Början på en lång väntan..

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Re: Början på en lång väntan..

Inläggav soophie » 09 aug 2011, 22:15

håller tummarna för dig och hoppas tiden går fort!
jag fick reda på att jag inte hade fullgott skydd när de tog blodprover vid inskrivningen, fick inte ta vaccinet som gravid så jag fick det på bb innan vi åkte hem, och då var det minsann gratis,
borde ju alltid vara så, dumt!
lycka till! :)
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav janssonbebis » 09 aug 2011, 22:35

Ja jag tycker de är konstigt att jag måste betala, speciellt när de är sjukvården som säger att jag "måste" ta vaccinet. Men de kostar "bara" 350 kr på de stället jag bokat på nu. Ringde även sjukhuset och frågade, där tog dom 380 för vaccinet och 200 för besöket. Även om jag har frikort så måste jag betala de 200. Konstigt!
Lite störigt nu när jag känner att ÄL är på ingång... :roll:
110927: Utredning klar.
120104: Står i kö för IVF.
120116: GRAVIDA helt själva!

"Allt har sin tid..."

BildMake a pregnancy ticker
janssonbebis
Alltid online

BF: 120920
Status: Vi är gravida efter 17 månader!

Inläggav janssonbebis » 04 sep 2011, 19:24

Så ja, nu är vaccinet taget. Jag har dragit ut på de en månad, vet inte varför, men de kändes inte så viktigt. Min sambo har fått svar på sitt sperma test. De finns något avvikande spermier, därför måste han lämna prov igen.
Mina blodprover visade bra värden. Så på min födelsedag, om 3 månader börjar vi på bebisverkstan igen. Just nu känner jag inte för barn, men de kan vara för de är så mycket som går emot oss just nu.... :(

"Allt har sin tid..."

janssonbebis
Alltid online

Inläggav heidimariajohanna » 02 okt 2011, 10:26

hej.
jag måste bara fråga.. röda hund vaccin o gravid hur hänger det ihop..varför ska man ta det? sen undrar jag såg nån av er som skrev om hepatit spruta. .får man inte bli gravid när man tagit den precis? jag tog min sista spruta i september.. ska man vänta då? får nog googla på det lite grann läkarn sa inget om det...
BildBild
Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Mamma till lilla E

Inläggav janssonbebis » 03 okt 2011, 08:13

heidimariajohanna skrev:hej.
jag måste bara fråga.. röda hund vaccin o gravid hur hänger det ihop..varför ska man ta det? sen undrar jag såg nån av er som skrev om hepatit spruta. .får man inte bli gravid när man tagit den precis? jag tog min sista spruta i september.. ska man vänta då? får nog googla på det lite grann läkarn sa inget om det...

Nej man får inte bli gravid förrens tre månader efter du tagit röda hund vaccinet. Jag har två månader kvar nu. De kan vara skadligt för fostret, likaså sjukdomen röda hund kan/är väldigt skadligt. hepatit vet jag inget om, men tydligen ska man vänta eftersom vissa vaccin, som röda hund, är sk levande vaccin. vad de nu betyder. prata med din läkare.

"Allt har sin tid..."

janssonbebis
Alltid online

Inläggav janssonbebis » 03 okt 2011, 08:17

Så, två månader kvar innan de gått tre månader.
Vi har dock fått svar på alla våra prover. Jag är perfekt. :lol: Skönt att vara de någon gång. Min sambo är inte lika perfekt. Man ska ha 4% normala spermier, han har 1%.
Vi har 100% chans att bli gravida själva, men de kan ta 75% längre tid. Eller nåt sånt sa dom. På en tio års (!) period kommer vi kunna bli gravida själva.
Så de blir provrörsbefruktning för oss. Min sambo är inte så sugen längre, inte jag i heller till 100%. Men vi får se till våren, då hoppas jag att vi kör igång.
Nu börjar de bli på riktigt, de är nog de som skrämmer.....

"Allt har sin tid..."

janssonbebis
Alltid online

Inläggav heidimariajohanna » 09 okt 2011, 21:07

janssonsbebis.. jag kan ite så mkt om sånt och är nyfiken, orolig mm på en gång..
har ni försökt länge själva? hur ofta är det fel på killens spermier och va beror det på?
är provrörsbefruktning samma sak som ivf? Kostar det nåt eller får man alltid 3 försök gratis? är det lång väntetid när man väl gjort undersökning och sett om d finns ågra fel på en? om man inte hittar nåt fel på varken killen eller tjejen får man göra ivf ändå ?

Hoppas ni kan svara på mina frågor.. =)
BildBild
Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Mamma till lilla E

Inläggav janssonbebis » 12 okt 2011, 19:15

1 1/2 år själva har vi försökt.
jag vet inget om hur ofta de är killens "fel" eller tjejens. Men killens spermier kan ha skadats pga sjukdom eller medfött. Min sambo har inte varit sjuk så de ska ha skadat spermierna. Då finns de ingen förklarning.
ja som jag har förstått är ivf o provrör samma sak, men jag är inte 100.
de första tre är gratis, men de är säkert från landsting till landsting. men man får inte kostnadsfri provrör/ivf på andra barnet, de får man tydligen bekosta själv. Ja, tror de är ivf om man inte kan själva efter en viss tid även om de inte finns något märkbart fel. Då är de sk ofrivilligt barnlös.
De är vad jag kan svara, men jag kan inte säga att allt stämmer, de bästa är nog om du googlar. =)
eller gå in i tråden om IVF, där kan dom garanterat!

heidimariajohanna skrev:janssonsbebis.. jag kan ite så mkt om sånt och är nyfiken, orolig mm på en gång..
har ni försökt länge själva? hur ofta är det fel på killens spermier och va beror det på?
är provrörsbefruktning samma sak som ivf? Kostar det nåt eller får man alltid 3 försök gratis? är det lång väntetid när man väl gjort undersökning och sett om d finns ågra fel på en? om man inte hittar nåt fel på varken killen eller tjejen får man göra ivf ändå ?

Hoppas ni kan svara på mina frågor.. =)

"Allt har sin tid..."

janssonbebis
Alltid online

Föregående

Återgå till Bli gravid