är en kal tomt, börja se om du kan plantera några träd, fruktträd/ädellöv e dyl för att börja skapa en rumskänsla. Plantera en häck eller grupper med buskar som ger lite liv.
3. Är det torrt och soligt? Fuktigt och soligt? Fuktigt och skuggigt? Jobba med ett fåtal perenner i rabatterna, men sätt minst 5 av varje sort och välj storväxande/kraftigväxande sorter.

jag har tyvärr inga bilder då min tomt fortfarande ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. men du får jättegärna mejla om du undrar över ngt mer, eller vill ha hjälp på tips med blommor. skicka gärna över bilder så kan jag tipsa dig beroende på förutsättningarna. jag har jobbat inom lantbruk/trädgård i många, många år och har ett stort privat intresse.

Lycka till!!!!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav maria_73 » 19 jun 2010, 23:33

Tack jag mailar dig gärna. Tacksam för all hjälp!
Jag ska ta lite bilder bara, Jag tänkte mig mycket gräsmatta lite buskar,
ingen aning om vilka. Jag har inte din mailadress, men annars kan jag lägga upp dem på min blogg. Marias blogg på minbebis.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav naellie » 19 jun 2010, 23:42

Superroligt! Skicka ett pm på mitt krypin annars :D men jag ska hålla ögonen öppna på din blogg :)
Bild
naellie
Alltid online

Inläggav helenaeg » 20 jun 2010, 09:12

Behöver också hjälp. Vi har en 2000kvm stor naturtomt som är ojämn och dessutom med lite sluttning och mkt berg. Jorden är full med grus och. Sten men ganska solig. Är jättesvårt för det är inte mkt som trivs. Har funderat på att ta in hjälp med jäklar vad dyrt det är. Funkar ju inte när vi ska vara föräldrarlediga.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav naellie » 22 jun 2010, 15:30

helena: oh, det finns massor som trivs. kanske bara inte det som man tänkt sig. jag tittar på grannarnas tomter (fuktigt och skuggigt med jättelummiga trädgårdar) och så tittar jag på min egen steniga tallbarrs-mossa-trädgård och suckar. men det finns massor med skoj man kan göra i steniga/soliga trädgårdar. först och främst så växer allt om man bara pysslar med det. själv orkar jag dock inte med sånt som man måste jobba för hårt med.

jag har usel, stenig jord i gassande sol men har bygg upp rabatter där jag successivt försöker förbättra jorden. men nävor, martorn, lammöra, kattfot, malört, lavendel, backtimjan, eterneller trivs redan väldigt bra.. vi har dessutom har par fördelar. jag odlar vindruvor (väldigt goda) och har dessutom en fantastisk taklöksrabatt. tänkte utöka den med kaktusar! ett superlätt sätt att tänka är att leta efter gråaktiga växter..men det är tråkigt i längden. som sagt, det mesta växer..man får testa- dör det så dör det och skam den som ger sig. ofta kan man få allt att ta sig, det blir kanske inte bara lika storväxande som under mer gynnsamma förhållanden. om inte annat växer rhododendhron fantastiskt bra ;)

vad har du i rabatten idag?
Bild
naellie
Alltid online

Inläggav maria_73 » 26 jun 2010, 22:57

Jag ska gå ut och fota lite imorgon så ska jag ge skicka ett pm jag lägger även ut dem på bloggen tiil allmän beskådan. Rhododendhron har jag en. Men den är helt felplacerad går de att plantera om?
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav helenaeg » 26 jun 2010, 23:23

Naellie: har bara bott ett år drygt så jag har knappt hunnit få till något. Men vi satte två rhododendron förra året men de är mini och verkar inte ha ambitionen att växa till sig. De är satta direkt i backen med rhododendronljord precis runt om.

Sen finns några mkt små uppbyggda rabatter där två rosor är planterade, en klematis och vildvin. Men inget vill riktigt. Rosorna växer inte till sig utan förblir ganska små, vildvinet växer på men är ganska tråkigt tycker jag och klematisen växer men blommar inte. Lavendel verkar trivas dock. Satte massa frön i som rabatterna i maj men även det har gett dålig utdelning trots att jag fyllde på med ny jord och kogödsel.

Så jag tror jag ska satsa på att plantera växter direkt istället för att så. Ska åka till plantagen imorgon så får de hjälpa mig att hitta växter som passar. Men det verkar svårodlat hos mig onekligen :(
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav maria_73 » 04 jul 2010, 21:09

Nu har jag lagt ut bilderna på min blogg på minbebis. Marias blogg.
Om du vill gå in och kika!
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Återgå till Allt om trädgård