Bra mat efter magsjuka? Husmorsknep

Här diskuteras barnsjukdomar och allergier.

Re: Bra mat efter magsjuka? Husmorsknep

Inläggav Blåbäret » 11 apr 2011, 09:40

När vi tror att lite mat kan funka så brukar fiskbullar med ris vara mjukt och lagom. Och sen liten skvätt proviva då och då om de pallar, bra bakterier och jag tycker det verkar funka. Lilltjejen har blivit frisk fortare sen jag började med det.

Annars är ju vätskan viktigast, även om det kommer från en isglass. Allt är tillåtet när de är sjuka. hehehe.

Ett litet knep för att få i henne vätska är att hon får knapra lite på ett rån, torrt och då vill man dricka lite (förhoppningsvis).

Har du liten stackare hemma nu?
BildMake a pregnancy ticker
MF nov -07, v 11
Bild
Användarvisningsbild
Blåbäret
Alltid online

BF: 110420
Status: mamma och gravid

Inläggav madeleinenaaw » 11 apr 2011, 17:48

Vi brukar koka potatis och ge frikadeller, de som finns i burk för 8 månader från Semper. De är skonsamma mot magen. Sen är ju blåbärssoppa och a-fil bra för magen. Sen är ju vätskan viktig, och för att få de att dricka så kan du ge något salt. Kanske lite chips, det fick min mamma som tips från en läkare på lasarettet där hon jobbade när vi var små att ge oss för att vi skulle vilja dricka massor.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Alltid online

BF: 111009

Inläggav smulan_88 » 11 apr 2011, 23:02

Skorpor och rostat bröst med smör på brukar vara mildt för magen, sen vet jag att mamma alltid gjorde fiskbullar i dillsås och potatis. Då detta inte heller är så stark.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Återgå till Barnsjukdomar & allergier