början till missfall?

Här får du stöd & tröst av andra som varit med om missfall.

Re: början till missfall?

Inläggav tesssssi87 » 29 nov 2012, 09:16

Hej! Oki.
Jag ska kolla om det finns nån privat barnmorska. Så oron släpper. Idag när jag gick på toa och torka mig så var det bara små bruna fläckar i flytningarna mindre än ett knappnålshuvud. Alltså jätte lite. Har ömma bröst än och illamående och spänd buk. Läste att bruna flytningar är gammalt blod så det är inte färskt. Så kan det ha vart i samband med när jag skulle ha haft min menstratution? Har inte så mycke molvärk idag peppar peppar. Jag ska försöka njuta av knodden istället. Men det är inte så lätt. Har man mitt bagage så kommer tankarna och oron automatiskt.
tesssssi87
Stammis

Status: Man ska ta vara på allt fina man har.

Inläggav Catta2 » 29 nov 2012, 10:34

Från v 5 till 12 så hade jag rosa och även röda flytningar/blödningar. I början höll det på några dagar sen slutade. Sen kom det bara en gång per gång. Var hos BM i v 5 när jag hade blödningar hon var helt säker på att allt ändå var bra o trodde verkligen att vi skulle ses igen. Det lugnade mig Nu har jag gått mer än halv vägs. Gjorde både kub ul och rul, allting var jätte bra. I vårat län får alla göra KUB o jag valde det eftersom jag är 31 år om jag hade varit under 30 så hade jag nog inte gjort det. Detta är nr 3, nr 2 hade jag några dagars blödning i v 7. Så det är väldigt vanligt.

Lycka till!
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Inläggav tesssssi87 » 29 nov 2012, 11:11

Tack. Det lugna mig lite. Kom lite mer brunt nu men det är fläckvis bara. Ska ringa barnmorskan och höra om jag kan få komma och göra en undersökning. Jag är skit nervös. Kan man ringa till mödravården och beställa en tid själv?
tesssssi87
Stammis

Inläggav Listah » 29 nov 2012, 13:51

Molvärk kommer du dock ha hela graviditeten, inget konstigt att ha det! Allt flyttas runt i magen på dig och livmodern växer, vilken känns och upplevs som molvärk. Det kan ibland göra riktigt ont.
Om du inte blöder rikligt så släpp oros tankarna. Ett missfall så blöder man, precis som vid mens.
Bild
Listah
Alltid online

BF: 130531
Bor: Hässleholm
Status: Längtar efter vår lill-plutt <3

Inläggav tesssssi87 » 30 nov 2012, 09:01

En uppdatering. Gick på toa när jag vakna i morse. Ingen brun flytning men mycke molvärk i ljumskarna. Igår kväll högg de rill i livmoddrn en gång men inget mer. Så dom ljusbruna flytningarna verkar ha lugna ner sig. Och jag hoppas att dom stannar borta. Har ömma bröst som bara den speciellt ena bröstet. Igår när jag skulle äta kvällsmat så vände de sig i magen och jag bad familjen att ge sig att tugga haha. Men spydde dock inte. Sen under hela kvällsmaten tog det emot att svälja. Bra tecken? Varför har jag molvärk i ljumskarna och i ryggslutet? Tog en alvedon igår emot molvärken och det släppte lite. Men molvärken försvinner när jag ligger ner?
Tack alla för att ni svarar. Är jätte tacksam faktiskt. :lol:
tesssssi87
Stammis

Inläggav tesssssi87 » 30 nov 2012, 09:05

Catta2 skrev:Från v 5 till 12 så hade jag rosa och även röda flytningar/blödningar. I början höll det på några dagar sen slutade. Sen kom det bara en gång per gång. Var hos BM i v 5 när jag hade blödningar hon var helt säker på att allt ändå var bra o trodde verkligen att vi skulle ses igen. Det lugnade mig Nu har jag gått mer än halv vägs. Gjorde både kub ul och rul, allting var jätte bra. I vårat län får alla göra KUB o jag valde det eftersom jag är 31 år om jag hade varit under 30 så hade jag nog inte gjort det. Detta är nr 3, nr 2 hade jag några dagars blödning i v 7. Så det är väldigt vanligt.

Lycka till!

Hej! KUB kan du berätta lite mer om det? För det prata dom om när jag var gravid förra gången jag var gravid men den alutade med mf. Kan säga att dina ord värmde. Jag försöker lugna ner mig och försöker njuta av detta och hoppas att jag änstligen ska få bli mamma igen. Men det är ju som sagt 9år sen jag födde min son så mitt minne sviker lite nu. Var ju 16år nör jag födde honom med kjejsarsnitt. Så tack för dina ord.
tesssssi87
Stammis

Inläggav Catta2 » 30 nov 2012, 09:55

Har ett hopp mellan mina barn :D Den äldsta blir 12 nu i dec, den andra 9 nu i feb. Så det är också 9 år sedan jag var gravid sist . Och med samma gubbe alla 3 gånger. Första var jag 19 år när han kom.

Som sagt första barnet hade jag ingen blödning alls, med nr 2 var jag säker på att jag skulle få mf så jag ringde aldrig in för koll heller trodde verkligen det var kört och det blev aldrig mf. Men sen när nr 2 kom så såg dom på moderkakan ett gammalt sår/ärr . Dom såg att jag hade blödit. Nu nr 3 har det varit väldigt oroligt. Så här orolig har jag inte varit med dom andra 2. Men släppte vid 20v när jag kollade upp livmodertappen. Har fått för mig massa saker denna gång o kollat en del saker men inte varit något någon gång.

Nu vid nr 3 så när jag hade mina blödningar/flytningar så fick jag alltid ont i ryggslutet sen även en del molvärk.

Men det är helt normalt att man får molvärk precis som Listha skrev o även ibland ont i ryggen. Allting växer. Fick riktigt mensvärk nu i v20 därför kollade jag livmodertappen. Jag upptäckte också när jag hade mina blödningar/flytningar att dom kom när dom kom alltid efter när jag hade gått riktiga lång promenader och efter jag hade vilat en stund. Bara en gång efter sex. Sista gången i v 12 så var det ljus rött blod ett litet tag. Var som sagt några dagar efter kub ul . Blev iskall. Men peppar peppar ta i trä hoppas att jag inte ser mer av det innan bebisen kommer

Är väldigt vanligt med just blödningar, man hör oftast talas om dom där det inte går så bra men mindre om dom där det går bra.

Kub test, man kollar sannolikheten för kromosomfel . Antingen tar man blodprov innan eller då vid ul. Bra att ta det innan för då får man svar direkt vid ul. Dom kollar kombinationen mellan mammans blodprov och barnets nackspalt. Den nackspalten syns bara mellan v 11-13 eller 14 har jag för mig. Man kollar hur stor /bred den är på just ul. Som min BM sa, om man ska göra KUB så om det visar sig risk för kromosomfel så borde man göra fostervattenprov eller livmoderkakas prov. För hon menade på att varför ska man göra KUB ul om man inte fullföljer.

Om man dricker en del och/eller röker ,vikt , ålder mm läggs ihop också o påverkar sannolikheten. JAg har för mig om man får 250 eller lägre så erbjuds det fostervattenprov eller livmoderkaksprov. Så alltså en mamma på 250 mammor ;) Jag fick , kommer inte ihåg exakt men mellan 10 000-11 000, alltså en mamma finns det risk att få kromosom fel av på den siffran. Dom flesta ligger omkring 3000-10 000.

Jag funderade på att åka in o titta begära att få ett tidigt ul , men så kände jag , vill inte åka in o se att allt är okej och åka hem o några dagar senare få mf. Har hört om en del som det hände så med. UL bekräftar bara just då att allt är bra när det är så tidigt. Inte hur det ser ut efter en vecka. Men vid v12 skulle jag göra ett , när risken har minskat.

Sen gjorde jag så att jag skrev in mig här i mars tråden, sen var jag inte inne förrens efter jag hade gjort KUB ul , det gjorde mig bara oroligare att läsa om när det inte riktigt går så bra. Så ett råd är undvik forum tills du är lugnare ;)

Försök att tänka på annat o lev på! Lycka till!
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Inläggav tesssssi87 » 30 nov 2012, 11:06

Å tack för informationen, det värmde. har lite värk i höger sida nu breve blygdbenet. men inte som jag tänker så på. Utan det som är jobbigt är den molande värken hela tiden. inget på natten och inte på morgon men när jag har vart vaken en stund så kommer värken. har haft en ljus ljus brun flytning nu på morgon men inte mycke och sen inget mer. så som du skriver så ska jag nog undvika och läsa så mycke och kolla alla forum. för man blir ju bara ännu mer nojjig. men försöker ta in allt positivit med bruna sparsama flytningar men så kommer det helt plötsligt en kommentar om nåt negativt så kommer oron igen, så du har rätt. jag ska försöka vila så mycke som möjligt då jag har den möjligheten då jag jobbar hemifrån. sen hoppas allt går vägen fram tills den 17 december då jag ska på inskrivning då dom inte hade en tid tidigare. om dom inte får ett åerbud. har bestämt mig för att denna graviditet ska gå hela vägen:D

Fostervattensprov ska jag göra för min son som jag fick när jag var 16 har en allvarlig hudsjukdom som är genetisk så vi ska kolla så detta barnet inte har det också. och det är samma pappa nu också. :D

Tack för alla dina värmande ord:D
Dags och lägga sig ner ont i höfterna haha. jävla molande värk:D Men kan ju vara positivt det också för då vet man att det växer;) Vilken vecka var du i?
tesssssi87
Stammis

Inläggav Listah » 30 nov 2012, 12:49

Som jag skrev innan så är molvärken helt normal och inget att oroa sig för, livmodern växer! Växtvärk helt enkelt. Och de kan kännas både i mammamagen och i rygge .
Bild
Listah
Alltid online

BF: 130531
Bor: Hässleholm
Status: Längtar efter vår lill-plutt <3

Inläggav tesssssi87 » 30 nov 2012, 15:13

Listah skrev:Som jag skrev innan så är molvärken helt normal och inget att oroa sig för, livmodern växer! Växtvärk helt enkelt. Och de kan kännas både i mammamagen och i rygge .

Ja jag börjar inse det. och att må dåligt är ett bra tecken har jag för mig för då vet man att man har en liten på gång i magen. Molvärken oroar mig inte så mycke utan det är ljusbruna flytningarna son kommer då och då. Men ringde min barnmorska och hon är super bra att prata med, hon sa att varannan gravid har bruna flytningar och det är inget farligt för det är inte färskt blod. Har haft bruna flytningar nu i 4 dar. men nu kommer dom ju inte hela tiden mest när jag gör nr 2 om du ursäktar. Jag försöker att ta det lugnt och blicka framåt. för npn gång tycker man ju att det ska gå vägen. Man kan inte ha sån otur. det tycker jag iallafall inte. men jag klappar mig på magen ber pyret att stanna:) Men ändå känns det som att barnmorskan säger det jag vill höra, eller är dom alltid ärliga?
tesssssi87
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Missfall