bf närmar sig, och nålrädd?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

bf närmar sig, och nålrädd?

Inläggav edubcn » 01 feb 2013, 22:36

vad gör man om man är nått fruktansvärt nålrädd? bf närmar sig nu och det ända jag kan tänka på är skräcken för nålar! nån annan nålrädd som har nått tips? jag är rädd för allt med nålar, största skräcken är att nån sticker mig!
edubcn
Nykomling

BF: 090213

Re: bf närmar sig, och nålrädd?

Inläggav billan87 » 04 mar 2013, 09:08

Hej!
Jag är också nålrädd. (Man kan vara fundersam eftersom jag har 3 tatueringar). PGA det ville jag inte ha bedövning och lustgas ville jag absolut inte ha då det är en miljöbov och jag av nån anledning så var det bara "nej, absolut inte". Till sist så gick det ju inte då, värkarna gjorde för ont. Du kanske har fått redan men för andra nålrädda som läser delar jag med mig av mitt tips. Den är tyvärr så ynklig och enkel som så att när narkosläkaren kommer, be dom att säga till dig och sedan så blundar du från stunden han/hon kommer in tills dess det är klart. Hjälpte mig att ta mig igenom det hela och jag är så glad jag tog en epidural. Hade inte klarat det annars!
Bild
billan87
Nykomling

Inläggav Olivetta » 07 mar 2013, 13:55

Hej!

Mitt tips är att du tränar på att "bli stucken" liten stund varje dag tills du föder.

Ligg ned bekvämt, eller sitt. Håll en hand nere på magen, andas långsamma djupa andetag ned till handen. Du kan se framför dig en fyrfkant som du andas runt. In---ut (tänk nedåt) In ------ ut ( tänk uppåt).

Samtidigt går du igenom kroppen och känner att du är avslappnad.

Efter en stund sträcker du ut den andra armen, tänker dig att någon skall sticka dig i armvecket, samtidigt som du fortsätter med övningen ovanför. Se att du klarar av det och fortsatt slappna av och andas medvetet en stund efteråt.

Om du gör detta en gång per dag tills du föder är jag säker på att det kommer kännas bättre när det är dags!

Lycka till! / Jane, Barnmorska

http://www.birthofcourage.n.nu
Olivetta
Nykomling

Inläggav Lizz_85 » 07 mar 2013, 14:40

Hej!
Så var/är jag med! Var livrädgjorde första förlossning med att dem skulle sticka mig.. men jag märkte inte av något för var så koncentrerad på värkarna! Så jag överlevde men berätta för förlossnings sköterskorna om din rädsla!

När hon skulle sätta nål i handen gjorde hon det under en värk. Kände inget ich tänkte inte på det heller. .
Den i ryggen kändes knappt heller!

Kommer nog gå vra ska du se. :-)
Bild
Bild
Bild

Mf 26/1-13 v12+5 dött sedan Vecka 8
Lizz_85
Alltid online

Status: 3 barns mor <3

Inläggav Filosofan » 13 mar 2013, 10:07

En kompis till mig var väldigt nålrädd så inför hennes första förlossning så fick hon gå i KBT-terapi för att kunna hantera nålsticken. Det fungerade för henne, hon tycker fortfarande inte att det är roligt men hon kan ändå ta blodprover under graviditeten och tog en EDA under den förlossningen. Nu vet jag inte om du hinner med terapi men det är ett tips iaf... Lycka till!!
Filosofan
Alltid online

BF: 130526

Återgå till Förlossningen