Clearblue

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Clearblue

Inläggav alle_nilsson » 22 okt 2006, 14:07

Tjoho! Ny här :)

Är i full gång med att producera bebbe och har lite funderingar!

Vi tog det slutgilitiga beslutet i måndags natt och min sambo slutade då med med P-piller. Hon fick sin "fejkade?" mens ett par dagar efter. Vet att det kan ta lååång tid innan p-pillernas effekt försvinner ur kroppen men oxå att man kan ha lite flyt!

Hon testade bara för skoj skull i fredags och det visade faktiskt +. Dock ett MYCKET svagt sådant. Egentligen gör vi en hel del fel när det gäller testet. Det ska utföras 3 dagar innan beräknade mens. Problemet är att den har vi inte en aning om när det tänker komma. Det ska också utföras på morgonkiss... - MEN - har också läst att ett PLUS alltid är ett PLUS.

Har köpt ett par test till och hon ska snart skjuta på det ena och spara det andra till morgonen på tisdag för säkerhets skull.

När man väl blivit gravid, spelar det då någon roll om man gör testet innan/efter beräknad mens?

Vore ju en attans tur om det tog typ 3 dagar att bli gravid...haha...:)

HJÄLP OSS att förstå graviditetstesten!
alle_nilsson
Nykomling

Inläggav Pytte » 22 okt 2006, 14:21

Jag tycker nog att ni ska ta och testa en gång till, det finns inte en chans att hon kunnat bli gravid på 3 dagar. Isåfall har hon varit gravid då hon ätit sina piller, utan att veta om det.

Ett graviditetstest kan inte fånga upp så låg hormonhalt av graviditetshormonet hCG så tidigt efter befruktning, det är omöjligt. Inte ens tester du tar på ett lab kan det, det är frågan om micro millimetrar i både urin och blod.

Det säkraste testsvaret får man på samma dag man borde fått sin mens, men man kan oxå testa positivt på dag 27 om BIM är dag 28. Eller så testar man - dag 27 och + dag 28.

Eftersom din sambo/fru inte ännu haft en riktig mens kan man inte räkna ut när BIM är (=beräknad icke mens) ännu. Men gravid på 3 dagar har hon INTE blivit. Om hon är gravid så har hon varit det x antal veckor redan, och då minimum 2 veckor eftersom test inte kan spåra så pass låg koncentration av hCG.

Lycka till! Vill ni ha ett tillförlitligt svar så testa igen efter 2 veckor, då borde det synnas.
Pytte
Rådgivare Minbebis

Inläggav Candree » 22 okt 2006, 14:24

Testen brukar ju OFTAST funka rätt bra, men min fästman berättade häromdagen att hans syster gjort ett graviditetstest som visade +, hon gick till doktorn för att kolla upp det för o va på den säkra sidan, men där konstaterade dom att det bara var en hormonrubbning, och hon var inte med barn...

Om ni är osäkra så kan ni ju alltid gå till MVC och göra ett test.
Lycka till! Håller tummarna för er :D
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav Stina » 22 okt 2006, 15:12

Välkommen!
Jag tror det tar tre veckor innan det syns på stickan att man är gravid... Men kanske har fel?
Här kan ni läsa lite om clearblue!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Pytte » 22 okt 2006, 17:12

Stina skrev:Välkommen!
Jag tror det tar tre veckor innan det syns på stickan att man är gravid... Men kanske har fel?

Det beror helt och hållet på hur ens menstruationscykel ser ut. Jag kunde testa efter 2 veckor med Minnea eftersom min menscykel var så att jag hade BIM 2 veckor efter ÄL. Nu ska jag testa på 17 dar efter ÄL. Om jag ens ids. Jag har mensvärk.

Den exakta dagen när man kan testa och få ett tillförlitligt svar är BIM. Att man inte testar + förrens flera veckor in i grav är nog extremt och ovanligt (läste här om nåns kompis som gjort det).
Pytte
Rådgivare Minbebis

Återgå till Bli gravid
Annons: