BF i juni 2014?

Här träffar du fler som fått barn i juni 2014!

Re: BF i juni 2014?

Inläggav Blomman83 » 29 okt 2013, 21:23

Grattis och välkommen BrandNewDay :) Kul å berätta för mor/far föräldrar att de ska bli mormor mm för första gången. Mina föräldrar har bara ett barnbarn (bakar på nr 2) å herrejisses så bortskämd han är! Inte sånt som leder till dåligt uppförande, men hon köper blöjor å massa kläder till honom. Å stickar stickar å stickar. Helt toppen! Vi har inte köpt vidare mkt kläder till honom alls, mormor har köpt det mesta! Man hittar mkt och billigt i Ullared så jag tillåter henne handla där till honom för då är det inte tal om någon förmögenhet. Tycker det är himla fina kläder på PoP och så men jag vill att han ska få lov å leka/kleta å inte behöva tänka på att han måste vara rädd om kläderna. Det hade jag nog känt om man lägger nån hundrig på bara en body :)

FruEriksson: Det lät inget vidare! Har också hört att den sista du skrev om ges till gravida. Jag har dock aldrig fått det, eller nått annat heller. Bäst är ju såklart att klara sig utan mediciner i dessa 9 månaderna, så jag försöker det in i det sista. Men jag tror att vi bör vara på vakt för allt dessvärre.. Om nånting skulle ske med fostret som kan visas bero på nått läkemedel man fått utskrivet så visst, du kan anmäla läkaren, men en anmälan hjälper ju inte barnet som tog skada. Så va skeptisk (med sunt förnuft, om sjukdommen/symptomet är farligare än evt bieffekter så är det ju en sak men om det är tvärtom så avstå) :) Hade tagit upp det med dem om jag var du, jag fick tabletter som man inte skulle amma på, när sonen var 3 veckor. Det googlade jag fram själv och hade då ammat som vanligt efter 1-2 tabletter (smärtstillande).
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

Bor: Greåker

Inläggav Blomman83 » 29 okt 2013, 21:31

Sökte själv på postafen i Norska FASS, och här är följande rekommendationer:

Graviditet, amming og fertilitet: Graviditet: Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. dose 50 mg. Amming: Går sannsynligvis over i morsmelk. Bør ikke brukes under amming.

Vilken dos tar ni som fått det utskrivet?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

Bor: Greåker

Inläggav H83 » 29 okt 2013, 21:47

BrandNewDay skrev:Hade även en tanke på att sätta på ugnen men bara en bulle i och vänta tills mamma skulle fråga "Har du EN bulle i ugnen?" Jag: "Ehm, JAA!!" ;) vi får se...

Haha, vilken fantastiskt idé! Kan hända att jag snor den rakt av ;)

Första inlägget för min del här :). Är i v5+6 och först graviditeten för oss båda. Så spännande, overkligt, roligt och samtidigt nervöst nu när det är så pass tidigt. Jag mår än så länge väldigt bra, lite ilningar i livmodern samt känsligare bröstvårtor är det jag märkt av förutom att jag blivit betydligt piggare(?!?). Haha, det lär ju ändra på sig snart tror jag ;).
H83
Nykomling

Inläggav FruEriksson » 29 okt 2013, 22:13

Jag har inte fått det utskrivet, utan rekommenderat. Det är receptfritt mot åksjuka. Jag tar en tablett a 25mg. Och det hjälpte faktiskt, i typ 4 timmar. Nu kom illamåendet krypande tillbaka....
FruEriksson
Stammis

BF: 140607

Inläggav Skatten » 29 okt 2013, 23:07

Vad roligt att fler junimammor hittar hit!

LillaMalin, då är vi i samma situation med två flickor sedan tidigare, kanske väntar vi pojkar denna gång :-)

FruEriksson, låter ju inget vidare med tabletterna men det är väl det vanligaste man hör just mot illamående under graviditet. Jag har funderat på om man skulle testa åksjukearmband eller tuggummi, kanske kan hjälpa och känns ju bättre än att knapra tabletter om det hjälper. Ingefära är också bra mot illamående, testa att koka upp vatten och hälla det över en bit färsk ingefära och dricka på t ex morgon eller när illamåendet börjar komma. Det är även bra för annat som immunförsvaret nu när det är höst och rusk.

Ikväll berättade vi för mina föräldrar! Var nästa tvugna då dem planerar en resa nästa sommar för barn och barnbarn. Vi har lite svårt att boka något nu då man inte riktigt vet hur allt går och när bebisen kommer. Men det var vår minsta som fick "säga" det. Jag har en app på telefonen där man kan följa graviditeten. Hon satt och tittade på bilderna och sa "bebis", min mamma undrade vad hon tittade på och hon visade, förstod inte riktigt vad det var först men började misstänka och vi berättade :-) dem blev så klart glada men vi pratade inte så mkt om det då vår största inte vet och får hon veta så kommer hon berätta :-) tror vi berättar för barnen efter ul den 25/11 så blir det mer verkligt för dem med.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Inläggav BrandNewDay » 30 okt 2013, 00:43

Linduska: Tack! Symtomen är inte så farliga, jag ska vara glad att illamåendet är lindrigt. Kul med någon från samma stad!

FruEriksson: Kul med en Stockholmare till!

Blomman83: tack! Åh kan tänka mig att de bli bortskämda. Det är väl det som är grejen med att bli morföräldrar, de kan skämma bort och behöver inte "uppfostra" utan får bara vara "snälla"! :)

H83: Såklart du ska! Kul att berätta på ett kreativt sätt!

Tack alla för ett fint välkomnande, det värmer!

Kvällens fråga!
Jag var i kontakt med MVC Mamma Mia på söder igår och bokade mitt första besök. Fick inte tid förens 26 nov! Då bör jag vara i vecka v11, är inte det sent? Trodde man skulle få mer rådgivning tidigare!
BrandNewDay
Nykomling

BF: 130620

Inläggav LittleOwl » 30 okt 2013, 07:18

BrandNewDay: Inskrivningen brukar vara vid v9-11 men man brukar få komma på ett hälsosamtal innan ganska fort efter man ringt Mvc för att prata om mat-,alkohol- och tobaksvanor. Iallafall där jag bor och jag bor norr om Sthlm.
Jag ska också gå på inskrivning i v 11 och då ska jag ta en massa blodprover inför bl.a. Kub-test.
LittleOwl
Nykomling

Inläggav H83 » 30 okt 2013, 08:36

Jag var på hälsosamtal förra veckan (v6) och nästa vecka ska jag träffa BM för ett Freja-samtal inför KUB-test. Själva inskrivningen blir för mig i v 11.
H83
Nykomling

Inläggav littlelady » 30 okt 2013, 10:32

BrandNewDay, på vissa ställen bakar man ihop hälsosamtalet och inskrivningen i ett så då blir det inget besök förrän runt vecka 10-11. När jag väntade mitt första barn var jag på hälsosamtal tidigt, runt vecka 6-7 någonting, men jag tyckte det var ganska onödigt faktiskt. Man fick inte direkt veta mer än man redan visste eller kan läsa sig till på Livsmedelsverkets hemsida. Nu när jag väntar andra barnet är det inget hälsosamtal, antar att de utgår ifrån att man redan har koll på vad man ska äta och inte.
littlelady
Stammis

Inläggav PrinsessanL » 30 okt 2013, 12:50

LittleOwl skrev:God kväll!
Får man vara med och hänga med er?
Är gravid i v 8 med vårat andra barn :)
Är beräknad till 14 juni men det kommer bli tidigare om jag får kejsarsnitt beviljat.
Mår illa som tusan och har fått Lergigan Comp utskrivet som jag knaprar på för att slippa kräkas. Och har redan fått börja med mammabyxor pga svullen mage.

lite nyfiken ang kejsrsnittet. hur kommer det sig att du ansökt om kejsarsnitt? blev de det sist? jag fick nämligen akutsnitt förra gången och jag vet inte riktigt vad det blir för mig, vad som är bäst. Så lite nyfiken hur du tänkt. var bor du?
PrinsessanL
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Junibarn 2014
Annons: