Bröstmjölk vs ersättning?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Bröstmjölk vs ersättning?

Inläggav malin_masken » 02 dec 2012, 11:49

Hej!
Detta kan bli ett långt inlägg då jag vill få med allt.
Har en son på 2,5 år och en dotter som föddes nu i tisdags
När jag fick min son så fick jag EXTREMT mycket mjölk vilket va jätte jobbigt för det stabilisera sig aldrig, och fick mjölkstockning 3 gr, och jag tyckte det va jätte jobbigt att amma offentligt för det bara spruta ut mjölk så fort jag tog bort bh:n och hela jag och sonen blev dyngsura.... Hade såriga bröstvårtor och pumpade en del. Stod ut i 5 må men fick aldrig till "myskänslan" förens jag börja med ersättning och jag slappnade av.

Nu är jag där igen! Såriga bröstvårtor och alldeles för mkt mjölk som dottern dessutom inte verkar bli mätt på. Jag använder amningsnapp och smörjer med bröstmjölk men det läker inte :-( tycker det är jätte jobbigt att amma! Och denna gången funkar det inte att pumpa för det gör också satans ont! :-( har pratat med sjukhuset och dom har försökt hälpa mig så jag ammar rätt (vilket jag gör)
Den här gången funderar jag på att ge upp amningen redan nu, vill inte lida varje gång jag ska amma. Och eftersom jag mådde såå mkt bättre med flaskmatning med sonen känns det som både jag och dottern kommer må bättre.

Men nu till problemen :-(
1. Jag får dåligt samvete när jag har så mkt mjölk.
2. Kommer få höra av svärmor i all evighet "hur dum jag är" eftersom bröstmjölk är bättre för barnet osv.... ;-(

Så vad är gör igentligen skillnaden mellan bröstmjölken och ersättning? Mår barnet sämre?
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Re: Bröstmjölk vs ersättning?

Inläggav L8i » 02 dec 2012, 14:42

Mår du verkligen fruktansvärt dåligt av att amma mår ditt barn förmodligen bättre utav ersättning än en ammande deprimerad mamma.

Men - ja, bröstmjölk är verkligen bättre.
Min första son är prematur och på neonatalen får nyfödda prematurer donerad bröstmjölk, eftersom den hjälper till med barnets immunförsvar. Där sitter man och pumpar och pumpar och gråter över varje droppe man får ihop så att man sedan kan ge den till sitt barn via sond i näsan.
Son nr 2 är fullgången, men hamnade även han på neo pga en infektion och eftersom amningen aldrig fungerade riktigt med ettan la jag ner min själ för att få det att fungera, vilket det också till slut gjorde.

Så om du ändå inte kan tänka dig att amma, kanske du kan tänka dig att donera mjölken till neo? Det gör sååå stor skillnad för för tidigt födda!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav malin_masken » 02 dec 2012, 17:01

Min dotter låg också på Neo. Där fick hon bara ersättning och det lilla jag fick ut med pumpen. Och det är det som är problemet att jag inte kan pumpa. Pumpar jag så är det självklart att dottern får det lilla och sen fyller ut med ersättning.
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Inläggav L8i » 02 dec 2012, 17:59

Ja det är ju som sagt bara de bebisar som är i störst behov av mjölk som får den donerade, inte friska barn.

Din fråga löd om det var någon skillnad på bröstmjölk och ersättning och det är det ju. Sen är det upp till var och en hur man gör.
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Mysmonstret » 02 dec 2012, 20:49

Hej!
Jag undrar lite över din tanke på att hon inte blir mätt, trots att du har mycket mjölk.
Ibland kan det verka som att de inte blir mätta, för de ligger och suger hela tiden. Men barnet äter inte hela tiden som den ligger vid bröstet. Först äter den, sen kan den fortsätta att suga som tröst/mys/annat behov. Det är där många tror att barnet inte blir mätt, för den har ett så stort sugbehov. När barnet äter tuggar den med käkarna, lugnt och rytmiskt. När den är mätt övergår den till att "tutta" och suger och suttar mycket snabbare, men det kommer ingen mjölk. Då får man ta bort barnet och ge napp istället, om det går, för att låta bröstvårtorna vila.

Jag har ju ingen aning om hur det ser ut hos er, men det var min tanke på den punkten. Hoppas det löser sig, hur det än blir!
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Mango » 03 dec 2012, 13:04

Sluta amma!
Din bebis mår bäst av att du mår bra.

Jag hade också massor av mjölk så jag sprutade ner min son, sova på handduk och byta kläder hela tiden.
Jag kämpade och kämpade med amningen (samtidigt som jag hade fått förlossningsdepression och han fick kolik)
Jag var så envis med amningen eftersom alla säger att det är så bra. För man vill ju ge sitt barn det bästa, eller hur?

Efter fyra månader tog jag tillslut beslut om att sluta amma, men han vägrade först flaskan. Sedan ett par dar tillbaka tar han flaskan och jag pumpar ur mjölk så produktionen ska gå ner långsamt. Ger honom hälften ersättning och hälften mjölk. Fryser in det som blir över.
Påsåvis kommer han få lite av min mjölk en längre tid och jag slipper stressen kring amning.

Att sluta amma var ett svårt beslut för mig, men nu är jag så glad att jag tog det. Jag mår redan bättre!
Bild
Mango
Stammis

Status: Blev mamma till lilla Olle 20120803

Inläggav EmmaStina » 03 dec 2012, 21:56

Jag håller med Mango :)
Jag ammade min son i 4 månader, pga att bvc, svärmor och folk runt omkring påpekade att man måste amma!
Mina bröstvårtor var söndertrasade, mjölken jag pumpade ur var rosa av blod. Efter några veckor gav jag honom hälften mjölk, hälften ersättning. Och sen vid 4 månader så gav jag upp. Jag sa NEJ till alla som la sig i. Jag mådde inte bra, hade så ont och grät vid varje amning och det tycker inte jag är okej. Så jag lyssnade på mig själv och det är jag glad att jag gjorde. Det är inga fel på min son, han växer som han ska (till och med lite stor), han utvecklas som han ska, han är frisk och kry!
Får jag ett barn till och det blir lika med såriga bröstvårtor så tänker jag lyssna på mig och inte på andra människor, för de vet inte vad som är bäst för mig och de vet inte vad som är bäst för mitt barn.
Lyssna till dig själv, du som mamma vet vad som är bäst för dig och din bebis! En glad mamma, en glad och trygg bebis :)
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav Saramaj » 19 dec 2012, 00:40

Hej!
Skönt att höra nån med liknande problem. Har oxå en 2,5årig pojke och en sex veckor gammal tös. Hade ioförsig inga större problem med amningen med sonen, men då blev ju chocken desto större när det gick åt h-e denna gång!!
Gråtit så många tårar och haft sån ångest... Jag stod ut två veckor med smärtan innan jag började pumpa. Men de tre mjölkstockningarna jag fick resterande tre veckor med hög feber och ytterligare ångest (att inte ens orka med nåt av barnen) tog jag beslutet att sluta med bröstmjölk helt.
Jag har haft ett enormt stöd av nära o kära (svärmor är nog faktiskt den enda som kommit med kommentaren "men du måste ju försöka") och från BVC och amningsmottagningen, så det har varit jätteskönt. Däremot har jag nog mest varit min egen fiende... Inte medvetet, men jag har känt mycket skuld och blivit väldigt nedstämd o gråtit hysteriskt i duschen så ingen ska höra :(
Man är ju konstig!
Men nu har det gått några dagar med bara ersättning (fick ju gradvis minska pumpningen) och jag mår MYCKET bättre :P
Vill stödja dig i ditt beslut vilket det än blir. Som flera skrivit: mår mamman bra så mår bebisen bra, oavsett riktig eller fejkad mjölk!
Kram!
Saramaj
Nykomling

Inläggav Catta2 » 19 dec 2012, 12:28

Första sonen så fick jag såriga bröstvårtor. Pumpade tills set läkte men fick aldrig den rätta känslan Hade mycket mjölk också som sprutade ner både sonen o mig Trivdes aldrig.

Sonen nr 2 sket i vad BVC sa eller bb. Fungerade så superbra allting m amningen !!

Vad gjorde jag för skillnad

Jo dom säger att man ska amma hela tiden så ofta man kan. Son nr 2 satte jag i början minst 2 1/2 timme mellan varje amning. Sen blev det 4 timmar ungefär. Höll koll på kl. Sen satt jag Max 20 min o ammade på son nr 2 / gång. Medans första sonen kunde jag sitta upp till en timme. Sen gjorde jag så m son nr 2 när jag ammade o började ge från ena bröstet så satte jag en mjölk uppsamlare över andra bröstet Sen hade jag små små hand dukar m plastfrotte över på brösten imellan. Så det var bara att tvätta gick inte åt många ammningsinlägg ;) så mitt tips är amma inte så ofta håll koll på tiden amma Max 20 min. 10 min Max på varje sida. Än en gång håll koll på klockan.

Har läst att så många får problem m amningen. Första sonen sög rätt var inte det utan jag ammade för ofta. Son nr 2 mellan amningarna när han var tuttsugen så fick han en napp. Var inte poppis på bb m det sket jag i.

Lycka till o gör vad som känns bäst för dig. Så här har jag gjort. Hoppas att det gav någon idee som kan hjälpa dig. För m son nr 2 så fungerade amningen jätte bra o jag trivdes m det. M jag hade lärt mig på vägen hur jag ska göra. Sen fungerar det olika från person till person.
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Inläggav Catta2 » 19 dec 2012, 12:33

Skriver på mobilen :D glömde första sonen kunde det också gå bara 40 min amningarna

Bröstmjölken är alltid bäst för barnet. Det går inte att göra något likadant. MEN ersättning är idag ett bra alternativ istället för mjölken. Skit i vad andra säger o lyssna på dig själv!
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Nästa

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning