BF i juni 2014?

Här träffar du fler som fått barn i juni 2014!

Re: BF i juni 2014?

Inläggav mly85 » 08 apr 2014, 13:10

Eliii
Välkommen in i träsket Försäkringskassan ;) Där blir man aldrig riktigt klok på något :lol:

Ta kontakt med den person inom ditt jobb som är ansvarig för utbetalning av din lön. Be personen räkna ut din årsinkomst, och tänk på att där ska ju även ob och liknande räknas in ifall du jobbar obekväma arbetstidet. Ha även i åtanke att när du är föräldra ledig så har du rätt till att få löneförhöjning, och den nya lönen ska skickas in till fk så fort avtalet är påskrivet så man inte går miste om sin höjning!

När jag väntade dottern så bokade vi in ett möte på vårt lokala fk så de i lugn och ro kunde visa oss hur hemsidan fungerade, hur man ansökte om dagar osv för det tyckte jag var jättekrångligt i början :)

Glöm inte att ansöka om gravidpenning ifall du har ett fysiskt tungt jobb!
mly85
Stammis

Inläggav mly85 » 08 apr 2014, 13:30

Vad härligt ni som fått se era små på ultraljud igen!
Känns det nervöst inför att förmodligen få en lite större gosse den här gången skatten? Kan tänka mig att magen känns rätt uppfylld av bäbis för dig börjar det bli obekvämt att hitta sköna ställningar att sitta/ligga i?
Konstigt ändå att det kan skilja så mycket i vikt från barn till barn, även om man ska ta de där tillväxtsiffrorna med lite nypa salt, är väl rätt svårt att få ut ett exakt värde vad jag förstått.

Vad tråkigt att det inte verkar bli den förlossningsformen du önskat förstagångare. Kommer du få någon stöttning för att kunna känna dig trygg i att göra ett kejsarsnitt?
Men skönt att de har dig under kontroll och skönt att allt var bra med bäbis på UL, är ju en hel del veckor kvar så han kommer nog lägga på sig en del till i vikt!

Men oj, vilket tråkigt bemötande du fick från jobbet NEENAW det är väl klart man ska kunna vara sjukskriven om man är förkyld :/ Hoppas verkligen din barnmorska kan hjälpa dig att få till en sjukskrivning, vet själv hur jobbigt det är med smärtan och att inte kunna sova! Yttrar sig din foglossning mest i benen? Jag tycker det är hemskt när man ska försöka vända sig om på natten och det bara hugger och smärtar i benen trots att man försöker hålla ihop de för att minimera smärtan. Sen sover jag med massa kuddar omkring mig och då ska man ju försöka flytta med alla kuddar till andra sidan när man vänder sig om med, suck, vilket jäkla projekt det är!

Själv har jag varit täppt och snorig i en veckas tid, vet inte om det är förkylning, pollen eller graviditeten som spökar. Nässpray är min räddning just nu iaf.
Börjar bli trångt i magen, har svårt att sitta bekvämt. Bäbis sparkar överallt känns det som. Har mycket tryck neråt, men igår hos barnmorskan kunde hon inte känna något som antydde på att bäbisen skulle ligga långt ner, snarare tvärtom långt upp på tvären - bekvämt...
Upplever att jag har blivit piggare, somnar dvs inte runt klockan 20 längre utan har blivit normal och somnar efter 22. Kan ju iofs ha med att göra att dottern äntligen sover hela nätter, men känns som jag är mer utvilad över lag. Känner mig även lite gladare än vad jag gjort på sista tiden, skönt! Gick in i v.30 idag ( 29+0), nu kan man ju snart börja på den stora nedräkningen :D
mly85
Stammis

Inläggav Skatten » 08 apr 2014, 21:16

NEENAW, hur ska dem bedöma om du är sjuk eller inte! Dåligt av dem och synd om dig. Man vet ju själv hur man mår och att någon ska ifrågasätta det är ju bara dumt.

Mly85, jag känner mig inte nervös för det, tror inte det blir så stor bebis ändå och 3700 är ju ingen jätte heller. Men jag tar inte deras beräkningar på så stort allvar. Båda flickorna var beräknade till 3500g, den första kom en vecka innan BF och andra en dag över tiden och var inte i närheten av deras beräkning. Men ja, det börjat bli lite obekvämt med magen. Sitta still länge är inte så skönt och nu har jag också börjat bulla upp med kuddar när jag sover. Skönt att du känner dig piggare, njut av det och ta vara på tiden. Jag har också känt mig pigg, men magen börjar som sagt ta emot lite nu. Vardagssysslor är lite jobbiga och får bli lite pauser och fix i stallet till våra två hästar börjar kännas i ryggen. Var på vattengympa idag igen och där behöver man inte tänka på begränsningar som magen annars ställer till med :-)
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Inläggav Blomman83 » 09 apr 2014, 19:00

Neenaw: Hur har det gått med jobb och sjukskrivning? Hoppas verkligen det löst sig!

Jag har idag jobbat min sista dag på en god stund. Sjukskrev migsjälv i fredags pga jag inte fått sova på natten å var ett vrak på morgonen helt enkelt. Så då var saken eg klar, sjukskrivning eller semester som gällde framöver, det var för ohållbart att gå på jobb när man inte fått sova pga foglossning. Ringde läkaren i måndags men fick ju bara prata med receptionen å hon sa att han skickar sjukskrivning i posten.. Jobbade mån, tis och idag å det har inte kommit nån sjukskrivning så min sambo ringde å frågade hur det låg till. Fick till svar att den postas idag. Så jag har 'tackat för mig' och städat av min plats och löst allt med pappersarbete ang foreldrepenger som må tas med chefen. Känns verkligen rätt att få låta kroppen bestämma aktivitet och bara ta hand om mig själv nu innan det kommer en ny chef i familjen ;)

Var också på kontroll hos bm idag, och mitt sf mått är fortfarande så högt över 'övre gränsen för normalt' att hon skickar remiss till sjukhuset för tillväxtsultraljud. Själv är jag inte så orolig över det, jag hade sky-high sf mått med sonen också, å han vägde 4190 när han föddes på bf+8. Tror eg inte att vikten spelar SÅ stor roll inför förlossningen det gör nog ont ändå :) Fick höra att generna (stor/liten bebis) tar ut sin roll fr.o.m. V 28 å sambon och hans syskon har alla varit stora när de föddes, mens jag och mina syskon alla var små. Så jag antar de brås på deras pappa ;)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

Bor: Greåker

Inläggav NEENAW » 09 apr 2014, 19:22

Blomman83, vad är sf?? Men det verkar ju som att högre är normalt för dig, så skönt att du kan hålla dig lugn :)
Jag är fortfarande inte sjukskriven, fick ett läkemedel som heter co-codamol utskrivet, codeine och paracetamol, vet inte om ni hört talas om det? Var inte jättekul att läsa om det då det står att man INTE ska ta det som gravid, dock verkar det som om väldigt många gravida får det för just foglossning. På mig funkade det som en dröm iaf! Natten till idag sov jag som en liten docka, var helt underbart! Att vända sig gick "smidigt" med stor mage, men utan någon som helst smärta :D Så ska ta två innan jobbet imorgon så får vi se. Jag vill ju gärna jobba så länge som möjligt men jag känner mindre tillit till min ena manager och min store manager som var de som sa till mig att det var upp till dem om jag var sjuk eller inte :( känns inte jättekul att gå pass ihop med dem när man vet vad de har för inställning liksom. Menmen, inte så långt kvar nu! Bf är 30 juni och jag har planerat att jobba fram till 8e juni. 16e denna månaden åker vi hem till Sverige på semester en vecka. Ska bli skönt! Idag kom även madrassen till lillans säng, så har bäddat fint och myst till det för henne. Längtar tills det faktiskt ligger en liten någon och sover där med :)
Bor i England med sambo och hund. Bebis i juni :)
NEENAW
Stammis

Inläggav Eliii » 10 apr 2014, 21:45

mly85

Tack för svaret.. ska försöka bli klokare eller nåt när jag nu tänker planera vilka dagar jag och sambon ska ta ut.. Tusan inte lätt!
Ska jobba april ut nu är det bestämt och bf är 11 juni, ett beslut som både jag, chefen och bm tyckte var klokt, då jag har en del problem med mina ben och en hel del kramp och plus att jag dessutom har diabetes också.
En del att tänka på vill jag lova!
Eliii
Stammis

Inläggav Skatten » 11 apr 2014, 10:19

Det låter som ett klokt beslut Blomman83. Ta hand om dig nu och precis som du skriver så kommer det en ny chef snart :) Är rätt nyfiken på hur denna lilla bebis dygnsrytm kommer vara och hur mycket den kommer sova. Dem andra har sovit mycket medan man hör vissa vars barn jämt är vakna. Ja, oavsett storlek så gör det ju ont att föda barn. Har faktiskt hört att lite större barn har mer kraft och ibland kan en sådan förlossning gå lättare än när det är små bebisar för dem kan "hjälpa till" mer. Vet dock inte om det är så. Drömmde här om natten att min fl satte igång och vi åkte in. Var så verkligt men skönt att vakna och inse att det var en dröm :)

NEENAW, underbart att du sovit så gott! Tänk så mycket sömnen kan göra. Men förstår din oro när det står så på läkemedlet, fast läkaren som skrev ut det har ju koll. Du kanske inte ska ta mängder av det eller under en längre period.

Idag fick jag veta från barnens fsk att dem får vara där som vanligt under min "lediga" månad innan bf. Känns skönt att veta trots att dem kommer ha kortare dagara och inte gå alla dagar, skönt för dem också att ha lite aktiviteter när jag har stor mage och inte är lika rörlig längre. Jag får också tid till att fixa och greja till bebisen i lugn och ro.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Inläggav cattangsson » 13 apr 2014, 09:34

Bf 14 juni :)

http://www.cattans.blogg.se

titta in ochskriv ett inlägg med din blogg om du är gravid :)
cattangsson
Nykomling

BF: 140614
Status: Mamma till Kevin. Bf i Juni -14

Inläggav Blomman83 » 13 apr 2014, 13:07

Nu är det inte väldigt länge kvar :) Är det nån som börjat packa (eller redan har den klar) födebagen/BB väskan/sjukhusväskan? Vad tänker ni ha med er?

Jag har inte packat nått ännu men börjat tänka på vad jag ska ha med å köpa in sånt som jag vet jag vill ha.

Det jag kommit på ännu är:
-Bodys, byxor/strumpbyxor och tunn mössa
-Filt och kofta till hemturen (är ju i sommar så jacka bör väl inte behövas, sambon får ju gå å hämta bilen så det är ju väldigt kort tid ute ändå..
-ammelinne, ammekudde, ammeinlägg, purelan
-snutte, mini napp (0-2mnd)
-lite kläder till mig, hygienartiklar
-kamera, ipad, tlf (och laddare)
-kex, saft med sugrör
-inneskor, sarong, vattenflaska evt egna kudde (?)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

Bor: Greåker

Inläggav Saris88 » 13 apr 2014, 14:20

Hej :) länge sen jag skrev något här men har varit inne och läst! Nu börjar det närma sig, börjar känna lite panik, mycket som vi inte har fixat än tex vagn! ska beställa i veckan men har inte bestämt mig än. Ska ha syskonvagn. Jag mår toppen inga krämpor än så länge! Ska på TUL den 29 april. Längtar! Har väldigt liten magen även denna graviditeten. V30+1 hade jag sf mått på 27cm och gått upp 4kg totalt! Men lillan sprallar på i magen! BB väskan har jag inte ens börjat tänka på än ;) får kanske handla det sista då man kan packa den i lugn och ro! Kommer inte ihåg vad jag hade med sist ;), får börja skriva en lista tror jag! Hur mår ni andra? Ska endast jobba till den 18april sen kan man gå hemma och njuta :)
Bild
BildBild
Saris88
Stammis

Bor: skåne
Status: Mamma till Alicia <3

FöregåendeNästa

Återgå till Junibarn 2014