Har ett hopp mellan mina barn

Den äldsta blir 12 nu i dec, den andra 9 nu i feb. Så det är också 9 år sedan jag var gravid sist . Och med samma gubbe alla 3 gånger. Första var jag 19 år när han kom.
Som sagt första barnet hade jag ingen blödning alls, med nr 2 var jag säker på att jag skulle få mf så jag ringde aldrig in för koll heller trodde verkligen det var kört och det blev aldrig mf. Men sen när nr 2 kom så såg dom på moderkakan ett gammalt sår/ärr . Dom såg att jag hade blödit. Nu nr 3 har det varit väldigt oroligt. Så här orolig har jag inte varit med dom andra 2. Men släppte vid 20v när jag kollade upp livmodertappen. Har fått för mig massa saker denna gång o kollat en del saker men inte varit något någon gång.
Nu vid nr 3 så när jag hade mina blödningar/flytningar så fick jag alltid ont i ryggslutet sen även en del molvärk.
Men det är helt normalt att man får molvärk precis som Listha skrev o även ibland ont i ryggen. Allting växer. Fick riktigt mensvärk nu i v20 därför kollade jag livmodertappen. Jag upptäckte också när jag hade mina blödningar/flytningar att dom kom när dom kom alltid efter när jag hade gått riktiga lång promenader och efter jag hade vilat en stund. Bara en gång efter sex. Sista gången i v 12 så var det ljus rött blod ett litet tag. Var som sagt några dagar efter kub ul . Blev iskall. Men peppar peppar ta i trä hoppas att jag inte ser mer av det innan bebisen kommer
Är väldigt vanligt med just blödningar, man hör oftast talas om dom där det inte går så bra men mindre om dom där det går bra.
Kub test, man kollar sannolikheten för kromosomfel . Antingen tar man blodprov innan eller då vid ul. Bra att ta det innan för då får man svar direkt vid ul. Dom kollar kombinationen mellan mammans blodprov och barnets nackspalt. Den nackspalten syns bara mellan v 11-13 eller 14 har jag för mig. Man kollar hur stor /bred den är på just ul. Som min BM sa, om man ska göra KUB så om det visar sig risk för kromosomfel så borde man göra fostervattenprov eller livmoderkakas prov. För hon menade på att varför ska man göra KUB ul om man inte fullföljer.
Om man dricker en del och/eller röker ,vikt , ålder mm läggs ihop också o påverkar sannolikheten. JAg har för mig om man får 250 eller lägre så erbjuds det fostervattenprov eller livmoderkaksprov. Så alltså en mamma på 250 mammor

Jag fick , kommer inte ihåg exakt men mellan 10 000-11 000, alltså en mamma finns det risk att få kromosom fel av på den siffran. Dom flesta ligger omkring 3000-10 000.
Jag funderade på att åka in o titta begära att få ett tidigt ul , men så kände jag , vill inte åka in o se att allt är okej och åka hem o några dagar senare få mf. Har hört om en del som det hände så med. UL bekräftar bara just då att allt är bra när det är så tidigt. Inte hur det ser ut efter en vecka. Men vid v12 skulle jag göra ett , när risken har minskat.
Sen gjorde jag så att jag skrev in mig här i mars tråden, sen var jag inte inne förrens efter jag hade gjort KUB ul , det gjorde mig bara oroligare att läsa om när det inte riktigt går så bra. Så ett råd är undvik forum tills du är lugnare
Försök att tänka på annat o lev på! Lycka till!