billigt bröllop??

Planera ditt bröllop, här finns fler bröllopssugna!

billigt bröllop??

Inläggav mysan30 » 22 maj 2010, 22:22

hejsan. jag behöver råd,ideer och hjälp :wink: jag och min sambo vill gärna gifta oss inom 1-2år. det är vi säkra på, men problemet är ekonomin. jag har en stor släkt och han en liten. sammanlagt är det 97gäster... det är både vuxna och barn, tror barnen är ca 25st. vi måste verkligen bjuda alla och framför allt vill vi ha dom där på vår stora dag. jag har räknat lite på det och det är ju svindyrt allting :shock:
min klänning ska min mamma betala, men sambon och våra 6barn ska ju med ha kläder... sen är det maten. fixa själva lr catering? fixa mat till 97 gäster är ju inte lätt direkt.
jag vill gärna ha råd och förslag på hur man kan göra med mat ,kläder och alkohol för att få det billigt? även förslag på inbjudan och dukning.
jag är riktigt värdelös på att hitta på nätet så be mig inte googla :wink:
men gärna länkar till bra sidor.
jättetacksam för svar
Bild
mysan30
Alltid online

Re: billigt bröllop??

Inläggav grynet_å_jag » 22 maj 2010, 23:25

Hej Mysan,
Va roligt att ni har bestämt er för att gifta er! Det är dyrt att arrangera fest och tyvärr är det svårt ibland att hålla den budget man kanske tänkt. Jag gifte mig förra året och här kommer några tips som jag kan dela med mig av:
- Hitta en lokal där ni kan ha med egen alkohol och själva välja hur ni ska göra med maten.
- Köp alkohol i Tyskland, i varje fall sån mängddricka som öl och sprit (om ni har möjlighet). Så gjorde vi, öl och sprit till baren köpte vi i Tyskland via ombud och så köpte vi öl till förrätt, vinet till maten, bubbel till efterrätt och fördrink på systemet. Då kan man lämna tillbaka det som blir över.
- Kolla med stans restaurangskola (typ hotell och restaurang på gymnasiet) om de inte kan fixa mat + serveringspersonal till ett billigt pris.
- Samma med blommorna, kolla med floristprogrammet om det inte finns någon student som kan göra blommorna åt er.
- Tårtor kan man köpa på Ica Maxi, låter kanske inte så kul. Men om man "nöjer" sig med prinsesstårta och inte nämner ordet bröllop så blir det mycket billigare. Vi valde bort tårta och hade marängsvissbuffé istället som efterrätt. Vår personliga favorit som var mycket uppskattad! :)
- Kläder behöver inte bli så dyrt om man absolut inte vill att mannen/barnen ska se ut på ett visst sätt. Var bara ute i god tid så kan ni säkert fynda klänningar/byxor+skjorta på Lindex, HM eller liknande kedja. - Inbjudningskort/tackkort: Jag köpte material och gjorde själv. Men det blev inte billigare än att köpa färdiga på nätet. Tackkort kan man beställa fina på tex. crimson.se för mindre än en tia/st. Inbjudningskort behöver inte va så avancerade heller tycker jag. Gå till ett lokalt tryckeri och fråga vad dom skulle ta för att trycka på ett lite finare kort.
-Ring/ar: jag hittade min dröm men tyckte den var på tok för dyr, så jag gick till en guldsmed som gjorde en exakt kopia för mindre än halva priset. Jag köpte bara en likadan ringskena som min förlovningsring från vigselbutiken.se och förklarade hur jag vill ha den.
- Hår & smink, om du har någon vän som är frisör (eller bara duktig) - be om hjälp. Alt. önska dig presentkort i julklapp/födelsedagspresent.
- Samma för underkläder, önska dig presentkort som du kan köpa det för.
- Smycken - låna eller använd något fint du har.
- Skor, kolla in pernillasbrudbutik.se, de har massor fina skor billigt. Ibland även på rea.
- Fotografering, samma här. Om ni känner nån som fotar, be om hjälp.

Mitt största råd är dock att göra en realistisk budget och sen börja spara.
Ni har ju gott om tid till planering nu. Så ring runt och fråga om priser, jämför och välj kanske att gifta er "off season" då kanske vissa saker blir billigare. Köp/låna på dig ett gäng bröllopsmagasin och bläddra runt, där i hittar man hur mycket idéer som helst!
Lycka till!
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav helenaeg » 22 maj 2010, 23:33

Hej.. Tänkte också hjälpa till lite men undrar vad ni har för budget, vet ni det? bara på ett ungefär sådär.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Piggeline » 23 maj 2010, 00:27

Vad kul att ni planerar bröllop!
Jag gifte mig den 4 juli 09 och vi hade en ganska tajt budget. Eller ja, den var ju tajt för oss.
Vi skar ner på det dyraste: Lokal; hade en utomhusfest i mammas trädgård med vita partytält och sen vita lakan som hängde jättefint i taket. Det sparade vi jätte mycket.
Vi köpte all alkohol i Tyskland, förutom vin.
Sen hade vi grekisk buffé. Vi beställde endast klyftpotatis och souvlaki-spett. Resten gjorde vi själva. I en vecka gjorde jag egna pajer (som kunde frysas in så länge), knyten och dressingar. Sen köpte vi grekiska oliver och tsatsiki samt grönsaker till sallader på coop. Till efterrätt köpte jag färdiga muffins med dekorerade dom jätte vackert med vit frosting och ett litet choklad-hjärta på toppen. Till det fanns där ett bord med olika frukter samt grädde och glass.

Vi hade även en liten aktivitet för att underhålla barnen. Dom fick dekorera sina egna cupcakes så på deras bord hade vi lagt upp olika frostingar, strössel och godis typ ahlgrens bilar och m&ms :) Detta blev väääldigt uppskattat och de vuxna fick en lång stunds tystnad haha.

Kläder: ja asså min klänning kostade 200 spänn.... Det var ett avslappnat sommarbröllop så jag hittade en jätte söt vit klänning i linnetyg med söt spets nertill. Maken köpte sin kostym på dressmann för 1500 haha men där fick vi hjälp av svärmor.
Vi stod även för kläder till en best man och tre tärnor. kostymen till bestman hyrde vi och mina tärnor hittade matchande klänningar på HM också i avslappnad sommarstil :)

Servis: vi valde naturfärgerna, grönt,brunt och vitt som tema så vi kunde köpa de naturfärgade tallrikarna på ikea som kostar 5 kr styck. Till det köpte vi de billigaste vinglasen och mindre glas som man kunde ha bredvid för vatten eller läsk. Sen hade vi tur med bestick. Min mamma hade sina bröllopsbestick och där fanns 24 av varje men det var 2 olika sorters knivar och gafflar med bara 1 cm skillnad i strl och vi hade drygt 40 gäster. Så de besticken lyxade till det hela lite.

Hela vårt bröllop gick på drygt 50.000 men då har vi räknat in ringarna och 3 hotellnätter efter bröllopet. Själva bröllopet gick inte på mer än
30.000 och om man jämför med dagens alla bröllop så är det en tajt budget.

Vi började köpa saker från ikea redan ett år innan själva bröllopet för att sprida ut kostnaderna. Sen när det närmade sig så fick vi även hjälp av familjen.

Tips: skippa champagne eller mousserande vin! Även bröllopstårta! Det sparar man mycket på. Vi serverade istället en fördrink med fläder och jordgubbar både med och utan alkohol. Och sen som sagt mina dekorerade cupcakes :)

Sen fick vi vår bröllopsresa i present av makens familj, två veckor i Barcelona :)

Inbjudningarna gjorde vi också själva eftersom jag håller på med scrapbooking och kortmakeri. Sen är jag make up artist så jag sminkade mig själv och min ena tärna jobbar som stylist så min frisyr blev hennes present till mig :)

Alla hade en underbar dag och allt uppskattades :) Hade inte ändrat på en enda sak :)
/Piggeline - önskar mig en pregnancy-ticker av storken ;)
Har älsklingen vid min sida sedan 7 år tillbaka <3
Piggeline
Stammis

Status: Vill bli mamma

Inläggav mysan30 » 23 maj 2010, 15:30

hejsan ni ska ha stort tack för råden och ideerna. det bara kliar i fingrarna på att börja.
vi har inte kommit överrens om budgeten, helst vill sambon att vi bjuder på korv med bröd och gifter oss i de kläder vi har :wink: nä skämt åsido så vill vi inte överskrida 50000kr. gärna mindre... det som jag ser som den dyraste delen är maten. min kusin jobbar på maxi bageri så hon kan fixa tårtan. men vad ska man bjuda på?? känner inte för tre rätters utan helst buffe, men hur beräknar man åtgång då? vill gärna blanda med både varma och kalla rätter. köket i lokalen vi ska vara i är ganska litet men det finns bar in till salen.
det här med dukning kanske inte behöver vara dyrt, men hur gör jag med dukar. har inte råd att köpa linnedukar... vill inte köra med papper helller..
jag ska nog sätta mig ner och börja skissa på ideer, era förslag kommer hjälpa mig. :D ett stort tack
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav helenaeg » 23 maj 2010, 17:44

Mysan; det är många som gör som så att de tar betalt per kuvert och istället så köper ingen presenter.. Om man gillar den idén eller inte beror ju på men det är ett alternativ som jag vet många kör med.

Det finns nog sidor på nätet där du kan få hjälp med att både planera buffé och hur mycket du ska räkna per person.. vet inte om nån sån sida men det borde finnas.. titta på Tasteline eller Allt om mat så finns det säkert. Dukar går ju att köpa via stora på typ Hemtex. De kostar kanske ett par hundra styck men det är ett mellanting i alla fall..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Emma&Tobias » 23 maj 2010, 17:46

Bröllopskläder och accesoarer
http://www.halens.se/Category/986/Defau ... /1?mid=159

Chans att vinna bröllopet
http://fest.kampanj.ikea.se/contest

Vart bor du så kan jag googla lite åt dig i den staden du befinner dig
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav soma » 23 maj 2010, 17:50

Om jag någon gång gifter mig vill jag vara på en äng (partytält som regnbackup). Inte fancy, men vackert! Många ljuslyktor och ljusslingor och gärna livemusik. Sen ska det vara helgrillat kött (ser en bild framför mig att min pappa bl a står och snurrar en hel gris över eld). Till det olika bufférätter och hembakt bröd. Billigt lantvin och härlig stämning. En härlig sommarfest där gästerna får klä sig efter väder... Vore fantastiskt!

Fast sambon och jag har på allvar funderat på att gifta oss på Arlanda och sen sticka iväg direkt utomlands (kan ju ha vittnen med på resan). Då kan man ju bjuda in till en sån här fest i efterhand.

Kanske kan väcka lite idéer även hos dig! :D
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Emma&Tobias » 23 maj 2010, 17:50

Appropå dukar så kanske du kan lägga lite tankar på vanliga vita lakan? Inte världens bästa idè men om du inget säger så tror jag inte folk reagerar på det.
Dom dekoration kan du alltid ringa blommbutikerna runt dig och fråga om du inte kan få köpa loss överslagna rosor och andra styckblommor som du klipper av vid stjälken och lägger på borden.
Ser kanon ut! lovar!!
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav Znoozan » 01 jun 2011, 18:56

Tänkte på det med dukar. Det finns alltid enfärgat tyg för 19:- /M på Ikea....bara att klippa till och lägga ut som dukar...
Bild
Bild
Znoozan
Stammis

Nästa

Återgå till Bröllop