Beordrad sängläge

Klocka värkarna tillsammans med alla medlemmar här på minbebis.com!

Beordrad sängläge

Inläggav MadeleineP » 14 jul 2009, 17:45

Jag är i vecka 37 idag. Vart en visit till förlossningen förra veckan då jag hade så kraftiga sammandragningar varannan minut.
De fick stopp på det med brickanyl, sen vart jag kvar en dag för att se om det startade igen men det gjorde det inte. Fick mer elr mindre "strikta" order om att ta det mycket lugnt och hålla mig lugn från både fysisk och psykisk stress då de vill att busen ska få ligga kvar ett tag till.
Inte det allra enklaste att bara ligga hemma när man har så mycket man vill ordna med innan, att man sen som blivande mamma känner behovet av att boa gör det ännu tuffare.
Har en del förvärkar, de har blivit tätare än tidigare i graviditeten och kommer så fort jag sitter mer än några min, plus att jag mellan varven får såna smärtor i nedre delen av ryggen.
Vad jag förstått så är det ingen direkt fara att föda nu men man vill ju att den lille ska få det "hull" på kroppen som behövs.
Att nu bara ligga hemma och vänta utan att få göra något, inte ens städa gör att en vecka känns som en månad.
Jag tyckte det skulle vara ett bra tillfälle att studera lite, men icke, det framklallar stress sa dom..
Vill att min älskade lilla buse ska få ligga kvar så länge han/hon behöver men jag bara måste säga att detta är inte lätt, denna väntan.. :S
Finns det fler som blivit tillsagda sängläge och vad fördriver ni tiden med??
Jag menar inte att klaga för det känns dumt, jag ligger ju faktiskt här hemma i soffan i måååånader om det är för mitt barns bästa :)

//M
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Re: Beordrad sängläge

Inläggav familjekär » 15 jul 2009, 13:21

Va lustigt att de stoppade sd.
I v 37 är det helt ok att föda.
Har hört att efter v 35 görs det inget för att stoppa en förlossning utan då får barnet komma.
Har själv barn som föds i v 36 och då gjordes inga försök att stoppa något.
Antagligen olika i olika landsting..
Har själv sängläge sedan v 32 så jag vet hur pissigt det känns....snart ger jag upp och bebben får komma,men ska ligga still till v 36 åtminstone
Bild
Bild
Bild
familjekär
Stammis

Inläggav Helen » 15 jul 2009, 14:56

japp,,,har haft sängläge sedan jag var i vecka 28.......men nu är det jag som skiter i sängläget,,,,,jag gör det jag orkar,,,,,jag är ju snart fullgången ändå :D :D
Här VILL födas barn,,,helst igår :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online

BF: 090725

Inläggav mars mamman » 16 jul 2009, 19:23

Jag vet hur det känns, fick ligga en hel del förra graviditeten, från v 32 om jag inte minns fel. Jag fick endast gå till och från toan. Suck. Alla böcker var ointressanta och allt annat också. Till slut hittade jag ett gammalt korsstygnshandarbete jag inte hade rört på typ tio år. Det blev lite terapi. När jag kom i v 36 började jag vara mer och mer upp. Tjejen kom i v 36+6. Lycka till
mars mamman
Stammis

Inläggav MadeleineP » 16 jul 2009, 20:51

Familjekär- Jo i vecka 37 ska det inte vara någon fara, när jag var inne så var jag i 36 och inte heller det är någon direkt fara då barnet ska vara mer elr mindre färdigutvecklat, men här ville de att han skulle få ligga kvar minst en vecka till, dvs vecka 37.. Gränsen för att det ska räknas vara prematur går vid 37, men som de sa, det bästa för barnet är alltid mammas mage. Nu sista tiden är det mest att han lägger på sig lite hull så han kan hålla värmen efter förlossningen.
Åker jag upp igen stoppar de det inte så sätter det igång så gör det..
Ja får din bebbe ligga ett tag till så är det nog bra, men jag förstår känslan.
Med tanke på de som blir liggandes så mycket längre så kan jag ju inte klaga, bara det att allt blivit uppskjutet tills nu i sista stund, dvs all inhandling, förberedelse osv.. Var inte beredd att inte få röra ett finger när det är flera veckor kvar..
Men nu har jag iaf beslutat att jag tänker ta itu med lite studier, trots att jag vet att det innebär stress in i det sista :S

