Annons:

Börjar min mat ta slut?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Börjar min mat ta slut?

Inläggav lintrollet » 18 dec 2009, 16:47

Jag har en liten tjej på 3 månader och senaste veckan har hon stökat jättemycket när hon äter. Har ammat henne fullt hela tiden och tyckt att jag haft mat så det räcker men nu börjar jag fundera...
Efter att hon ätit ett tag så börjar hon greja och stöka vid bröstet, och blir liksom arg. Inte så att hon bara leker utan hon suger och släpper taget om vartannat. Och så blir hon jättearg emellanåt som om det inte kommer någon mat. Har provat rapa henne, hjälper inte. När jag har provat byta bröst så har hon kommit till ro igen men efter ett tag så börjas det vid det bröstet också! Dessutom vill hon äta igen efter 1½ - 2 timmar igen och det känns inte som att det har runnit till ordentligt och så blir det samma visa igen! Börjar min mat ta slut? Hur vet jag det i så fall? Har provat pumpa ur när hon blir sådär för att se hur mycket det kommer och det verkar inte komma knappt nåt alls, typ några droppar...
Funderar på att börjar ge henne tillägg nu efter hon ätit.

Däremot så sover hon hela natten och då hinner det rinna till och spänner i brösten så när hon äter på morgonen är det inte lika stökigt...
lintrollet
Nykomling

Re: Börjar min mat ta slut?

Inläggav lolenona_84 » 18 dec 2009, 19:53

Jag tycker det låter som att hon är i en tillväxtfas.
Hon ökar på mängden mjölk själv.
Det är så fiffigt att de vet det men det blir en lite jobbig amningsperiod (på några dagar för mig) innan det produceras mer.
Om du vill fortsätta att helamma skulle jag rekomendera att du låter bli ersättningen. Att hon sover bra på natten är ju ett tecken på att hon är nöjd.
Jag hade det själv sådär under ett par perioder. Jag helammade i 6 månader och sen trappade jag ner och slutade helt vid 8 månader.
Det känns tufft och är väldigt frustrerande men det löser sig.
Bild

Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online

BF: 140120

Inläggav Scheli » 18 dec 2009, 20:18

Jag håller med ovanstående! Låt henne få amma så ofta hon vill så kommer det att rätta till sig. Mjölken tar inte slut :)

Kan också vara en utvecklingfas. Min son betedde sig på det sättet just vid 3 månader. Ibland började han skrika och vända bort huvudet när det var dags för amning, och ibland höll han på som du beskriver. Jag blev stressad av hans beteende vilket gjorde att utdrivningsreflexen funkade allt sämre. Ibland fick vi ge flaska för att han inte hade tålamod att suga tills mjölken rann till. Några nätter vägrade han bröstet varje gång jag skulle amma. Det var tufft att behöva gå upp och blanda ersättning och dessutom behöva pumpa ut.

Hur som helst så gick det över efter ca 1 vecka, så håll ut!
Bild
Scheli
Stammis

BF: 090530

Inläggav Fanny » 18 dec 2009, 21:47

Mjölken kan visst ta slut, min tog slut när min tjej var 6 veckor.. Likadant hände min kompis fast hennes son var 3 månader när det hände. Men eftersom din bröst är spända och fyllda på morgonen så är det inte så att den håller på att ta slut, man märker när den tar slut eftersom man kan gå nästan en hel dag utan att brösten blir spända oh fyllda.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav Scheli » 18 dec 2009, 22:32

Efter ett tag så blir brösten mjukare därför att produktionen ställer in sig exakt efter efterfrågan. Då och då under amningstiden så kan brösten kännas tomma, det är för att bebisen plötsligt behöver mer och då kan det gå några dagar då det känns som om man inte har någon mjölk. Det dummaste man kan göra då är att tro att mjölken tagit slut och ge ersättning istället, för DÅ sinar mjölken nämligen. Man ska amma sin bebis så ofta den vill istället, så kommer mjölken att komma igång igen. Det kan ju vara så att bebisen suger dåligt eller av annan anledning inte får ut någon mjölk. Men mjölken tar aldrig slut så länge det som finns dricks upp! Däremot så kan det kännas så. Fråga ett amningsproffs så får du se :wink:
Bild
Scheli
Stammis

Inläggav Fanny » 21 dec 2009, 17:32

Saken är den att jag ammade henne flera gånger den dagen och försökte även några dagar efter utan att få utan något alls så det var slut har pratat med dem på bvc och dem håller med det tog slut det händer för vissa det är inte vanligt men det händer. Hade fruktansvärt lite mjölk redan för början så det är inte så konstigt att det tog slut.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav lintrollet » 21 dec 2009, 17:59

Tack för alla svar! Grejen är den att det är först när hon har ätit ett tag som hon börjar stöka och blir alldeles förbannad. Så jag tror inte det har något med utdrivningsreflexen att göra för hon kan äta i ca. 10 minuter och SEN är det stök och bök som gäller...börjar tro att hon är lite lat av sig och inte vill göra jobbet själv sen när det rinner lite mindre och långsammare. :) Mina bröst blir inte ens i närheten av spända under dagarna, emellan hennes måltider. Inte ens om det går tre-fyra timmar mellan...
lintrollet
Nykomling

Inläggav Scheli » 21 dec 2009, 19:40

Men om hon börjar böka efter 10 min så skulle det kunna vara därför att hon har ätit sig mätt, men att hon gärna vill ligga kvar och snutta men blir arg för att det kommer mjölk. Det är ett rätt vanligt problem har jag förstått. Kan bli så efter att bebisen har blivit mer effektiv på att suga, eller att bröstet blivit bättre på att släppa ifrån sig mjölk...
Går hon upp i vikt som hon ska? I så fall så skulle jag inte vara orolig :D
Bild
Scheli
Stammis

Inläggav Tetran » 22 dec 2009, 00:10

Ja som Scheli skriver så kan det vara så att hon är mätt, men vill ligga och mysa. Pröva att ge napp men hålla kvar henne i amningspositionen... funkar för mig och min kille :)
Bild
Tetran
Alltid online

BF: 090927

Inläggav Dannie » 19 feb 2010, 00:01

Jag har exakt samma problem med min pojke som är en månad gammal. Han är supersnuttig men snuttar bara några minuter för att sedan börja dra och slita i bröstet, släppa och skrika. Ibland så lyckas jag få honom att rapa lite, efter det kan han äta lite till och så är det samma visa. Det enda som funkat för oss hittills är att lägga honom över axeln och ruska honom. Då lugnar han ner sig tillslut.

Det verkar ju inte vara så att han är hungrig eftersom att han ofta har mjölk i munnen när han börjar skrika även om det var min första tanke eftersom att han ätit mer sällan de senaste dagarna. Tänker då att han bara är snuttig och inte vill ha mjölken, dessvärre så har vi inte lyckats med nappen än. Har försökt varje dag i 2 veckor men han gillar den inte. Får inte till något bra sug alls.

Verkar ju som sagt vara ett vanligt problem det här. :) Mamma skrattade och sa att hon kände igen det beteendet mycket väl från när jag och min syster var små.
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: