BF Juni 2015

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: BF Juni 2015

Inläggav mammaemma83 » 08 okt 2014, 09:36

Jag har inte ringt och bokat tid för inskrivning än. Har för vana att göra det ganska sent, gärna när missfallsrisken minskat lite. Dessutom har jag ju mina barn ganska tätt, så det här med vad man ska äta, rökning, alkohol m.m. vet jag ju redan :)

Jag håller med om att det är spännande/roligt att gå dit- då vet man ju att det är på riktigt!

Vill också passa på att påminna alla blivande mammor: Glöm inte att äta folsyra!
Fast det vet säkert de flesta redan :)
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav molle79 » 08 okt 2014, 23:31

Va kul att vi blir fler, grattis till alla nya plus :D

Jag känner inte riktigt att jag kan njuta å slappna av riktigt eftersom förra graviditeten slutade med mf. Kommer säkert kännas bättre när vi passerat v9
Jag ringde faktiskt bm idag, hade tänkt vänta, men fick en jäkla klåda i handflatan och läste om gravidklåda. :shock:
Är egentligen inte orolig men det ihop med att jag oroar mig för ett till mf kanske gör att man får ett vul, om inte så får jag ju en tid för inskrivning :D
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

BF: 150722
Bor: Mariefred

Inläggav molle79 » 09 okt 2014, 09:57

Jag är lite kluven, fick inskrivning v. 8+5 för att min bm skulle va ledig hela november. Fick möjlighet att välja en annan bm för inskrivning å sen byta till min, men jag vill helst gå till henne. Fick ju missfall i v.9 sist så jag kanske borde boka om tiden :?
När går ni på inskrivning? Här går man runt v.12-13 normalt sett :)
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

Inläggav Joris » 09 okt 2014, 09:59

Jag har inte ringt BM än, skulle göra d i veckan men sen i tisdag har ja bara spytt och mår så dåligt, både fysiskt och även psykiskt. Fått en del ångestattacker och börjat tvivla på vad jag klarar. Finns d någon mer med erfarenhet av psykisk hälsa? Eller som är allmänt rädd. Måste verkligen ringa men är så kraftlös. Å så orkar jag inte grina idag, för d vet jag att ja kommer göra!
Joris
Stammis

BF: 040615

Inläggav ebpe » 09 okt 2014, 11:55

Joris: Ring BM joris, dom är där för att hjälpa dig! Finns massa bra tabletter mot illamåendet (värt att prova) sen den psykiska ohälsan kan de också hjälpa dig med!

Molle79; när jag ringde sa hon att man brukade ha inskrivningen runt v7, men det är nog olika från kommun till komnun! :)
ebpe
Stammis

Inläggav molle79 » 09 okt 2014, 13:17

Joris tycker oxå att du ska ringa, dom har ju erfarenhet av alla olika typer av problem vid graviditeter och har dom inte kunskapen om just ditt provlen, så vet dom vart du ska vända dig. Sitt inte å må dåligt i onödan :?
Är det din första graviditet? Det finns ju en massa tips för att minska illamående, hur ser din dag ut, när mår du som sämst?
Du får mer än gärna gnälla av dig här :D
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

Inläggav mammaemma83 » 09 okt 2014, 15:29

Joris: Så vitt jag förstår är det jättevanligt att man kan må dåligt och tvivla på att man gjort rätt val i början av graviditeten. Hela kroppen förändras och alla dessa hormoner gör att man nästan känner sig som en annan människa.
Jag tycker att du kan unna dig själv att gråta om du känner för det och inte hålla emot eller få dåligt samvete för att du gör det- själv höll jag på att börja grina på en sångstund jag och mina barn var på i tisdags, för att jag tyckte sången var lite sorglig. Jag mår dåligt av att läsa vissa nyheter på Aftonbladet, och att se filmer/dokumentärer eller något som har med barns sjukdom eller cancer osv kan jag inte hantera alls.
Jag tror att alla som blir gravida reagerar på hormonpåslaget på olika sätt, men troligtvis kommer det lugna sig lite och inte vara såhär hela tiden ut!
Jag håller med de andra, ring din BM så att du kan ventilera och bli lugnad, och om du vill vara anonym så finns ju vi här som lyssnar.

molle79: Ja det varierar nog mellan kommuner, och kanske barnmorskemottagningar också. Där jag bor så har man två tidiga träffar med BM, ett hälsosamtal första gången och sedan några veckor senare ett där man lämnar blodprov, urin osv. Själv har jag alltid bokat tid sent (efter v. 12 senaste gången) och då verkar BM i telefonen vara lite förvånad över att jag väntat så länge, de två första besöken har då också kommit ganska tätt. Jag förstår dock om du hade velat ha en tidigare tid med tanke på ditt MF... Du kan inte få ett samtal innan v.9 och ändå behålla den tiden också?
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav molle79 » 09 okt 2014, 15:58

mammaemma83: Eftersom min barnmorska skulle vara borta hela november så fick jag ju tid när jag är i v.9 men jag funderar på om det kanske är för tidigt, eftersom det va i sammavecka jag fick missfall sist. Helst skulle jag ju vilja ha ett vul för att se om det finns några hjärtslag alls,men jag är inte så nojig att jag kan lyckas tjata mig till d. Här är dom snåla med sånt tror jag :?
Den här graviditet känns mer som när jag väntade min son, förra graviditeten hade jag nog en känsla av att det kanske inte skulle gå vägen.Sambon säger att jag verkar gladare å spralligare än sist, så jag försök se det som ett tecken, att den kommer att stanna kvar den här gången. :D
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

Inläggav ebpe » 09 okt 2014, 19:13

Molele79: jag hoppas den stannar! Tycker du ska be om ul (speciellt eftersom du haft mf), jag vill oxå, men tror inte jag kommer få heller, har ingen anledning förutom att stilla sinnet!
ebpe
Stammis

Inläggav Joris » 09 okt 2014, 19:22

Ni har absolut rätt, vet att jag måste ringa kämpat hela dagen men imorn ska jag! Tror jag är lite rädd, det blir så verkligt då. Gick hem från jobbet i tisdags och varit hemma sen dess, får inte i mig mycket på en dag så jag är helt orkeslös :( får i mig min medicin (antidepressiva) och en macka på en dag, resten spyr jag upp. Känner mig så sjuk! vet inte alls hur jag ska orka med att jobba. Så illamåendet är ganska konstant men verkar värst på morgonen och sen eftermiddag, dock hjälper det inte med att äta nåt direkt, för jag får inte i mig nåt fören sent på dagen. Och då tvingar jag i mig!
Sambon och jag har pratat om det här, innan vi blev gravida. Det kommer att vara jobbigt och förmodligen lite mer påfrestande för mig med den psykiska historian jag har.
Vi var gravida förra sommaren men då mådde jag så psykiskt dåligt att vi beslutar för abort. men fick MF innan vi hann genomföra den.
Är verkligen superskönt att skriva av sig här och få respons och pepp.
Förra gången vid gravtest fick jag panik och grät. Den här gången blev jag glad och jag försöker tänka på det. Men oj vad man hinner svänga i känslor på en dag! Allt från tankar på abort till framtida barnvagnspromenader..
Joris
Stammis

BF: 040615

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum