byta jobb..

Här diskuteras allt möjligt.

Inläggav Chic » 19 jan 2008, 23:20

Jag förstår dig absolut!! Jag har ett jobb där jag kan komma och gå hur jag vill och även jobba hemma när jag känner för det! Trivs inte med arbetskollegorna men lönen är ok och alla födelar är ju ett stort +!!!

Min mamma är lågstadielärare och när jag var liten var det guld! Nu för tiden är det inte lika bra. Hon klagar ofta nu och säger att hon hade det mycket bättre förr!! :D
Nu är sommarlovet mycket kortare (lärarna får jobba 2-3 veckor när barnen är borta med planering osv). Sedan är det meningen att hon ska jobba in dom övriga loven under året och det går massa tid till planering, föräldrarmöten, kvartsamtal, sitta och rätta läxor, lärarmöten osv osv....det är måååånga sena kvällar under året för henne. Dessutom kan ju en annan välja när man vill ta sin semester och åka iväg. Hon måste ta då loven är och kan säga att det är ingen hit att åka till fjällen när det är sportlov för stockholm!! :lol:
Nu har hon varit lärare i 35år så hon tjänar ok. Men startlönerna idag är nog inte dom bästa.
Jag hade nog hellre valt ett 8-5 jobb där du fortfarande kan använda din kompetens.

Eller kanske dagisfröken vore nått? Visseligen kan det bli tidiga mornar men då slutar du också tidigt. Kanske kan funka om din man börjar senare?! Fortfarande möten men vad jag förstår på min kompis som är dagisfröken så är det inte lika ofta som lärare. Hon ringer mig ofta klockan 2 och säger att hon kommer över för hon har slutat! :D
BildBild
Användarvisningsbild
Chic
Alltid online

Inläggav Maiyah » 22 jan 2008, 11:57

hmm..dagisfröken könns inte så aktuellt. JAg vill ju ändå få en chans att använda det jag lärt mig på 4,5 år på tekniska högskolan. Därför känns matematiklärare på gymnasiet ssom det bästa alternativet :-) men tack för tipset. MIn mamma var lågstadielärare och hon började jobba med annat efter ca 20 år för att det blev mycket sämre. När jag gick på gymnasiet hade vi dock inga föräldramöten och sådana saker? Trodde det mest var på grundskolan?

En gymnasielärare brukar ju bara ha ca 25 undervisningstimmar i veckan, men jag kan ha fel.

Funderar på att doktorera istället :-) det tar nog också mycket tid men man kan nog bestämma över tiden rätt mycket själv.

Men att jobba in tiden för loven, menar du att alla lärare jobbar mycket mer än 40 timmar i veckan då? Är ju rätt mycket tid som ska in för att få de 8 veckorna extra lov.
Maiyah
Alltid online

Inläggav Krulltott » 22 jan 2008, 12:15

Lärare har 45-timmars arbetsvecka. På de flesta skolor har de tio timmars förtroendetid. Dvs tid som de kan arbeta hemma med planering osv. men runt 25 undervisningstimmar stämmer nog. Det är fortfarande fördelaktigt att vara lärare, särskilt om man jämför med dina 50-timmars veckor. Men det har nog under åren skett en del försämringar som kanske inte tilltalar de som har arbetat länge inom yrket.

På min skola arbetar lärarna en vecka när barnen slutat på sommaren och en vecka innan de börjar igen. De har jullov, påsklov, sportlov och novemberlov.
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav Maiyah » 22 jan 2008, 14:39

precis så har jag okcså hört att det är :-) det blir ju ca 12 veckors semester enligt mitt huvud? INgångslönerna för gymnasielärare här verkar ligga på runt 28 000 och det är mer brist på mattelärare så jag kan nog få lite mer misst'nker jag. Tycker inte det är så dåligt betalt för så mycket semester. Fast 45 timmars arbetsvecka är ju ganska mycket förstås, jobbar alla så mycket då?
Maiyah
Alltid online

Inläggav Krulltott » 22 jan 2008, 16:02

Jag vet faktiskt inte om alla jobbar sina 45 timmar, det är nog olika. Fördelen är ju att du kan göra en del av dem i hemmet i alla fall.
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav Maiyah » 22 jan 2008, 21:51

mm..ska nog börja med att läsa 20 påäng matte till iaf, har bara 40 poäng och man behöver tydligen 6tre terminer för att jobba som gymnasielärare..ska bli skoj, hoppas bara jag hinner med det med Kaspian. Han ter mer coh mer uppmärksamhet :-)
Maiyah
Alltid online

Re:

Inläggav DouglasSecrest » 08 okt 2020, 12:50

Maiyah skrev:det snarare verkar vara pengarna, men om jag jobbar som gymnasielärare i matematik
do my essay

Programmerare och datatekniker har mycket hög lön, tio gånger mer än gymnasielärare. Du är matematiklärare, eller hur? Så du kan ta några IT-kurser och du kommer att tjäna stora pengar som programmerare.
DouglasSecrest
Nykomling

Föregående

Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack