BM-besök, hjärtljud och annat roligt

Re: BM-besök, hjärtljud och annat roligt

Inläggav <mys-mamma> » 09 dec 2009, 10:40

På måndag ska jag till min BM igen. Nu börjar jag längta lite ;) Men jag har faktiskt helt glömt bort om vi skulle lyssna på hjärtat då eller om vi skulle vänta till v 25... Jag fick frågan förra gången jag var där i september men jag har ju minne som en sopprot... Mäta magen blir det nog i alla fall, och sen har jag typ tusen grejer jag vill ta upp med henne.... Ska skriva en lista så att jag inte glömmer bort nåt!
Trist <pyret> att det blev så knasigt på erat besök! :( Jag hade samma barnmorska som nu förra graviditeten också, och tycker att hon är väldigt bra och mysig, plus att hon lyssnar på allt jag säger och tar mig på allvar... Tycker du ska byta om du inte trivs med din barnmorska vid nästa besök heller.

Har ni alla era killar med er när ni lyssnar på hjärtljuden? N lyssnade aldrig på hjärtljuden med Teodor men då var vi ju inte tillsammans heller... Han ska inte med på måndag heller, utan han jobbar... Det gör inte så mycket för min del, tycker att det är mysigt att ligga där själv... Men vore kul att veta hur ni andra gör?
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav <pyret> » 09 dec 2009, 16:53

Mysmamma kul att det e snart det går fort =0) jag ska inte mäta mage förrens vecka 25. Jag har med mig min kille vi är ju ändå två om bebisen.. fast han kunde inte följa med på inskrivningen då han inte kom ifrån på jobbet men nu ska han med på resten av våra tider..
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Inläggav susanna_000 » 09 dec 2009, 23:12

Min sambo har varit med på alla bm-besöken förutom den första infoträffen. Tycker som <pyret> att vi ju är två om bebisen, och han har tyckt det varit mysigt att lyssna på hjärtljuden, även om det annars mest är jag som pratar med barnmorskan :)
Bild
susanna_000
Alltid online

Inläggav <mys-mamma> » 10 dec 2009, 09:59

Hade på känn att ni tog med era killar :D Mysigt! Önskar att vi kunde göra på samma sätt menmen... Min kille jobbar i Stockholm och jag bor ju i Gävle så det är lite svårt för honom att ta sig hit för ett 20 minuters möte :) Det finns ju tyvärr inga tider hos BM på helgerna... Men ultraljudet tog han ledigt för i alla fall, det är jag glad för! :)
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav Tossy » 10 dec 2009, 21:20

Min sambo var med på inskrivning och UL förra gången och sen på föräldrakursen, annars tyckte jag det var rätt onödigt. Denna gången följde han med på UL och det känns som om det räcker, så intressant är det inte för honom att följa med ändå, jag berättar ändå allt när vi ses sen!

Var hos bm i tisdags och tog blodprov och passade på att kolla järn och blodtryck, allt var ok. När jag ändå var där så tyckte hon att vi kunde lyssna på hjärtat som slog fint i 152 slag i minuten, mysigt! Har inte samma bm som sist, vi har flyttat och jag bytte mvc, men jag gillar den nya också så det känns bara bra :-)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online

BF: 100413

Inläggav SaraLinder » 10 dec 2009, 22:28

Min man har också varit med vid alla tillfällen hos vanliga Barnmorskan. Både han och jag tycker det är lika viktigt att han får reda på vad som händer och vilken information vi får iom att vi är två om detta barn. Det enda tillfället han inte varit med på är första tillfället hos Aurorabarnmorskan (pga min vilja att gå på första mötet själv) men resterande ska han följa med på. Som tur är har både han och jag flexibla jobb och bra arbetsgivare så det fungerar jobbmässigt att försvinna iväg på barnmorsketräffarna.
Bild
SaraLinder
Stammis

BF: 100406
Bor: Stockholm
Status: Nybliven mamma till lilla Lova

Inläggav molle79 » 13 dec 2009, 23:29

Vi ska på bm besök imorn,gubben tyckte nog det var lite trist på inskrivningen när vi mest prata om sjukdomar i min släkt,men den här gången hoppas vi få höra hjärtat...
Här har inte föräldra kurserna börjat än måste nog fråga om det imorn... :D
Användarvisningsbild
molle79
Alltid online

BF: 150722
Bor: Mariefred

Inläggav puffan » 14 dec 2009, 13:52

Min sambo var inte med på inskrivningen men självklart på UL och nu senast när vi fick lyssna på hjärtat men jag vet inte, känndes lite som om det räcker för hans del. Alltså jag menar det känns lite överflödigt på nå sätt, eller är det bara jag? :oops:
Ska på nå amningsinfo eller nåt och det känns också lite som vadå vad ska han med o göra stackarn kommer nog ändå bara känna sig obekväm visst vi är två om lilla bebis i magen men jag berättar ju ändå allt sen :roll:
puffan
Nykomling

Inläggav <mys-mamma> » 14 dec 2009, 14:53

puffan - jag kan tycka lite samma (och jag tror min kille tycker samma) att det blir lite överflödigt... Precis som du säger så berättar jag alltid allting direkt efteråt.

Idag fick jag lyssna på hjärtat! Slog på fint i 148 :D
Skulle inte mäta magen förrän i v 24 dock, men jag ska inte tillbaka förrän i v 26 så får mäta då ist.
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav SaraLinder » 14 dec 2009, 19:00

Nu har även jag varit hos BM igen. Har jobbat mycket de senaste månaderna och varit ganska trött men nu visade det sig att jag även haft lågt järnvärde så inte undra på att jag varit trött och haft huvudvärk. Det bli att knapra järntabletter från och med nu samt att barnmorskan ordinerade mindre jobb (dvs ingen övertid) och mer vila.

Hjärljuden låg på 143 och den lilla for runt som bara den. BM hade lite svårt att lyssna på hjärtljuden pga av all rörelse :-) Riktigt mysigt!
Bild
SaraLinder
Stammis

BF: 100406
Bor: Stockholm
Status: Nybliven mamma till lilla Lova

FöregåendeNästa

Återgå till Aprilmammor 2010