Betyg

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Betyg

Inläggav Maria » 19 jun 2006, 09:06

Min lillasyster slutade nian häromdagen så kom och tänka på det här med betyg. Och varför egentligen får man betyg i praktiska ämnen?
Det finns ju de som är praktiskt lagda som kan till exempel sy jättebra, dom får ju MVG i syslöjd, medan en elev som aldrig har sytt och tycker det är jättesvårt kanske lyckas med en uppgift och fått kämpa mycket hårdare än den som fick MVG, kanske bara får G. Fastän den eleven som fick sämre betyg EGENTLIGEN har gjort en större presetation och förtjänar bättre betyg än den som inte behövde anstränga sig.
Och varför får man betyg i gymnastik? Allvarligt talat?
Gymnastik är ju i grund och botten med på schemat för att studier visar att barn som rör på sig har lättare att lära sig.
Tycker det är väääldigt konstigt.
Samma sak med musik, om man inte kan noter eller sjunga, då finns det inget hopp om att få mer än G.
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav Stina » 19 jun 2006, 09:16

Nej egentligen kan man ju undra varför? Men ämnena finns ju med i skolan av en aledning, o det är inte för att det är roligt fick jag höra av en lärare i högstadiet. Jag sa till honom att jag inte tyckte det var roligt med fysik, tror jag det var, då rättade han mig o sa: Det ska inte vara roligt att gå i skolan! ??? Ska en lärareverkligen säga så? Jag förstår om man får IG i gympa om man gör som jag och inte är med! Hur ska lärarna verkligen kunna se om elverna är duktig o försöker eller om det är lätt som en plätt?!?!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Pytte » 19 jun 2006, 10:06

Men alla kan ju inte vara bra på allt, jag tycker det är helt ok med betyg. Vi fick betyg från 2an eller 3an, det sporrar ju eleverna att lära sej mera och ligger som grund för stödundervisning. Då kan man ju gripa in fortare och hjälpa dom som har det svårt.
Pytte
Rådgivare Minbebis

Inläggav Lillan85 » 19 jun 2006, 15:42

jag fick vg i musik utan att ha sångröst eller vara särskilt jättebegåvad.. likadant i idrott, många av våra lärare i högstadiet var verkligen jättebra på att sätta betyg efter hur väl man kämpade och hur mycket man utvecklades istället för om man kunde en massa innan osv.
Lillan85
Nykomling

Inläggav Maria » 19 jun 2006, 20:32

Tycker ändå att det är fel att få betyg i praktiska ämnen, tycker det är väldigt konstigt.
Jonathan 060315
Maria
Alltid online

Inläggav weaver73 » 22 jun 2006, 23:48

Jag håller med Maria att det är märkligt med betyg i t ex idrott och musik, även om jag är glad att just de två ämnena betygsattes när jag gick i högstadiet eftersom mina betyg där höjde mitt annars ganska låga slutbetyg. Ganska lustigt egentligen då jag då som nu är rejält tanig och förvisso är musikalisk och har en hyfsad sångröst men något instrument kan jag inte spela.

Men jag tror att musikalitet är något som mest är medfött och att många inte är gjorda för att hoppa bock eller springa vilse i skogen när det ska orienteras. Ett "Deltagit" skulle räcka som betyg i praktiska ämnen tycker jag (även i matematik, men det är min högst personliga åsikt :) ).
Robin 950418
Amanda 961127
Llewellyn 051206
(bonusungar)
Joakim 900710
Josefin 920527
Jonathan 970604
Användarvisningsbild
weaver73
Stammis

Inläggav Maria » 22 jun 2006, 23:50

Jaa man kan väl säga att betygen i de praktiska ämnena höjde mina slutbetyg en hel del också, men om man inte hade pressen på sig att göra så bra ifrån sig i de ämnen som inte är lika 'viktiga' som de teoretiska, så kanske man hade fått bättre i dem!
Jonathan 060315
Maria
Alltid online

Återgå till Min bebis föräldragrupper