Bilar, bilar..

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

Inläggav DRutström » 03 mar 2007, 23:51

helvite skrev:SAAB:en är en 9-5a från 99. Motorn är en riktig "pappa-motor"! En trimmad AERO på 280 hkr. Visst.. Den drar en del soppa, men något kul ska man ha i en "dagistaxi". =)

Hehe, i samband med beskedet om att man nu skulle bli pappa försvann faktiskt allt mitt intresse för vassa motorer, så det här med en normal lättrycksturbo på 200hk känns helt nytt för mig efter ett par 300 hästars Audisar och nån Impreza och all galenskap man har haft för sig. :shock:

Men jag antar att man börjar få lite sunda värderingar och inser att utrymmen och sådant faktiskt behövs. Har dock lite funderingar på en Saab själv eftersom vi förmodligen kommer behöva en till bil, och då ligger ju en 9-5 sedan i rätt bra kurs om man tar någon av de tidigare årsmodellerna, men ändå så får man ju en rätt modern bil. Är du nöjd med din förresten?

Mvh
David
Användarvisningsbild
DRutström
Stammis

Inläggav Candree » 04 mar 2007, 00:50

Sälj Aset Annars Byt :P
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Nöjd med SAAB

Inläggav helvite » 05 mar 2007, 15:43

Yes!

Jag är helnöjd! Skinnklädsel är toppen med barn i lasten. Lätt att torka av glass å annat kladd som blir. En massa lull lull som riktade lampor och fack att lägga saker i osv är toppen att ha. En lite feature som följde med var ett picknickbord som man fäller ut i bakuckan. Själva luckan blidar ett regnskydd. Toppen! Funkar fint som skötbord oxå.
helvite
Stammis

Inläggav helvite » 05 mar 2007, 16:04

Ford Granada, sedan - Första bilen. En bil som skulle kunna funka för en liten familj med ett barn, alternativt 2 "större" barn.

Vovlo 240 DL - Andra bilen. Samma omdöme som "Forrden" men lite tråkigare att köra. Mer traktoraktig.

Pontiac Grand AM - Tredje bilen. Som familjebil en total katastrof! Snygg, sexig och singel. Där funkar den fint!

Pontiac Le mans -71 - Fjärde bilen. Ett stort amerikanskt muskelberg på över 400 hkr. En sommarbil, fast inte för en familj.

Volvo S40 1,6 - Femte bilen. En bra bil för en liten familj. Kanske något klen motor. Drar knappt någon besin alls.

Saab 9-5 AERO - Sjätte bilen (just nu). Bra familjebil. Bra utrustning. Trevlig att köra och äga. Kanske något törstig motor. Jag skulle nog klarat mig med en liten turbo..
helvite
Stammis

Inläggav DRutström » 06 mar 2007, 23:29

helvite skrev:Ford Granada, sedan - Första bilen. En bil som skulle kunna funka för en liten familj med ett barn, alternativt 2 "större" barn.

Vovlo 240 DL - Andra bilen. Samma omdöme som "Forrden" men lite tråkigare att köra. Mer traktoraktig.

Pontiac Grand AM - Tredje bilen. Som familjebil en total katastrof! Snygg, sexig och singel. Där funkar den fint!

Pontiac Le mans -71 - Fjärde bilen. Ett stort amerikanskt muskelberg på över 400 hkr. En sommarbil, fast inte för en familj.

Volvo S40 1,6 - Femte bilen. En bra bil för en liten familj. Kanske något klen motor. Drar knappt någon besin alls.

Saab 9-5 AERO - Sjätte bilen (just nu). Bra familjebil. Bra utrustning. Trevlig att köra och äga. Kanske något törstig motor. Jag skulle nog klarat mig med en liten turbo..

Hehe, jag har också haft min beskärda del av opraktiska bilar, alltifrån Vovlo 240 Turbo till Subaru Impreza, men av alla kombis jag har haft så är nog V70N i särklass bäst på alla punker och då jämför jag i och försig med Audi A6 4.2 -00, BMW 525, Volvo 740 och Audi S4 Biturbo :D

Men nu för man väl börja titta efter en "andrabil" som man själv lär bli förpassad till för det käns mer logiskt att sambon med det mest värdefulla av allt i magen ska ha den största och säkraste bilen man har tillgänglig :oops:
Användarvisningsbild
DRutström
Stammis

Inläggav mcdan » 10 mar 2007, 21:41

Tycker de är en viktig del att diskutera detta utbyta erfarenheter om olika märken och komma fram till vad som passat just dig! vi pratade en hel omgång i vår pappagrupp om just olika bilar vad man hört och så.
jag köpte mig en v70 stor rymlig lite för vanlig men passar mig fick ju in både hundbur och barnvagn i den så kanon för mis sen att den är lite törstig kan man ta om den fyller resten av behoven!!
mcdan
Nykomling

Inläggav helvite » 12 mar 2007, 11:11

Helt rätt "mcdan". Bilar är en viktig sak för en familj. Det kan vara mycket krångligt att åka kollektivt med alla prylar som ska med. Sedan att de kostar en massa soppa, försäkring, skatt å inköp, service å underhåll är en annan femma. Men det är en femma som är värd att betala.

En viktig grej, se till att koppla ur airbag fram. Det är lite olika på olika modeller hur man gör. Jag var tvugen att lämna in 9-5:an på verkstan för detta. Det slantade loss på ca 1200 kr..
helvite
Stammis

Inläggav N_a_N » 12 mar 2007, 11:40

ha ha kom och tänka på när jag skulle koppla ur den på min audi jag hade förr....
boka tid.. 3 veckors väntan..
sen dagen d.. upp tidigt med familj och in med alla i bilen för att passa på att göra stan när det arbetas på bilen..
Lämnar bilen och traskar iväg..
"blir getingsucken.. "
Sen ringer de ifrån verkstaden och säger att de nte har de de behöver för att kopla ur den med..
Dit hämta bilen och hem igen..
Upp nästa morgon.. till verkstaden.. Lämna bilen oah traskar iväg för en fika. när jag prezic har satt mig och ska ta första tuggan av mackan så ringer Verkstaden "BILMETRO"...
DU vi kan inte koppla ur din airbag för et sitter ingen i !!!!!
SUCK!!!!
Men om man ser det från den ljusa sidan så sparade jag ju nån krona =)
BildBild
Användarvisningsbild
N_a_N
Alltid online

Inläggav fumlan » 12 mar 2007, 11:42

:lol: Goddag yxskaft!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online

Inläggav N_a_N » 12 mar 2007, 11:43