Helen- Stackare som vart tvungen att ligga sen vecka 28, jag hade klättrat på väggarna!! Men som sagt, du är ju snart fullgången så ;) Lycka till!

Mars mamman- Ja att inte få röra sig mer än så driver ju en till vansinne och böcker är uteslutet för min del oxå, får mig bara att känna stress..
Men som sagt jag är ju i vecka 37 nu så jag ska försöka fixa med studier och sen ska här städas! ;) Känns bara som det är så mycket som ska ordnas innan busen kommer, men jag får ta en sak i taget helt enkelt och försöka få någon form av lugn inna det är dags.. :)
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Inläggav olivia99 » 16 jul 2009, 21:06

hej
Jag blev bara lite nyfiken på er som hade beordrats sängläge om varför???
Låter rätt trist men vad gör man inte för juvelen i magen...
Ha det gott alla i solen 8) :D
Användarvisningsbild
olivia99
Alltid online

Status: Nybliven tvåbarnsmamma

Inläggav mars mamman » 16 jul 2009, 21:25

Jag hade sammandragning från v 28 och min lilla bestämda tjej ville komma ut. Så fort jag gick fort eller längre än typ 200 m körde det igång igen. Så för mig var det vila vila som gällde och bara hoppas att den lilla stannade en vecka till, en vecka till och det gjorde hon och allt gick bra
mars mamman
Stammis

Inläggav stajners » 22 jul 2009, 20:46

Jag blev med beordrad viloläge, fast från v 33 (v 32+1 tror jag) pga regelbundna sammandragningar. De kom varannan minut och tryckte på nedåt och gjorde ont. Fick stoppa dom flera gånger innan de gav sej och även vid flera tillfällen. (Hände även 2 veckor tidigare). Var Brikanyl jag fick och överläkaren ville ha mej kvar, men jag tyckte jag låg bättre hemma på soffan än i en kal sjukussal på atenetal. Hade känt mer stress där så jag fick åka hem dygnet efter.

Till en början fick jag lite ångest faktiskt. Ligga så länge! Men i v 36 så började jag strunta i det. Stog i min journal att de inte skulle stoppa det efter v 36+6 eftersom bebiens lungor är mogna då.
Jag vilade och vilade, så fort jag rörde mej fick jag sammandragningar. Men i v 37+2 ville skruttan ut efter att ha försökt att stånga sej ut, bokstavligt talat. Hon studsade på huvudet en hel kväll fram tills vattnet gick. Så hon räknas som en prematurbebis men var mogen. Svag sugreflex är det man märkt hittills.

Är ju inte länge du behöver ligga. Jag hade nog shoppat lite försiktigt ändå. Sen går det ju att skicka bud också, om du vet vad du vill ha.
Jag hade köpt klart allt veckan innan den första gången jag blev inlagd. Riktigt skönt kan jag säga.

Lycka till!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav familjekär » 23 jul 2009, 21:30

madeleineP hur har det gått????
Har det kommit någon bebis??
Hos oss har det inte kommit ännu,och det är ju bra,men trist!!!!!
Bild
Bild
Bild
familjekär
Stammis

Inläggav __Laura__ » 23 jul 2009, 21:47

Jag födde i 36+0 och min bebis hade massa "hull". Han var 49 cm och vägde 3676 så han var perfekt :)
Bild

Bild

MF - 26/11 V. 5+4
__Laura__
Alltid online

Nästa

Återgå till På G till BB