Blivande pappa, men inte pappa till barnet.

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

Blivande pappa, men inte pappa till barnet.

Inläggav Bollkalle » 06 jan 2011, 13:17

Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart 2 månader.

För några veckor sedan fick vi reda på att hon var gravid och bestämde oss för att kontakta en barnmorska som sedan skickade vidare oss till förlossningsavdelningen för ett ultraljud ... Där visade det sig att hon var gravid i 23;e veckan , vilket ingen av oss var beredd på.. och detta visade då också självklart att barnet inte är mitt.
Eftersom graviditeten hade gått så långt så fanns det ingen chans till abort, och då beslutade vi båda två att jag skulle vara med att uppfostra och ta hand om barnet.
Min flickvän vill inte ha något att göra med den biologiska pappan då hon inte anser han som lämplig förälder pga drogmissbruk och dylikt.

Är det någon som har varit i samma eller liknande situation och vet hur man går till väga med faderskapsintyg och adoption och liknande?
Bollkalle
Nykomling

Re: Blivande pappa, men inte pappa till barnet.

Inläggav Miss_K » 06 jan 2011, 14:35

Hej!

Har ingen erfarenhet av detta i praktiken men svarar lite ändå.

Först så är det ju jättebra att du vill ta över vårdnaden om barnet.
Vet den biologiska pappan om situationen? Om han inte vill ha vårdnad om barnet så får modern automatiskt ensam vårdnad om du då sedan vill adoptera barnet så tror jag att den biologiska pappan hörs angående detta.

Vill han ha vårdnad om barnet så måste han ansöka om detta, han får det alltså inte automatiskt, utan det blir en process om modern motsätter sig det.
(ungefär så tror jag att det ligger till)

Ta kontakt med familjerätten i kommunen så hjälper de säkert till.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Mrschiara2012 » 07 jan 2011, 01:37

Jag var ensamstående i 4 år tills jag träffade min nuvarande pojkvän/sambo/blivande man och jag har under dessa 4 år samlat på mig info hur att gå till väga vid en ev adoption och som jag har fått det förklarat för mig så måste man vara gift och det ett par år innan man ens får ansöka om adoption och för att adoptionen ska gå igenom måste antingen den biologiska pappan godkänna okej jag skriver av mig allt ansvar och rättigheter eller så måste det beslutas i tingsrätt vilklet är väldigt ovanligt att det går rätt igenom då ska det finnas väldigt stora skäl till att det skulle vara så. (ett skäl är att du sedan födelsn tagit hand om barnet som ditt eget, gift dig med mamman mmm... )

Men till en början så när mamman skriver faderskapspapprena på familjerätten vilket hon kan göra innan födseln så kan hon redan där begära ensamvårdad och om pappan gör motstånd blir det tingsrätten efter samarbetssamtal och liknade.. Annars så kommer hon fårn början ha ensamvårdand och du kommer vara " antar jag" hennes sambo och ha en del "rättigheter" men mamman måste skriva på allt och hennes ord är myndigheternas röst ang barnets bästa oavsett om du är med fårn början...

Jag måste säga att det är stor sint av dig att att hantera situationen tillsammans med din flickvän men för att få den bästa informationen så skulle jag om jag var ni vändda mig till familjerätten i eran kommun/stad
och be om en informations träff där ni får ställa frågor till en handläggare där och så kan jag rekomendera att begära faderskapstest redan vid födelseln även om hon vet vem som är pappan för det tas nämligen då fårn navelståängen och barnet känner inget vilket jag ansåg var mest känslomässigt rätt för mig i alla fall då jag ansåg att barnet inte skulle lida för att hennes pappa skulle anatgligen vid ett senare tillfälle vilja ha faderskaps papper för att han fick för sig att jag hade varit med andra och så vidare..

en annan orsak till att göra ett faderskaps test är för att då kan hon begära underhåll från fk och fadern blir betalningskylldig framför allt eftersom att du som sagt inte får adoptera innan ni varit gifta ett par år.. även om ni inte vill ha dem så är det enligt svensklag barnets pengar eller försökrnings bidrag eller ja hur man nu vill se det jag skulle om jag kunde sätta in dem pengarna på ett konto nu har jag inte hitintills kunnat det men ska försöka med det när jag får den möjlighten ioch med min blivande mans utbildning kommer det nog senare bli möjligt och 1273 kr /månad är inte dumt för barnet att ha senare även om bio. pappan inte vill ha kontakt.

en annan sak som ni bör tänka på att även om ni inte anser att pappan är lämplig så har bio pappan ALLTID även när mamman har ensamvårdnad umgängesrätt vilket innebär att han har rätt att träffa sitt barn dock kan man begära att det skall göras under uppsikt antingen med er närvarande eller någon från socialen/familjerätten...
under första året tror jag att det var 3 timmar i veckan, efter 1 varannan helg och efter 3 rekommenderas varannan vecka men varannan helg är en minimum rekomendation... sen kan det ha ändrats det är snart 5 år sen jag fick informationen och hitintills har hennes bio pappa inte haft henne själv en enda gång och nu sedan ett år tillbaka så har han bestämt sig för att inte ens hälsa på henne så här är det ingen fara men tänkte så att ni vet att trots att ni anser honom som olämplig har han "rättigheter" och hon/ni har "skyldigheter".

Oj det vart ett långt inlägg vill ni ha mer kontakt så kan ni maila/msna tuffing16@hotmail.com
jag har gått igenom det och går igenom det fortfarande jag är nu dock på väg till altaret några års giftemål och sen adoption det tar sig men det är en lång och otrooligt känslomässig bergodalbana och man kkänner sig ensamnast i världen om sina tankar och funderingar
Mamma till en 06:a och blivande Fru -12
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

BF: 110923
Status: Mamma, gravid och blivande fru!

Inläggav Bollkalle » 07 jan 2011, 03:08

Mrschiara2012 skrev:Jag var ensamstående i 4 år tills jag träffade min nuvarande pojkvän/sambo/blivande man och jag har under dessa 4 år samlat på mig info hur att gå till väga vid en ev adoption och som jag har fått det förklarat för mig så måste man vara gift och det ett par år innan man ens får ansöka om adoption och för att adoptionen ska gå igenom måste antingen den biologiska pappan godkänna okej jag skriver av mig allt ansvar och rättigheter eller så måste det beslutas i tingsrätt vilklet är väldigt ovanligt att det går rätt igenom då ska det finnas väldigt stora skäl till att det skulle vara så. (ett skäl är att du sedan födelsn tagit hand om barnet som ditt eget, gift dig med mamman mmm... )

Men till en början så när mamman skriver faderskapspapprena på familjerätten vilket hon kan göra innan födseln så kan hon redan där begära ensamvårdad och om pappan gör motstånd blir det tingsrätten efter samarbetssamtal och liknade.. Annars så kommer hon fårn början ha ensamvårdand och du kommer vara " antar jag" hennes sambo och ha en del "rättigheter" men mamman måste skriva på allt och hennes ord är myndigheternas röst ang barnets bästa oavsett om du är med fårn början...

Jag måste säga att det är stor sint av dig att att hantera situationen tillsammans med din flickvän men för att få den bästa informationen så skulle jag om jag var ni vändda mig till familjerätten i eran kommun/stad
och be om en informations träff där ni får ställa frågor till en handläggare där och så kan jag rekomendera att begära faderskapstest redan vid födelseln även om hon vet vem som är pappan för det tas nämligen då fårn navelståängen och barnet känner inget vilket jag ansåg var mest känslomässigt rätt för mig i alla fall då jag ansåg att barnet inte skulle lida för att hennes pappa skulle anatgligen vid ett senare tillfälle vilja ha faderskaps papper för att han fick för sig att jag hade varit med andra och så vidare..

en annan orsak till att göra ett faderskaps test är för att då kan hon begära underhåll från fk och fadern blir betalningskylldig framför allt eftersom att du som sagt inte får adoptera innan ni varit gifta ett par år.. även om ni inte vill ha dem så är det enligt svensklag barnets pengar eller försökrnings bidrag eller ja hur man nu vill se det jag skulle om jag kunde sätta in dem pengarna på ett konto nu har jag inte hitintills kunnat det men ska försöka med det när jag får den möjlighten ioch med min blivande mans utbildning kommer det nog senare bli möjligt och 1273 kr /månad är inte dumt för barnet att ha senare även om bio. pappan inte vill ha kontakt.

en annan sak som ni bör tänka på att även om ni inte anser att pappan är lämplig så har bio pappan ALLTID även när mamman har ensamvårdnad umgängesrätt vilket innebär att han har rätt att träffa sitt barn dock kan man begära att det skall göras under uppsikt antingen med er närvarande eller någon från socialen/familjerätten...
under första året tror jag att det var 3 timmar i veckan, efter 1 varannan helg och efter 3 rekommenderas varannan vecka men varannan helg är en minimum rekomendation... sen kan det ha ändrats det är snart 5 år sen jag fick informationen och hitintills har hennes bio pappa inte haft henne själv en enda gång och nu sedan ett år tillbaka så har han bestämt sig för att inte ens hälsa på henne så här är det ingen fara men tänkte så att ni vet att trots att ni anser honom som olämplig har han "rättigheter" och hon/ni har "skyldigheter".

Oj det vart ett långt inlägg vill ni ha mer kontakt så kan ni maila/msna tuffing16@hotmail.com
jag har gått igenom det och går igenom det fortfarande jag är nu dock på väg till altaret några års giftemål och sen adoption det tar sig men det är en lång och otrooligt känslomässig bergodalbana och man kkänner sig ensamnast i världen om sina tankar och funderingar

Tack så jättemycket för ett så utförligt svar! Vi ska försöka ta kontakt med någon som kan hjälpa oss snarast, sist vi var hos barnmorskan sa hon att kuratorn på mvc hade något samarbete med socialtjänst och att dem kunde reda ut det lättare än vad vi kunde på egen hand. Förstår självklart att den biologiska pappan har rätt till att träffa barnet. Men går det att ha dem mötena övervakade så kommer det nog vara första alternativ :)

Mailar gärna dig eller lägger till dig på msn , precis som du säger så kan det alltid vara skönt att prata med någon som varit med om något liknande :)
Bollkalle
Nykomling

Inläggav Mrschiara2012 » 07 jan 2011, 03:11

du är välkommen att lägga till mig :)
glad att mina efterforskningar och upplevelser kan vara till hjälp för nån...
Mamma till en 06:a och blivande Fru -12
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

BF: 110923
Status: Mamma, gravid och blivande fru!

Återgå till Pappa forum