BF Juni 2015

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: BF Juni 2015

Inläggav emmaberggren » 21 okt 2014, 19:29

Välkommen!
Jag heter emma, är 27 år, bor i sthlm, har en dotter som blir tre i januari o jag har bf 18 juni just nu :)
emmaberggren
Stammis

BF: 120203
Status: håller alla tummar

Inläggav linda_h79 » 21 okt 2014, 22:23

Hej och välkommen!
Jag heter Linda, är 35 år och bor i Vallentuna. Jag bär på vårt tredje barn har två döttrar än så länge, de är 4 och 1,5 år.
Bild

Bild

Bild
linda_h79
Alltid online

BF: 150610
Status: Mamma till Nova och Joline!!

Inläggav emmekm » 22 okt 2014, 18:50

Kul allihop! :) Jag är 26. Väntar första barnet. Min sambo har en son sedan tidigare som nu är 3.5 år. Jag är mest trött bara, har inte så mycket symtom än. Lite svag ägglossningsvärk/molvärk till och från. :)
emmekm
Nykomling

Inläggav jenvill » 22 okt 2014, 21:42

Oj vad det har hänt grejer här sedan jag skrev sist! :) Va kul att vi är så många!
Jag är lite tveksam till vilken vecka jag är i, någon med "erfarenhet" som jag hjälpa mig?
Jag har under året haft hyfsat regelbunden mens, oftast 4 veckor mellan +- några dagar. Jag vet inte alls hur lång min cykel är.
Jag satte en prick i min kalender varje "första-mens-dag", men självklart har jag glömt det de senaste par gångerna. Jag TROR jag hade 1 sept, sen bara tre veckor efter det fick jag en ganska liten blödning, som om mensen inte "kom igång" ordentligt, blödde litegrann i 2-4 dagar kanske. Sen är jag ju nu gravid. Jag gissade först att jag får räkna sista mens-dag som 1 sept, och då är jag nu i 7+3.
Gjorde sen ett nojigt 3:e test på jobbet (hehe) i början av förra veckan för att jag inte känner mig ett dugg gravid. Anv då clearblues digitala för att få veta veckan jag var i. När jag gjort testet (strax innan lunch) så visar det att jag är i v 4-5. Då blev det plötsligt bara rörigare då jag tidigare tänkt att jag måste då vara i 6-7 nånstans. Men sen har jag börjat undra om den där lilla blödningen var en riktig mens och jag blivit gravid efter den?
Och så läser jag på testet och då tycker dem ju att man ska göra det tidigt på morgonen för att annars sjunker styrkan av veckoindikatorn... Jag gjorde ju lite senare på fm efter vattenintag och flera toabesök.

Ok det kanske inte spelar någon roll om jag är i v 5,6,7 eller 8, men jag känner ju att jag vill veta så jag kan "hänga med" i fostrets utveckling och även känna att jag kan pusta ut när jag kommer till v.13.
Jag har inte inskrivning förrän 17 nov (för fasen 4 veckor kvar!).

Vad tror ni? Någon som vart med om liknande?
Det blev ett långt inlägg det här, men jag kände att jag var tvungen att ge lite mer info :P

Dessutom tycker jag det är rätt svårt att säga om jag har symtom eller inte. Alla symtom som jag ev har har jag vanligtvis också (trött, kissar ofta, lite finnar, tankspridd, tappar ord och lite glömsk haha).

Hoppas någon kan ge någon kommentar :)
jenvill
Stammis

Inläggav jenvill » 22 okt 2014, 21:46

Jag är för övrigt 27 och väntar första barnet :) Bor i Linköping men kommer från Jönköping (viktigt :P).
Känns otroligt overkligt och då jag känner mig hyfsat som vanligt så kommer jag inte inte fatta att jag är gravid förrän jag får se ett ultraljud, känna någon rörelse eller i värsta fall få ett MF (fick det förra året och vill INTE vara med om det igen...)
jenvill
Stammis

Inläggav bjurman » 22 okt 2014, 23:24

jenvill skrev:Oj vad det har hänt grejer här sedan jag skrev sist! :) Va kul att vi är så många!
Jag är lite tveksam till vilken vecka jag är i, någon med "erfarenhet" som jag hjälpa mig?
Jag har under året haft hyfsat regelbunden mens, oftast 4 veckor mellan +- några dagar. Jag vet inte alls hur lång min cykel är.
Jag satte en prick i min kalender varje "första-mens-dag", men självklart har jag glömt det de senaste par gångerna. Jag TROR jag hade 1 sept, sen bara tre veckor efter det fick jag en ganska liten blödning, som om mensen inte "kom igång" ordentligt, blödde litegrann i 2-4 dagar kanske. Sen är jag ju nu gravid. Jag gissade först att jag får räkna sista mens-dag som 1 sept, och då är jag nu i 7+3.
Gjorde sen ett nojigt 3:e test på jobbet (hehe) i början av förra veckan för att jag inte känner mig ett dugg gravid. Anv då clearblues digitala för att få veta veckan jag var i. När jag gjort testet (strax innan lunch) så visar det att jag är i v 4-5. Då blev det plötsligt bara rörigare då jag tidigare tänkt att jag måste då vara i 6-7 nånstans. Men sen har jag börjat undra om den där lilla blödningen var en riktig mens och jag blivit gravid efter den?
Och så läser jag på testet och då tycker dem ju att man ska göra det tidigt på morgonen för att annars sjunker styrkan av veckoindikatorn... Jag gjorde ju lite senare på fm efter vattenintag och flera toabesök.

Ok det kanske inte spelar någon roll om jag är i v 5,6,7 eller 8, men jag känner ju att jag vill veta så jag kan "hänga med" i fostrets utveckling och även känna att jag kan pusta ut när jag kommer till v.13.
Jag har inte inskrivning förrän 17 nov (för fasen 4 veckor kvar!).

Vad tror ni? Någon som vart med om liknande?
Det blev ett långt inlägg det här, men jag kände att jag var tvungen att ge lite mer info :P

Dessutom tycker jag det är rätt svårt att säga om jag har symtom eller inte. Alla symtom som jag ev har har jag vanligtvis också (trött, kissar ofta, lite finnar, tankspridd, tappar ord och lite glömsk haha).

Hoppas någon kan ge någon kommentar :)

Hallå!
Grattis till plusset! :)
Det jag har hört är iaf att clearblue räknar ifrån Äl och BM ifrån första dagen av din senare mens. Så då stämmer veckorna. När clearblue säger 4-5 veckor så säger BM 6-7 :) varför det är så har jag ingen aning om :p
bjurman
Stammis

Bor: Hemligt

Inläggav emmaberggren » 23 okt 2014, 05:44

Som bjurman skriver så räknar det testet från ägglossningen så 4-5 betyder 6-7....du kan inte ringa å höra om du kan få ett VUL? För då kan ju e hjälpa dig å räkna ut hur långt gången du är beroende på fostrets utveckling? El ring och förklara hur det ligger till för din bm o hör du de tycker du ska räkna?
Klart du vill hänga med i utvecklingen :)
emmaberggren
Stammis

BF: 120203
Status: håller alla tummar

Inläggav molle79 » 23 okt 2014, 07:32

Hej tjejer! Har haft fullt upp med ångest och hopp om vart annat, idag hoppas jag få ett svar på om det lilla fröet lever. Jag har slutat blöda, hade bara lite bruna flytningar igår, men jag vågar inte hoppas ifall jag får ett dåligt besked.

Den här ovissheten är inte rolig, ena stunden har man massor av symtom å andra stunden inga. Jag har längtat så länge efter ett syskon till sonen och den här gången kändes allt rätt, tills jag började blöda :shock:
Jag hade önskat att kroppen stötte bort det själv vid det här laget som sist, men jag får snart mina svar :?
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

BF: 150722
Bor: Mariefred

Inläggav mammaemma83 » 23 okt 2014, 08:28

jenvill: Dt stämmer som de andra skriver att CB digital med veckoindikator mäter tiden efter befruktningen. Eftersom CB digitala test bara visar 1-2, 2-3 och 3+ så antar jag att du fick svaret 2-3. Utifrån detta har du kommit fram till v 4-5. Har jag tolkat dig rätt?
Det kan ju mycket väl vara så som du säger att det är för att du hade druckit och kissat innan du tog testet. Det kan ju inte visa mer specifikt än 3+ eftersom hormonerna kan variera kraftigt mellan kvinnor efter detta. Hade du då lite utspädd urin kanske svaret blev lite kortare...
Jag tycker nog att du ska gå på datumet efter mensen- det är det som BM kommer att göra tills du gör någon typ av ultraljud. Men du kan ju alltid försöka få ett tidigt UL /VUL om du trycker på att du inte vet riktigt när bebben blev till- det är klart att man måste veta hur långt man har gått! Ring du och prata med dem som emmaberggren skrev.

molle79: Håller verkligen tummarna för att allt ska gå bra idag och att du ska få se ett litet hjärta slå där inne!!!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav molle79 » 23 okt 2014, 11:02

Det gick inte bra, fanns ingenting kvar, måste ha gått kortare tid den här gången eftersom det aldrig blev nån stört blödning.

Lycka till alla ni andra :)
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

BF: 150722
Bor: Mariefred

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum