byta jobb..

Här diskuteras allt möjligt.

byta jobb..

Inläggav Maiyah » 17 jan 2008, 22:56

suck jag har lite ångest över mitt jobb så jag håller på att fundera på att byta karriär. Det jobbiga är att min kille är helt oförstående och tycker att jag är dum i huvudet. Vad ska man göra för att få honom på min sida.

Jag jobbar som konsult på ett amerikanskt företag vilket för det mesta innebär ca 50-60 timmar i veckan, minst, samt att en hel del tid är i andra länder..det är ett roligt och utmanande jobb och jag trivs bra även om det kan bli lite stressigt ibland. Är utbildad civilingenjör i datateknik..

Blev mamma för ett par månader sedan och livet vändes upp och ner, Kaspian var inte alls planerad men nu finns han och är hur underbar som helst. JAg vill verkligen ha tid för honom även efter mammaledigheten. Dessutom har jag ett arabsto som jag verkligen älskar och vill ha tid för. Hon är utlånad till avel ett par år så hon bor inte hos mig nu men jag saknar henne varenda dag.

Jag har därför börjat fundera på att plugga in lite pedagogik oh sånt och bli lärare istället. Mycket sämre lön men massor med mer tid!!

Tyker ni att jag är helt knäpp? Hur viktig ska karriären vara för en? Ett "vanligt" 8-5 jobb känns inte heller aktuellt, Man får ju ingen tid till sina barn då heller om båda jobbar heltid och man vill ju hinna njuta innan de blir stora!!

/Elin
Maiyah
Alltid online

Inläggav Taweret » 17 jan 2008, 23:22

Du är inte alls knäpp om du vill byta karriär men frågan är ju om lärare är det bäst just nu. Det är lågkonjuktur för lärare ett par år frammåt i tiden fast det är klart när du är färdig så börjar det nog vända uppåt igen i så fall.

Lärarjobbet är ju inte heller något 40 tim jobb direkt fast det går ju att styra över sin tid en del iaf. Jag säger inte detta för att skrämma dig eller något men bara att du kanske ska tänka ett varv till eller att du är medveten om det innan du gör ditt val.

Jag är själv arbetslös lärare men det beror ju också på var man hur behover av lärare ser ut.

Tråkigt att inte din sambo förstår dig. Lycka till med omskolningen eller vad du väljer att göra. Pma gärna om du vill prata mer :D
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Stina » 17 jan 2008, 23:23

Hej Maiyah!!

Jag förstår dig till hundra procent! Men din man, vill han att du ska bli lärare eller satsa vidare på din karriär?

Tid är så mycket viktigare än pengar för mig! Tänk som lärare kommer du varje dag kunna natta dina knottar och inte börjar du tidigare än åtta. Ledig hela sommaren!! Hur bra skulle inte det vara för varenda unge?!

Det är ju ingen dålig lön heller som lärare men kanske inte lika hög som den du har idag! Men tid är viktigare än pengar även om pengar är viktigt oxå!
Kramar
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Kali » 19 jan 2008, 15:15

Jag tycker du låter klok! Tror att för de allra flesta så ger tid att följa sitt barn o hinna med det "lilla" i livet en större tillfredsställelse i längden än att göra karriär. Men har ni pratat om det? Din kille tycker kanske att det är det samma som att slänga bort din civilingengörsutbildning som ju måste tagit 4-5 år om du börjar läsa på nytt? oroar han sig för inkomstbortfallet? tycker han att just lärarjobb passar dig dåligt? alltså, han han kunnat förklara för dig VARFÖR han tycker att det är så dumt om du byter karriär?
Och har du förklarat för honom varför du känner som du gör? Kan han förstå det? Någonstans där får ni kanske börja?

Men det finns kanske alternativ. Kanske finns andra yrkesområden där du kan använda din kompetens o jobba kontorstider? Kan du frilansa som lärare på exv privatgymnasium för att se hur du trivs med det? Måste ju vara guld värt att få in någon med så mycket erfarenhet från verkligheten. Jag antar att du skall vara mammaledig ett tag till (?) så du har lite tid att undersöka dina möjligheter och sondera terrängen?

Hoppas iaf det ordnar sig o att din kille förstår hur klok du är!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online

Inläggav Krulltott » 19 jan 2008, 21:33

Om du är sugen på läraryrket så kanske du kan läsa pedagogik under mammaledigheten och sen börja söka lite lärartjänster så smått. Du behöver ju inte läsa en hel lärarutbildning tror jag eftersom du har en massa kunskap sen innan.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav Nemoria » 19 jan 2008, 22:15

Jag skulle inte satsa på läraryrket... Många kvällar går åt till möten, föreläsningar och kurser... Lönen är inget vidare heller. Beroende på vilken ålder så blir det en del planering på fritiden också tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Nemoria
Alltid online

Inläggav Maiyah » 19 jan 2008, 22:54

min sambo säger att det främst är för att jag wastar min 4,5 årsiga utbildning som dataingenjör. plus att det är extremt få tjtjer som jobbar som programmerare och dataingenjörer och därför tycker han att jag ska fortsätta. dock tycker jag att det snarare verkar vara pengarna, men om jag jobbar som gymnasielärare i matematik i stholm har jag ca 30 000 i månaden. Visst inte lika mycket som nu men han tjänar lika mycket som jag gör nu så det är ju inte direkt så att vi kommer svälta...

Jag trodde att det var brist på mattelärare? Inte att fanns ett överskott?

Mtematik är itt favvo'mne sådet skulle det helt klart bli, det har jag dessutom redan tillräckligt med poäng i så jag behöver bara läsa in pedagogiken.
Maiyah
Alltid online

Inläggav Maiyah » 19 jan 2008, 22:56

Nemoria:
Visst kan det bli en hel del kvällar och helger, men å andra sidan har ju inget annat jobb ca 12 veckors semester om året. Det är värt rätt mycket i pengar skulle jag vilja säga. Ett "vanligt" jobb har ju fem veckors semester. JAg har 6 men ingen betald övertid oh mina veckor är ju som sagt minst 50-60 timmar..det är nog betydligt mer än de flesta lärare vågar jag påstå.
Maiyah
Alltid online

Inläggav Krulltott » 19 jan 2008, 23:10

Jag tycker att du kan ju alltid prova, om du inte gillar det så kan du väl söka dig tillbaka till din bransch. Att prova olika yrken, utbildningar, kurser osv ser jag som utvecklande och berikande. Livserfarenhet helt enkelt.
Om du börjar läsa in det du orkar under mammaledigheten så "slösar" du ju inte så mycket tid heller.
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav Maiyah » 19 jan 2008, 23:20

precis in tanke, har ju ändå ett år på mig under den tiden. Ochdet borde ju inte vara en nackdel att ha lärarerfarenhet om man vill gå tillbaka till IT yrket heller..
Maiyah
Alltid online

Nästa

Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack