Beskära syrenhäck!

Heminredning, barnrumsinredning och trädgårsdliv.

Beskära syrenhäck!

Inläggav Ellas pappa » 05 apr 2010, 13:58

Hej! Vi har en bondsyren runt hela vårt hus som är satt i två omgångar. Den ena delen på framsidan är mer än dubbelt så hög (ca 80-90cm) som den runt resten av huset och har ganska långa skott. Den kortare är ca 35 cm hög. Jag skulle vilja ha hela häcken ca 100-120 cm hög och tät och fin.

Hur kan jag hjälpa den att växa och bli tät ( gödning? ) samt så förstår jag inte riktigt hur jag ska beskära den! Någon som kanske har lite tips?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Re: Beskära syrenhäck!

Inläggav Gotland » 05 apr 2010, 14:53

Syren växer som ogräs. Den är inte så känslig, klipp som du vill och tycker. Tänk bara på att du klipper bort alla blomknoppar som ska blomma i år. Alltså kommer det inte bli så mycket blommor det året du klipper den.
Kan tillägga att när jag var liten hade vi en syrenbuske som var 20 cm hög och vägrade växa. Mormor klippte gräset och såg inte den lilla stackars busken. Den jämnades med marken och efter det tog den fart som attan.
Lycka till!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Ellas pappa » 05 apr 2010, 15:32

Tack för svaret! Är det nån tid på året som man inte bör klippa den?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav soma » 05 apr 2010, 15:55

Har hört att för att underhålla syrén på bästa sätt så ska man ta var 7:e större "stjälk" ca 10 cm från marken och på så sätt ansa ur häcken.

För 3 år sedan då vi köpte vårt hus jämnade jag vår syrénberså med marken (på hösten). Första året efter blommade den inte och var ca 20-30 cm hög, året därpå var den ca 40-50 cm hög, jämn och tät med mycket blommor. I höstas klippte jag ur "var 7:e" för att ge syrénen mer utrymme så i år kommer den vara perfekt som jag vill ha den - jämn, tät och ha endast levande kvistar.

Syrénen vill ha mycket färsk jord och gärna någon slags gödsel, men det är inte nödvändigt. Klipp bort gammalt dött så mår häcken som bäst! Lycka till! :D
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav cillalåda » 05 apr 2010, 17:36

va komiskt att denna tråden startades idag! :lol: Grannen jämnade sin syrenhäck med marken för ett par timmar sen! Kan nästan tro att tjejen skickade ut honom efter att ha sett denna tråden ha ha ha
Bild
cillalåda
Alltid online

Återgå till Inredning & trädgård
Annons: