Bröstmjölk vs ersättning?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Re: Bröstmjölk vs ersättning?

Inläggav madddee » 19 dec 2012, 13:17

Jag tror amningshetsen är att folkhälsan (alltså den sammantagna hälsan överlag genom en befolkning) blir bättre om man ammar än om man ger ersättning, men det behöver INTE betyda att ALLA enskilda fall mår bättre av bröstmjölk/amning!! (Jag har dessutom fler exempel i min familj på amning vs ersättning/tillägg som motsäger hela bröstmjölkhysterin, men kan skriva om det om nån är nyfiken :P )

Dock tänkte jag på en sak när jag läste ditt inlägg. Att du har svårt att pumpa ur fast du har massor med mjölk och det kan vara utdrivningsreflexen som inte kommer igång. Jag hade en period problem med det och fick syntocinon utskrivet. Det är ett nässpray med syntetiskt oxytocin (hormonet som hjälper utdrivningen, och detta kallas även "lugn och ro"-hormonet som produceras när man känner välbehag! Därför kan bröstmjölken helt plötsligt spruta ut när man tex har sex!) och om du är stressad och uppe i varv så finns det mindre mängd lugn-och-ro-hormon i kroppen som hjälper ut mjölken... Detta hände mig!! Så jag fick detta nässpray och WOW vilken skillnad! Detta gjorde att jag kunde slappna av på ett annat sätt när jag skulle amma/pumpa och må mycket bättre i amningen och efter ett tag så behövde jag inte nässprayet längre... Det funkade bra för mig iallafall, kan det hjälpa fler så är det ju toppen ;)

För övrigt tror jag också precis som Catta2 om amningen. Dessutom har jag en kompis som faktiskt fick exakt samma råd till sin tvåa som Catta2 skriver - och det från en läkare! (Alltså amma MAX 10 minuter per bröst för att inte förstöra bröstvårtorna och vänta några timmar mellan målen typ)

Men som någon skrev ovan, en fungerande och välmående mamma är låååångt bättre för ett barn!! Så sluta amma om du mår bättre av det!! Ersättningarna idag är ju så mycket bättre än vad de var för en faslig massa år sedan... Stor kram på dig!
Bild
Bild
madddee
Alltid online

Föregående

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning