Annons:

Blivande mammor i Oslo

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Blivande mammor i Oslo

Inläggav Mazarin » 07 sep 2009, 13:56

Hejsan alla!

Jag är ganska ny här på minbebis.com och har kikat runt lite i trådarna, men hittade inte det jag sökte efter. Finns det några blivande, unga, svenska mammor bosatta i Oslo med omnejd? Det skulle vara väldigt trevligt att få öka sin bekantskapskrets och gärna om du/ni planerar bebis, eller redan fått positivt resultat.

Usch, detta börja likna en kontaktannons!

Själv har jag BIM den 16/9 och det är vårt första försök. Givetvis är man förväntansfull och vi båda, min sambo och jag, hoppas på att det tagit sig på första försöket.

Så! Bor du i Oslo, med omnejd och du/ni planerar bebis, eller redan fått positivt resultat vore det väldigt trevligt med lite kontakt!

Mvh Johanna
Mazarin
Stammis

BF: 100527
Bor: Oslo, Norge
Status: Nu är lilla Noah här!!

Re: Blivande mammor i Oslo

Inläggav Hannaa » 07 sep 2009, 18:18

Hej :-)
Jag bor i Oslo, är svensk/norsk, räknar mig själv som svensk, men har ju snart bott halva mitt liv i Norge. Är 25 och gravid med termin i november. Vaggar runt med en fotboll i magen :) Jobbar som lärare. Bor på Frogner. Vart i Oslo bor du?
Lycka till med BIM :D
Kram från Hanna
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Inläggav Taweret » 07 sep 2009, 20:49

Jag får mitt andra barn i början av oktober :D och bor på Langhus inte alls långt från Oslo.
Jag passar dock kanske inte in på att vara ung då jag är 32 år men det är ju alltid roligt att lära känna nya människor. Jag har själv bara bott i Norge i drygt ett år så jag känner inte så många här, men jag träffas gärna om ni vill.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Mazarin » 07 sep 2009, 22:32

Hannaa: Åh! Vad roligt! Jag bor på Sagene/bjölsen. Har bott i Oslo sedan 1/2-09, men har halva släkten i Norge, så jag är halvnorsk på ett sätt :) Tack så mycket! Lycka till med lill*n!

Taweret: Trevligt! Det skulle vara kul att ses. Verkligen! Vad gör du i Norge, mamma ledig nu förstår jag. Jag har bott här i 8 månader och känner inte heller så många, så det skulle kul med lite fler vänner.
BildBild
Mazarin
Stammis

Inläggav Hannaa » 08 sep 2009, 08:32

Kanske vi skulle ordna svenskträff? :D

Mazarin: Ja jag har också halva släkten i Norge, eller egentligen mer än halva för mammas sida av familjen är större än pappas, fast dom är spridda över hela landet :) Det är fint på Bjølsen med tanke på familj!!
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

Inläggav Taweret » 08 sep 2009, 09:12

Jag gör ingenting än så länge när jag inte är mammaledig då jag flyttade hit en månad innan Oskar föddes. Jag hade dock varit och jobbat lite på dagis under försommaren för att komma in i systemet och lära känna språket lite.

Annars är jag utbildad lärare och jobbade som det i Sverige, men det fanns inte jobb nog för mig så det var bättre att flytta för mig med då maken gade fast jobb här i norge. Han är för övrigt svenska han med så vi har inga kopplingar till norge annars.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Hannaa » 08 sep 2009, 10:59

Det är säkert jobbigare att komma in i system och komma underfund med hur Norge fungerar när man inte har nån koppling till Norge, och norrmänn är ju inte alltid lika lätt att bli bekanta med... :lol: Men jobbar man så blir det ju lättare :) Jag är också lärare och jobbar på högstadiet, just nu bara 50% då jag är sjukskriven 50% också.
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

Inläggav Mazarin » 08 sep 2009, 17:45

Taweret: Okey. Där ser man! Själv jobbar jag, sedan jag flyttade hit för 8 månader sedan, på ett äldreboende och är på en demensavdelning. Jag trivs super och pratar näst intill flytande Norska om dagarna. Skrivandet är det väl lite sådär med.

Jag hoppas du får dej ett fint lärarjobb när du är färdig med mamma ledigheten!

Hannaa: Precis. Jag är ju uppväxt med en del norskan. Hur tycker du det är att vara gravid i Norge? Går du till barnmorska eller till din fasta läkare? Hur fungerar det med födelseplats på sjukhuset och så vidare? Jag har en privat "jordmor-mottagning" precis runt hörnet där jag bor, som drivs av tre trevliga kvinnor från Sverige. Jag var där och tog ut min kopparspiral för snart två månader sedan. Jag blev väl bemött och tänker gå på kontroller hos dem, när det väl är dags för mej.

Fint att du ändå jobbar lite. Själv är jag arbetsnarkoman, på gott och ont!
BildBild
Mazarin
Stammis

Inläggav Hannaa » 09 sep 2009, 16:00

Det är ganska bra att vara gravid i Norge, fast jag vet ju inte hur det är i Sverige, så svårt att jämföra :) Jag går till barnmorska, men har även varit hos läkaren ett par gånger. I Norge måste man söka födelseplats, och det är ganska bra att vara ute i god tid. Jag ska föda på ABC kliniken på Ullevål som kör naturlig födsel utan smärtstillande. Man betalar ju inget för att gå till barnmorska och sin fasta läkare här i Norge om det är pga graviditeten, men kör man privat måste man ju betala. Jag går hos barnmorska på ABCkliniken då dom vill följa upp en själv, och lära känna en innan man ska föda där. Jättefint där :D Jag älskar också att jobba, därför jag började jobba 50% och inte 100% förra veckan, för jag vill kunna jobba så länge som möjligt, och hade jag inte skurit ner så hade jag nog blivit 100% sjukskriven snart.

Men ska vi ordna ett Oslomöte för svenska mammor? :D
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

Inläggav Mazarin » 09 sep 2009, 16:37

Hannaa: Okey! Då blev jag lite mer insatt. Det kanske är bättre att gå till ABC-kliniken då. Jag har ju ingen större lust att betala ca 300 kr för varje besök, vilket det kostade när jag tog ut min spiral. Hur ofta går man till barnmorskan?

Det skulle vara trevligt med ett möte. Dock kan jag ju inte klassificera mej som svensk mamma än, då jag inte ens vet om det tagit sig. En vecka kvar, sådan får jag svar ;)
BildBild
Mazarin
Stammis

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper

Annons: