Bilbarnstol i framsäte

Bilbarnstol i framsäte

Inläggav bille » 06 maj 2009, 14:18

Har en fundering hur du/ni gjort med bilbarnstol? Ska få mitt första barn och nu är det dax att köpa bilbarnstol. vill gärna ha bilbarnstolen i framsätet så man har lite mer koll när man åker. Naiv som man kan vara trodde jag att det skulle vara en enkel process för respektive bilverkstad att koppla ur Airbagen, men icke. Hos BMW fick jag veta att man behövde fylla i ett papper som skickas till tillverkaren för att få ett ok och att det behövdes ett nytt bälte, fick ett prisförslag på ca 3500:-. När vi senare kontaktade mercedes fick vi som svar att man endast kunde använda deras bilbarnstol som kopplade ur Airbagen med ett chip, ville vi ha annan stol var det baksätet som gällde. Inte för att man vill vara snål men ska det verkligen vara så krångligt? Vad har ni för erfarenhet och hur har ni gjort?
bille
Nykomling

Re: Bilbarnstol i framsäte

Inläggav Bagheerah » 06 maj 2009, 17:04

I våran bil (skoda octavia) kan vi koppla ut airbagen med nyckel, men väljer att ha babyn i mitten bak ändå. Med tanke på sidokollitioner, ock i fall att airbagen löser ut ändå. Kan visstnog hända även om den är frånkopplad. Fast det är mkt sällsynt...
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav Ki27 » 06 maj 2009, 20:18

Jag kan oxå koppla ur med nyckel på min bil, men jag skulle inte våga chansa, jag litar inte på det.

Mitten bak sitter han, där är ändå säkrast. Och det funkar faktiskt jättebra! Har en spegel på nackstödet så jag kan se honom, men är det något så får man ju stanna bara.
Tror jag skulle bli mer distraherad av att ha honom brevid mej, så för oss är det säkrast att ha honom bak ;)
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Mamy85 » 06 maj 2009, 20:52

En kvinna kom till babycafe förra veckan och pratade om bilbarnstolar. Hon sa att även om man kan stänga av den med nyckel så ska man ABSOLUT inte ha barnet där ändå! Det har hänt att airbagen har blåsts upp fast man har stängt av med nykel!

Om man nu vill ha barnet i fram så ska man helt enkelt ta bort airbagen! Dyrt men så är det!

Man ska heller inte ha barnet framåt vänd förens den är 4 år! Fick se en film om det och j*vla vilka skador barnet fick av att sitta framåt, medan barnet som va bakåtvänd klarade sig utan några skador. Det går inget om det är trångt för bena!!!
Bild

Bild
Mamy85
Stammis

BF: 091224

Inläggav bille » 07 maj 2009, 11:03

Tack för alla bra svar och synpunkter. Det kan man bara få av mammor, inte bilförsäljare som bara vill sälja :) . Bara en parantes, glömde att skriva att Mercedes bilbarnstol kostade ca 5000:- och det var den första som går upp till 15mån (sen är det ju dax att köpa en ny när barnet blivit större). Märkligt att dessa märken inte satsat på en smidigare lösning, när konkurrenten Audi som också är ett tyskt märke har en bättre lösning. Det var även intressant inlägget ang att kudden kunde utlösas även att man stängt av den med nyckel? Allt värt att fundera över.
bille
Nykomling

Inläggav Ki27 » 07 maj 2009, 11:22

Ja, alltså detta mad avstänging med nyckel. Bilförsäljarna säger ju att det är säkert, och det kanske det är på nya bilar idag..?

Man jag har läst av tekniska personer som testat kuddar;
det är ju en sprängladdning som utlöser kudden, och de hade fått den att utlösas med fukt :shock: när den var avstängd... och tex om man krockar och det kanske börjar brinna eller nått, vad vet jag.. så kan ju en sprängladdning detornera. Så jag vågar inte lita på det.
Nu vet jag ingen statistik på om det har hänt att en kudde löst ut sig av misstag.. men har läst om att en verkstad kopplat ur fel kudde oxå, det är ju inge bra.
Så vill jag vara säker så ska hela paketet bort ;)
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Återgå till Bilbarnstolar