av Skoogstrollet » 02 nov 2011, 11:54
exit: Jag tycker det låter som att du skulle behöva vistas på en eller flera förskolor en hel dag eller kanske en hel vecka eller längre för att få insikt och inte bara ha en åsikt utifrån att du hittat ordet läroplan och avsaknad av kuddrum.
Vilka "traditionella leksaker" är det du saknar? Tanken är ju inte att förskolan "bara" ska ha likadana leksaker som oftast finns i hemmen utan vara ett komplement till hemmet. Jag har jobbat på cirka 20 olika avdelningar som pedagog några dagar till ett halvår på varje (bl a springvikarie) och jag har nog inte sett någon förskola som inte har mjukdjur, byggklossar, lego, järnväg, bilar, olika ritmaterial, böcker, spel, pussel mm, så jag har svårt att se vad det är för "traditionella" leksaker du saknar.
På vissa förskolor finns kuddarna fortfarande kvar, på andra är de borttagna då de kanske ansågs både utslitna och är ohygieniska. Jag tror inte att det är kuddarna som styr huruvida barn kan leka eller inte. Visst vi har en läroplan i förskolan, men det innebär ju inte att barnen sitter uppradade vid bord eller har samlingar hela dagarna som i skolan. Snarare diskuteras varför och när man ska ha samlingar för att det ska bli så få avbrott som möjligt i barnens lek.
Precis som "förr i tiden" får barnen leka mycket fritt, och erbjuds pärla, baka med playdoh, måla och skapa, bygga med diverse material, lyssna på musik, sjunga och dansa, klä ut sig, vara i lägenheten (förr dockvrån), läsa böcker, spela spel, pussla mm samt att det oftast är mycket utevistelse så klart. Tanken med läroplanen är att medvetandegöra pedagoger och föräldrar vad som görs i förskolan för att kunna vidareutveckla verksamheten och att alla Sveriges förskolor ska ha samma mål.
Sedan skulle jag vilja veta vilka leksaker barnet har för att bara LEKA utan att det lär sig något annat på köpet. Förskolan är ingen barnindustri som du verkar tro. Dessutom lär sig barnet från dag 1 oavsett om leksakerna är superpadagogiska eller inte. Den stora skillnaden på förr och nu är pedagogernas syn på barn som kompetenta individer bara de tillåts få tiden till att både leka, äta och klä på sig mm.
Därmed är det inte sagt att det är dåligt att föräldrar är hemma med sina barn så länge föräldrarna vill eller har ekonomisk möjlighet. Nackdelen för barnet blir väl om det inte får komma iväg och leka med andra barn privat eller på öf eller dylikt, så det kan fortsätta utveckla sin sociala kompetens. Det är skillnad på hur barnet samspelar och utmanas av barn i olika åldrar. Sedan är inte jag den perfekta föräldern som orkar utmana mitt barn och leka med det dagarna i ända hemma då mycket tid går åt till de traditionella hemmafrusysslorna.
Min strävan är att jag får ett kompetent barn som tror på sig själv och vågar prova på nya saker och fortsätter utvecklas både språkligt, motoriskt, matematiskt, socialt och emotionellt.