Bekymrad mamma tacksam för råd!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Bekymrad mamma tacksam för råd!

Inläggav MammatillMolly » 29 aug 2013, 12:45

Hej hej!

Jag är en sån där mamma som går och grubblar och tänker på allt möjligt och blir orolig, och nu är det två saker som bekymrar mig mer.

Den ena saken är att min dotter nu är 5 mån och hon är inget intresserad av att äta nån mat knappt, har testat gröt, fruktpurer, morötter, potatis, broccoli, palsternacka mm och ibland går det bättre och det verkar som att hon tycker om det, men nu tycker jag bara hon kladdar och spottar ut maten och inget är gott, har ni några tips på hur det kan bli mer intressant?

Sen den andra grejen är att hon just nu bara ska somna i min famn, ett tag gick det ialf lägga ner henne i vagnen och köra lite så hon somna men det vägrar hon nu, hon vill bara amma och somna där... Hur ska man vänja ett barn att somna någon annanstans än i famnen utan att dom ska skrika sig till söms? För det är en grej jag inte klarar av att göra, låta henne va så ledsen :(

När hon väl sover går det att lägga ner henne och natten sover hon jätte bra, så det klagar jag inte på, men det är ju bara det att hon måste somna hos mig...

Är dessa två saker nått som ändrar sig med tiden ?

Jätte tacksam för alla råd jag kan få :)

Med vänlig hälsning, mamma till Molly
MammatillMolly
Nykomling

Re: Bekymrad mamma tacksam för råd!

Inläggav L8i » 29 aug 2013, 12:59

Ett tips jag har är att INTE stressa med maten! Vår äldsta son var och är jättekinkig med maten och gick inte med på att äta fast föda förrän han var runt året. Det som funkade bäst i hans fall var och är plockmat, tex pasta, ärtor, korv osv.

Bägge våra barn har bara somnat i famnen vid amning eller med flaskan till de varit över året eller i vagnen. Just då kan det emellanåt kännas jobbigt och tufft, men jag lovar dig att det är ytterst få 3-4 åringar som bara kan somna i mammas famn :)

Igår provade vi för första gången att lägga minstingen (15 mån) valen i hans säng med vällingflaskan och mycket väl somnade han gott! Vår snart 3-åriga kille är fortfarande strulig och vill helst bara vara med mig, men jag vet att det går över, inom ett par år är inte mamma lika aktuell längre.
Så bara slappna av och gör det som funkar bäst för er!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Re: Bekymrad mamma tacksam för råd!

Inläggav MammatillMolly » 06 sep 2013, 12:50

Tack snälla för svaret :) man blir alltid lite lugnare av att höra hur andra har det också :)

Men det är ju så dumt att man ska bli så stressad av vad alla andra säger och bvc säger, då känner man sig ju som en sämre mamma ibland när det inte funkar som dom på bvc tycker att det ska funka, det är ju lixom dom man frågar om det är nått. Men vi får prova på och hoppas på att vi får det att funka bättre snart :D
MammatillMolly
Nykomling

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år