Besvär

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Besvär

Inläggav Candree » 03 sep 2006, 13:17

Skulle behöva lite hjälp.
Det här är min första graviditet, jag är i v.32.
Jag var och gjorde ett ultraljud för könsbestämning och hon som utförde det gjorde samtidigt en tillväxtkontroll.
Det visade sig att jag har lite för mycket fostervatten och barnet är lite större än vad det bör vara (19% över genomsnittet). Hon väger redan 2300g.
Både jag och pappan är ganska långa, var rätt stora när vi föddes också.
Jag håller på att gå över kurvan. Men jag vet inte om det innebär några större risker(?).
Min järnhalt har bara blivit sämre och sämre, även fast jag har ätit Niferex i ca. 2v nu.. inte gått upp ett dugg!!
Nu vill min BM att jag gör en glukosbelastning samt kollar B12 samt folsyrehalten..
Någon som varit med om liknande? Jag är verkligen orolig över att barnet ska fortsätta växa i den här takten under de resterande veckorna och det kanske kommer resultera i ett kejsarsnitt för att mitt bäcken kanske inte är stort nog. :(

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav MammaTillRasmus » 03 sep 2006, 14:19

Har du pratat med din bm om din oro för barnet och dess tillllväxt för resterande veckor. Har bara gått igenom glukosbehandlingen!
Bild

BildBild

Casper född 960208
Linus född 990208
Joshua född 000618
Rasmus född 0511125
Elin född 080416
MammaTillRasmus
Alltid online

Inläggav Maria » 03 sep 2006, 17:02

Jag hade järnbrist och när inte mitt hb ökade så sa jag till henne att jag ville kolla mitt B12, och det var det som var problemet. Så jag fick äta b12-tabletter och 2 niferex så fixade sig mitt blodvärde ganska snabbt!
Jag hade ganska bra med vatten och min pojk var också stor.
Men dom verkade inte oroade över det, dom tyckte snarare att det var bra att det inte var för lite fostervatten.
Vad har du för mått på magen? i v. 40 var min mage 38 cm, oj min bm sa OJOJOJ, det var stort!
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav Candree » 03 sep 2006, 17:56

Min BM blev lite orolig själv när hon såg att mitt järnvärde inte steg för 5öre.. därför bokade hon in mig hos en läkare som jag ska se nu i veckan.

Mitt mått på magen är 33cm, och det är rätt stort för o va i v.32...

Min BM skickade även in en remiss till KS för ett extra ultraljud för o kolla att allt står rätt till o så... bör väl få hem ett papper om tid o så ngn gång nästa vecka..

Men jag känner ändå inte av min järnbrist, dom säger att man ofta är trött o typ..svagare.. med för lite järn.. men jag känner mig helt som vanligt, inte tröttare än vanligt o inte heller svagare.. nått knasigt är det ivf.. för det bör inte ligga på 97 :/
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav Stina » 03 sep 2006, 20:58

Låter jobbigt! Det är ju så svårt att veta när man aldrig varit i den situationen förut! Hoppas du får en tid väldigt snart så du inte behöver gå o vänta så länge!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav gaby » 03 sep 2006, 22:13

ush va jobbigt speciellt när man får gå o vänta då hinner man ju tänka både de ena o de andra.. hoppas de går bra! kram
Bild
Användarvisningsbild
gaby
Stammis

Inläggav Maria » 03 sep 2006, 22:15

Ojjj du har verkligen lågt hb! Jag hade som minst 100 och jag var verkligen TRÖTT!! Men du ska nog inte oroa dej för magen ändå, dom vidtar ju bara säkerhetsåtgärder IFALL det nu skulle vara något.
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav Candree » 03 sep 2006, 23:23

Mjo.. men att vara så ovetande är skitjobbigt, speciellt nu när det är så nära... man blir ju bara mer o mer nervös... och jag hoppas verkligen att allt går bra o så..
Jag har gjort det stora misstaget genom att läsa o se dokumentärer om förlossningar.. så mycket som kan gå snett!!
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav ashe2 » 04 sep 2006, 09:48

Hua jag vågade inte titta på förlossningar förrän jag redan gått igenom min egen!

Jag fick oxå göra tillväxtkontroll, men det var för att jag låg UNDER kurvan så de var oroliga att min lilla inte fick tillräckligt mycket näring.. Min BM blev jätteorolig och bokade tider med läkare osv, jag fick högt blodtryck och lågt järnvärde i slutet oxå.. Men det enda de kom fram till var att hon nog bara var en liten bebis eftersom vi inte är så stora och alla mina syskon oxå var små vid födseln.

Jag blev såklart jätterädd att det skulle vara nåt fel och var säker på att jag hae havandeskapsförgiftning eller att näringen från moderkakan inte gick fram vilket skulle betyda att jag skulle bli igångsatt tidigare eller förlösas med kejsarsnitt... Men allting var bra! Hon kom 2 veckor för tidigt och var lite liten (47cm och 2760g) men var frisk som en nötkärna! Jag tror att mitt blodtryck säkert steg hela tiden för att barnmorskan gjorde mig mer o mer orolig...

Det är säkert ingen fara med ditt barn heller, men det är ju bra att de är snabba att kolla upp såna här saker! Det kan ju hända att magen stannar av lite nu på slutet oxå, att du har haft en tillväxtperiod bara. Hoppas du får träffa läkarn snart och att allt står rätt till!
060621
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online

Inläggav Candree » 05 sep 2006, 13:36

Var på KS idag och kollade tillväxten... den har stabiliserats, så jävla skönt! Men hon som gjorde ultraljudet sa att jag kommer få ett stort barn oavsett...
Fick även veta att min Casmera där inne har lagt sig till rätta nu med huvudet nedåt... så nu känner man riktigt att det börjar närma sig! Nervöst så in i... :P
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Nästa

Återgå till Kroppen & gravidkost