Beräkna Mammpenning

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Beräkna Mammpenning

Inläggav Emmasmage » 22 jan 2009, 16:38

Hej jag har varit medlem här länge men inte riktigt fattat mig på allt:) Jo jag undrar hur mammapenningen beräknas? På hela årsinkomsten eller måste man ha haft fast jobb i ett helt år'+ Har varit inne på försökringskassan o läst men fattar inte rikgit.. Tack på förhand Mvh Emma
Emmasmage
Nykomling

Re: Beräkna Mammpenning

Inläggav jossan23 » 22 jan 2009, 16:56

Hej! Var lika konfunderad som du eftersom jag bara jobbat sedan 1 månad innan jag blev gravid så jag trodde helt klart jag skulle få lägstabeloppet. Men tydligen så får du, förutsatt att du började jobba INNAN du blev gravid, ta den totala inkomst du haft den tiden du hunnit jobbat dela den med hur många månader du jobbat för att få ut ett månadssnitt och sedan tar du detta snitt gånger 12 för att få en "årsinkomst". Har du tex tjänat 70000 på 7 månader tar du 70000/7=10000kr och 10000*12=100000kr där din SGI då blir 100000kr. Hoppas du förstod nånting av mitt svammel men du behöver alltså inte ha jobbat ett helt år för att få tillgodoräkna dig detta. Du behöver inte ens vara fast anställd utan det går lika bra att räkna ihop sina timmar om man jobbar extra/är timanställd :) De är jättedåliga på att förklara detta på Fk men jag tror jag har ganska bra koll på det så fråga på om det är något mer du undrar :D
Mvh jossan
Bild
jossan23
Alltid online

Inläggav Emmasmage » 22 jan 2009, 17:03

Ok men jag har jobbat 8 måander fast förra året sen innan dess var jag vikarie. Nu är jag timmanställd och sjukskriven. Så jag är inskriven hos arbetsförmedlingen och akassan och försäkringskassa. Mycket här haha. Är nu i vecka 22. Beräknar dom då på hela mitt förra år vad jag tjäna, fram till förlossningen? Vilka papper behöver dom*? Anställnigsintyg och sånt eller? mvh Emma
Emmasmage
Nykomling

Inläggav jossan23 » 22 jan 2009, 20:47

Ok, om jag förstår dig rätt så hade du fast anställning i 8 månader under förra året och nu är du timanställd och sjukskriven? Inkomsten under de åtta månaderna plussar du ihop så som jag beskrev ovan iallafall och samma sak med de pengar du tjänat fram till nu på timanställningen. Du får dock inte gå mer än ett år tillbaka i tiden. Hur man gör med pengarna från sjukskrivningen och a-kassa vet jag inte det får du höra med fk om dom ska räknas med eller ej. De papper de ville ha av mig var anställningsbevis (i ditt fall från båda jobben) samt senaste lönespecen där det står hur mkt man tjänat. Kanske inte blev så mkt klarare trots allt, det var ju en rätt knepig situation hehe :D Känner du att det behövs så kan man ju boka in ett möte med en handledare på fk så dom kan hjälpa dig, det går att göra via hemsidan tror jag. Då är det bara att ta med alla papper så får dom förklara. Lycka till!
Bild
jossan23
Alltid online

Inläggav Emmasmage » 22 jan 2009, 21:04

TACK mycket klarare nu:)
Emmasmage
Nykomling

Inläggav HelloKitty » 22 jan 2009, 21:12

får jag fråga en annan sak då med det här för det finns ju bevisligen proffs på det här inne ;) om vi säger att jag har vikariat på ett visst antal timmar räknas det efter det då eller vad jag faktiskt har tjänat (jag jobbar mycket extra utöver det jag har kontrakt på)?! och hur är det med ob räknas den med? kan jag ta lönespecarna lixom o gå efter vad jag tjänat på dom och räkna ut efter det :wink:
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav HelloKitty » 22 jan 2009, 22:38

ingen som vet om extra jobbade timmar räknas? typiskt att dom inte kan skriva i vanlig svenska på fk.. :wink:
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Inläggav Emmasmage » 22 jan 2009, 22:46

Tyvärr jag fattar inget just nu känns som jag står helt stilla... :shock:
Emmasmage
Nykomling

Inläggav carina82 » 22 jan 2009, 22:51

ring till f.k och fråga rakt ut...
Jag ringde innan vi började försöka bara för att få lite klarhet i det och jag fick prata med en väldigt trevlig dam som hjälpte mig "förstå" hur det funkade...

Men har som egen åsikt att det är pinsamt lite pengar man får ut gentemot vad man fått om man jobbade :evil:
carina82
Stammis

Inläggav HelloKitty » 22 jan 2009, 22:54

jo det tror jag väl att dom är "snåla" men det är en väldig skillnad om bara mina kontrakt timmar räknas gent emot om jag får räkna det jag faktiskt brukar tjäna.. jag har dock räknat med att jag inte skall få mer än det jag har kontrakt på men.. Jag tänkte nu när jossan skrev "Det du tjänat" så då blir det ju skillnad!
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år