Dagens...

Dagens...

Inläggav pumpan » 05 nov 2009, 15:44

Hejsan!

Ingen vidare fart på oss decembermammor precis (jag är inget undantag)! Vore ju kul om vi kunde bli lite mera personliga härinne så här i slutspurten nu. Det vore roligare tycker jag iaf! Så jag tänkte att vi i denna tråd kanske kunde skriva hur vi tänker inför allt. Om vi mår dåligt, är rädda, oroliga eller bara lyckliga! Vi kan ju kunna stötta varann även om vi inte setts! :D

Så vad tycker ni? Ska vi skriva dagens humör, tankar och tillstånd här?? Vore kul om ni ville hänga på! :D :D

Kram på er! :D
pumpan
Alltid online

BF: 091217

Re: Dagens...

Inläggav pumpan » 05 nov 2009, 16:14

Jag börjar då.

Idag känner jag mig rätt så sliten. Orken är inte så stor längre och nätterna börjar bli mer å mer sömnlösa. Eller rättare sagt om jag vaknar så har jag svårt att somna. Bebisen kickar mot höfterna å revbenen å bestämmer vilken sida jag ska ligga på, haha :D
Många tankar nu varför jag inte växt något på 4 veckor. Jag har ju haft "normala" grav förut å det är nu med iofs förutom att jag inte växer då. Men så länge bebisen sparkar, hickar och är busig så måste jag ju bara tro att allt är bra.
Jag har dessutom varit väldigt slarvig med maten de sista 2 veckorna å inte ätit så näringsrikt utan äter mest för att jag måste. :shock:

Sen har jag alltid haft bra tålamod, men inte numera. Men det går ju över om några veckor. :)
pumpan
Alltid online

Inläggav Jennieli » 05 nov 2009, 16:32

Bra idé pumpan!

Jo jag mår faktiskt bra idag och känner mig relativt pigg trots förkylning och några dagars tapetserande. Ingen bra idé att tapetsera som höggravid vill jag lova! Fasiken vad klumpig man känner sig när man ska ner på knä och skära till mot golvlisten och sen ställa sig upp igen...å upp på stege å balansera...phuu...helt slut var jag efter det och ont i ryggen/fogarna men åå så fint det blev :-)
Tänkte slå slag i saken med att packa BB väskan nu också. Har hittat en liten bag som skulle kunna vara lämplig men undrar om den kanske är lite för liten. Kanske skulle ta en lite (handbagage storlek) resväska istället. Men känner man sig inte lite dum om man kommer med en resväska till förlossningen tro?! Är ju iofs en sjuhelsikes resa man ska göra! ;-)
Har fortfarande inte köpt amnings BH, toppar, pads, blöjor, bindor, amningsnapp mm.. Så det står kvar på min To Do-list!
Spraymåla själsängen vit ska också göras inom kort och så hade jag tänkt mig ett besök till ikea.
Ja, inte är man sysslolös trots att man slutat jobba. Men men man får passa på så länge man orkar hålla igång lite grann. Måste iofs börja träna på att varva ner också.
Har skaffat avslappningsmusik och ska även ta mig i kragen och läsa ut "innan du föder" av profylax-Anna Wilsby.
Nu i eftermiddag ska jag faktiskt ta å slappa lite...Vore skönt om förkylningen kunde ta å ge med sig.
Jennieli
Alltid online

Inläggav pumpan » 05 nov 2009, 21:35

Jennieli: Roligt att du ville vara med :D
Kan tänka mig hur jobbigt det är att tapetsera med en mage som är i vägen. 8)
Jag har faktiskt aldrig provat profylax, däremot har jag yogat et del å den avslappningen är väldigt bra! Ett tips med bb-väskan: Ta inte med för mkt för du kommer inte ha tid att byta kläder hela tiden :D :lol: Man är helt uppslukad av den lille. Men en bok (om du tycker om att läsa) är en sak som kan vara bra när man väntar på att bebisen ska sova färdigt :D
Det är ju nära för dig, inte ens en månad!!!!!!

Krya på dig å vila mkt!
pumpan
Alltid online

Inläggav Jennieli » 06 nov 2009, 06:00

Pumpan: Nejdå jag hade inte tänkt ta med mig så mycket kläder :-) Men tofflor, mysbrallor ett par amningstoppar, nesessär, grejer till pappan, någon bok och bebiskläder..känns som att den lilla väskan jag hittat kan bli rätt knökfull av dessa saker.
Ja, hjälp det är väldigt nära nu! Börjar försöka vänja mig vid tanken på att när bebisen väl kommit ut så ska den vara med oss för alltid..inte så att den kommer ut och säger hej och sen kryper tillbaka in ett tag så man hinner vänja sig succesivt :-)
Men jag vill så gärna se hur den ser ut nu...och veta om det är en pojke eller flicka!

Kan inte sova inatt..ont i ryggen hur jag än vänder och vrider på mig. Hoppas att man lyckas sova lite under dagen istället!

Känner igen mig i att matlusten inte är den största längre.. Är mest sugen på frukt på eftermiddag och kväll...men sen när jag väl äter mat känner jag att jag faktiskt är hungrig.
Jennieli
Alltid online

Inläggav linsan82 » 06 nov 2009, 11:09

Hej tjejer!

Oj vad jag känner igen mig i det där med matlusten Jennieli. På jobbet blir jag hungrig och har inga problem med att äta en ordentlig lunch, jag tror det är för att det är så himla socialt invant, man går och äter med sina kollegor. Men på kvällen är det så svårt att motivera sig, speciellt de kvällar som jag är ensam hemma. Jag har mest lust att bara äta fil och macka eller en smoothie när jag kommer hem. Men jag tvingar mig ändå att göra någon slags mat för bebisen och min skull, och när jag sitter där och äter så märker jag ju hur lätt allt går ner.

Apropå det där med BB väska. Jag har samma problem, vilken slags väska ska man ta med sig? En bag känns ju som en "föda barn" väska som mannen kommer med när vi springer in på BB. Men samtidigt så får man ju plats med så mycket mer i en rullväska/kabinväska, även fast det känns lite löjligt att komma med en sånn till BB :wink: Haha, vilket problem man har alltså. Hur gör ni andra, och hur har ni som fött barn innan gjort? Vilka väskor har folk på BB?

Jag tänkte packa lite kläder till bebisen (pyjamas, body, byxor, strumpor, mössa, filt), och även ta med nån napp ifall den vill ha det. Sedan packar jag nog ner tofflor till mig och mannen, morgonrock, mysbyxor, amningsBH, amningstoppar, amningsinlägg, stora trosor, stora bindor. Sedan så kanske vi packar med lite dricka, choklad, frukt. Vi ska föda på BB Stockholm och jag tror att man kan betala så att även mannen får mat under tiden man är där, så vi tar med oss lite extra snacks bara så vi har. Jag har en känsla av att även han kommer behöva fylla på energin under förlossningen.

Drygt 5 veckor kvar, kan tiden gå långsammare än såhär? Jag vill ha december NU
linsan82
Stammis

BF: 120208

Inläggav Jennieli » 06 nov 2009, 12:08

Jihoo vad kul att en till hakar på här!

Haha...Linsan82: kul att du tänker precis som jag med väskan. Just det en liten bebisfilt ska jag köpa också!
Vill åka och shoppa nu! Men idag har jag ingen bil så jag tror jag tar det när jag kan ta den istället...så slipper man bära på allt..om man hittar mycket! :-)
Jennieli
Alltid online

Inläggav gangsterflicka » 06 nov 2009, 12:47

hejsan.

föröskte få igång en sådan här tråd nyligen men var bara några som hängde på... är fortfarande igång en del men ine så jåätte mycket, heter decembermammorna 2009.

I dag har hittills varit en piss dag. (ursäkta språket)
Jag har fått svårt att sova första halvan av natten och vaknar si så där tusen gånger i timmen och vänder och vrider på mig.
fram till klockan 3-4 tiden ungefär när sambon åker till/kommer hem från jobbet.
Senaste nätterna ahr våran dotteer haft svårt att sova den tid ja ghar haft lättare att sova. Och i dag har hon varit jätte grinig för hon är så trött... inge roligt alls.

Sen när jag satt vid bordet nyss så högg de till i magen och sen kändes de som en lätt mens verk... höll i sig en stund och har nu börjat släppa, undra vad de var?
Annars mår jag rätt bra, lite foglossning och åderbrock men inget värre än så.

BB väskna, tycker jag att ni ska ta en som känns lätt att ha med och som allt får plats i.
Tänk på att de kan var tråkigt i längden om man är kvar länge på bb. När killen inte är där och bebisen sover - vilket den kan göra läänge, så ta med något att pyssla med och kanske lyssna på om de inte finns radio.
de gjorde de inte där jag var förra gången och då hade jag eget rum till och med.
sedan tofflor är bra, då de kan vara kallt på golven.
trosor och bindor får man där, samt blöjor. men kan vara bra att ah med lite av de iaf.
Sedan lite saker att ta de lungt med ifall fl drar ut på tiden.

Jag måste också skriva en inköpslista, oh lägga ner de saker jag har tagit fram i bb väskan.
förra gången packade jag och tvättade de sista baby kläderna samma dag som vi åkte in.

Och om ni vill ha med så kom ihåg att skriva förlossningsbrevet snart också.
Användarvisningsbild
gangsterflicka
Alltid online

BF: 091210
Status: Sambo

Inläggav Villja » 06 nov 2009, 13:14

Jag hänger på! Exakt 4 v till BF idag och jag vill att den ska UT! Helst igår :oops:

Jobbar fortfarande för att inte tappa greppet totalt, det är den enda mentala stimulans jag får. Gå hemma känns inte som ett alternativ, men jag får ju erkänna att jag blir rätt trött efter en hel arbetsdag. Det är mer eller mindre raka vägen i säng på kvällen, så nu är jag glad att det är helg så jag kan sova lite under dagtid också. Tycker synd om min sambo som alltid möts av mig trynandes i sängen. Är nog inte roligast i världen att leva med just nu, men jag är inte sur och otrevlig i alla fall.

Min kollega hävdar att ungen kommer att komma natten mellan söndag och måndag - nu denna helgen. Det tror jag inte alls på du bebis vägrar lägga sig med huvudet ner i bäckenet. Den tycker att friheten en våning upp är mer värd :D Så jag försöker snällt förklara att sannolikheten är lika med noll, men hon ihärdar. Så vi får väl se...

Det skulle vara bra om den väntade minst en vecka trots allt. Dels för att räknas som fullgången och dels för att vi ska hinna få värmen installerad i huset (de kommer på torsdag).

Jag är inte ett dugg nervös, det har jag kommit över (eller det finns ju självklart funderingar kring om nått kommer gå snett - snitt etc.). Nu är jag mest förväntansfull och har börjat tillåta mig att tänka tankar som:
- om någon månad kan jag ha jeans igen
- snart kan jag använda mina vinterjackor i stället för sambons
- hur kommer det att vara att ha en mage som är stilla? En helt vanlig mage utan hicka och "knöing" och sparkar och sammandragningar. En lugn mage helt enkelt.
- vem kommer ut? hur ser den ut? har jag rätt i att det är en liten kille? vilken ögonfärg kommer den att få (och det lär vi inte veta på ett tag ju)?

Nä -jag känner mig så redo som man kan bli för förlossningen. Är mkt mer nervös för livet som mamma än för själva barnafödandet.

Inatt har jag inte varit på toa en enda gång. Låg i sängen från strax efter 20 igår och pratade i telefon och klev upp 6.30 imorse. Jag kan inte minnas när det hände senast faktiskt, men inser att det ska bli skönt när det blir mer regel än undantag. Att man är vaken av andra anledningar är en helt annan grej.

Sen är jag såååååå glad att det är besöksförbud på BB. Skulle inte vilja ha en massa folk som kommer upp och ska hälsa på (vet en del personer som absolut skulle komma om de hade fått). Nu slipper jag fatta det beslutet själv. Känns bra!

Undrar mkt hur min förlossning kommer att starta. Värkar eller vattenavgång? Spontant eller igångsättning? under många dagar, eller relativt snabbt? Spännande!
Bild
Villja
Alltid online

Inläggav linsan82 » 06 nov 2009, 13:47

Hej!

Jag måste bara säga att jag håller med dig Villja om det där med besöksförbud, hihi. Jag är också glad att veta att vi "slipper" besök under de typ tre dagarna som vi är där, skulle vara stressigt tycker jag med en massa folk precis när jag ska lära mig amma och ta hand om barnet. Jag skulle helst vilja vara någon dag och natt hemma också innan det kommer besök, men det hoppas jag att man kan säga till sina bekanta, att man vill få landa hemma först.

Gangsterflicka, när du skrev att du ibland var ensam utan din man, fick han inte sova över? Där vi ska föda här i Sthlm så stannar mamman och pappan på BB i familjerum, och även mannen har helpension, så vi kan båda äta från restaurangen alla mål om dagen, en ganska bra lösning tycker jag. Sedan så vet jag att det är annorlunda för omföderskor, inte alltid man får ett familjerum då...

Jag längtar som sjutton till förlossningen, tycker att det ska bli så himla spännande och "kul". Jag är inte alls nervös inför själva förlossningen dels för jag har en man som jag vet at jag kan lita på och som kommer att vara ett superbra stöd under förlossningen. Det ska bli så himla häftigt att bli tre stycken och bli en familj.

Jo, tänk att kunna ha kläder på sig som verkligen tycker om. Jag går och trånar i skyltfönster just nu, men jag ska vänta med att handla nått nytt tills jag har fått tillbaka åtminstone delar av min figur.
linsan82
Stammis

BF: 120208

Nästa

Återgå till Decembermammor 2009