Dagis blev förskola, bra eller dåligt?

Diskutera vardagen på förskolan, om förskollärare och andra föräldrar.

Dagis blev förskola, bra eller dåligt?

Inläggav exit » 28 okt 2011, 11:45

Förskolan är så väldigt skolinriktad redan från 1-år. Läroplan i språk, matte och naturkunskap. Inga traditionella leksaker utan sånt man lär sig av (genom lek så klart).

Vad hände med kuddrummen och att man ska leka? Visst är lärande bra men man kanske ska vänta tills dom är äldre än 1?! Och kanska inte 5 dagar i veckan.

Vad händer när de börjar skolan och vissa gått på förskola och andra varit hemma och lekt. Blir det inte en enorm skillnad då?
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Re: Dagis blev förskola, bra eller dåligt?

Inläggav Mullemamman » 28 okt 2011, 16:29

Håller fullständigt med dig vad gäller dina funderingar.. Och resultatet har inte undgått att visa sig - numera får man till årskurs ett in barn som är SKOLTRÖTTA, vilket jag anser talar sitt tydliga språk.. Ettan ska man väl ändå se fram emot, eller?!?

Skillnaden består också i att lärarna upplever att "hemmabarn" har lite svårare att sitta still och "anpassa" sig till "normen", vilket jag faktiskt anser vara rätt hemskt! Barn ska alltså inte längre få vara barn utan alla ska in i den sociala fållan med så tidig inlärningsmodell som möjligt..

LÅT BARN FÅ VARA BARN så länge de bara kan! Tids nog hinner de med alla måsten i alla fall!
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav exit » 30 okt 2011, 12:25

Det ska ju vara ett privilegium att få vara hemma. Inte något man får lida av när man börjar skolan.
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Inläggav Mullemamman » 30 okt 2011, 12:45

Och det ÄR ett privilegium att få vara hemma.. faktiskt :)

Det som kanske är mest intressant i hela förskolediskussionen är att väldigt många förskolelärare/pedagoger själva drar sig för att sätta in sina egna barn på förskolan. De har de alltså hemma så länge de bara kan och det anser jag är rätt tongivande, eller...?

OM nu förskolan är så himla bra borde de väl själva vilja ha in sina barn där så fort de bara kan...?

För att inte barnen ska bli helt utanför när de väl ska börja skolan eller sexårsverksamheten har jag själv tänkt prova med att låta Plutten börja förskolan nästa höst, dvs när han hunnit fylla 5. Då har han trots allt två terminer på sig att hinna "anpassa" sig innan han börjar sexårsverksamheten och därefter två terminer till innan han börjar första klass.

Ett slags kompromiss som jag hoppas kommer att vara det optimala för oss.
För övrigt går vi mycket på öppna förskolan + Plutten och LillaTjejen även för denna termin varit på kyrkans barntimmar där jag som förälder inte är med och där de får viss vana av samlingar samt får pyssla och leka.
Detta har i alla fall fungerat bra för oss so far..
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Skoogstrollet » 02 nov 2011, 11:54

exit: Jag tycker det låter som att du skulle behöva vistas på en eller flera förskolor en hel dag eller kanske en hel vecka eller längre för att få insikt och inte bara ha en åsikt utifrån att du hittat ordet läroplan och avsaknad av kuddrum.

Vilka "traditionella leksaker" är det du saknar? Tanken är ju inte att förskolan "bara" ska ha likadana leksaker som oftast finns i hemmen utan vara ett komplement till hemmet. Jag har jobbat på cirka 20 olika avdelningar som pedagog några dagar till ett halvår på varje (bl a springvikarie) och jag har nog inte sett någon förskola som inte har mjukdjur, byggklossar, lego, järnväg, bilar, olika ritmaterial, böcker, spel, pussel mm, så jag har svårt att se vad det är för "traditionella" leksaker du saknar.

På vissa förskolor finns kuddarna fortfarande kvar, på andra är de borttagna då de kanske ansågs både utslitna och är ohygieniska. Jag tror inte att det är kuddarna som styr huruvida barn kan leka eller inte. Visst vi har en läroplan i förskolan, men det innebär ju inte att barnen sitter uppradade vid bord eller har samlingar hela dagarna som i skolan. Snarare diskuteras varför och när man ska ha samlingar för att det ska bli så få avbrott som möjligt i barnens lek.

Precis som "förr i tiden" får barnen leka mycket fritt, och erbjuds pärla, baka med playdoh, måla och skapa, bygga med diverse material, lyssna på musik, sjunga och dansa, klä ut sig, vara i lägenheten (förr dockvrån), läsa böcker, spela spel, pussla mm samt att det oftast är mycket utevistelse så klart. Tanken med läroplanen är att medvetandegöra pedagoger och föräldrar vad som görs i förskolan för att kunna vidareutveckla verksamheten och att alla Sveriges förskolor ska ha samma mål.

Sedan skulle jag vilja veta vilka leksaker barnet har för att bara LEKA utan att det lär sig något annat på köpet. Förskolan är ingen barnindustri som du verkar tro. Dessutom lär sig barnet från dag 1 oavsett om leksakerna är superpadagogiska eller inte. Den stora skillnaden på förr och nu är pedagogernas syn på barn som kompetenta individer bara de tillåts få tiden till att både leka, äta och klä på sig mm.

Därmed är det inte sagt att det är dåligt att föräldrar är hemma med sina barn så länge föräldrarna vill eller har ekonomisk möjlighet. Nackdelen för barnet blir väl om det inte får komma iväg och leka med andra barn privat eller på öf eller dylikt, så det kan fortsätta utveckla sin sociala kompetens. Det är skillnad på hur barnet samspelar och utmanas av barn i olika åldrar. Sedan är inte jag den perfekta föräldern som orkar utmana mitt barn och leka med det dagarna i ända hemma då mycket tid går åt till de traditionella hemmafrusysslorna.

Min strävan är att jag får ett kompetent barn som tror på sig själv och vågar prova på nya saker och fortsätter utvecklas både språkligt, motoriskt, matematiskt, socialt och emotionellt.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Skoogstrollet » 02 nov 2011, 12:15

Mullemamman: Visst är det enormt privilegium vi har i Sverige att vi kan vara hemma så länge med våra barn, men längden på hemmavistelsen styrs fortfarande av hur våra löner ser ut. Ju sämre inkomst du och/eller partnern har dessto svårare har du att vara hemma länge med dina barn, men ju fler barn man skaffar dessto längre kan man oftast vara hemma med sina barn ... Det säger sig självt.

Däremot håller jag inte med om ditt resonemang om
"Det som kanske är mest intressant i hela förskolediskussionen är att väldigt många förskolelärare/pedagoger själva drar sig för att sätta in sina egna barn på förskolan. De har de alltså hemma så länge de bara kan och det anser jag är rätt tongivande, eller...?

OM nu förskolan är så himla bra borde de väl själva vilja ha in sina barn där så fort de bara kan...?"

Oavsett om du är pedagog eller inte så finns det väl ett egenintresse i att vara hemma med sina barn. Det handlar ju om att få tid att lära känna sitt barn och att få umgås och uppfostra det på ditt eget sätt. Sedan är det fortfarande oftast ekonomin som styr i form av löner, val av boende och levnadsstandard hur länge man är hemma. Sedan trivs inte alla med att gå hemma oavsett om de tycker att det gagnar deras barn eller inte. Jag älskar mitt barn, men jag saknar ändå den stimulans umgänget med kollegor och att utvecklas i sitt jobb ger. Så för min del hade det varit bäst att kunna få ut lika mycket av båda kakorna, men tyvärr sätter ekonomin hinder om jag inte skaffar fler barn direkt förstås.

Så nej, jag förespråkar inte att båda föräldrarna tvingas/vill jobba heltid då barnet tillbringar mer tid på förskolan än det gör med sina föräldrar. Vi har idag barn som vistas på förskolan uppåt 10 timmar per dag redan som ettåringar och de barnen vill inte alltid följa med sina föräldrar hem då de är tryggare med pedagogerna. Därmed är det inte sagt att de inte har det bra på förskolan.

Tyvärr har vi en arbetspolitik som inte tillåter att man väljer själv. För egen del måste jag söka de jobb som står till buds och kan inte välja att jobba bara 75 % utan får ta det jag får, vilket kommer göra att tösen eventullt får de långa dagar jag inte förespråkar. Alla väljer ju inte sina scheman eller kan flexa när de vill.
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 02 nov 2011, 12:49

Mullemamman och Exit: Ja, det är ju intressant att upptäcka att barnen skiljer sig mer åt beroende på om de varit hemma eller inte fram till förskoleklassen börjar. Ni ser det som något negativt att barnen får chansen att utvecklas och sporras till att upptäcka och lära sig nya saker i förskolan. Jag skulle snarare se det som ett bevis på att pedagogernas utbildning är grunden till att ge oss bra förskolor.

Att barnen som "bara" varit hemma kommer "efter" handlar väl mycket om pedagogernas inställning OCH föräldrarnas intresse av att utmana sina barn och vilka "regler" som gäller i familjen. Sedan finns det även pedagogbarn som sköter sig exemplariskt tillsammans med kompisarna, men inte hemma och tvärtom, barn är trots allt barn och egna små individer.

Sedan nämner Mullemmman att barnen redan är "skoltrötta" i skolår ett. Frågan är väl varför? Jag skulle snarare påstå att vi har alltid haft barn som inte har trivts i skolan, en del för att de har varit "för duktiga" och haft lätt för sig och inte fått de utmaningar de behöver eller också har de haft svårt och inte fått den hjälp de behöver. Sedan har det också alltid funnits de barn som har en massa extra energi i kroppen och behöver röra på sig mer för att få utlopp för denna. Skillnaden idag är att systemet inte är lika strängt och att dessa barn hörs och syns mer både i medier och i klassrummen, men de har nog alltid funnits (ibland i obs-klasser).

Svårigheten för dagens pedagoger är väl istället att erbjuda en bra undervisning som gagnar alla elever, då spridningen utvecklingsmässigt har ökat markant. I en av de ettor jag haft har spännvidden kunnat vara från de som knappt känner igen några bokstäver alls till de barn som läser kapitelböcker flytande motsvarande vad som förväntas i skolår 3. Kanske ska vi plocka bort all ny teknik i form av tv, datorer och mobiler också då detta också ger barnen nya färdigheter och kunskaper än de hade "förr".

Jag tror det är ett klokt beslut Mullemamman att låta ditt barn få vistas en del i större grupp som 5-åring då det kräver en förståelse för många sociala regler som inte blir lika tydliga i hemmiljö där var och en kan sitta i sin egen vrå när det behöver det. Dessutom tror jag barnen lär sig mycket i samvaro med sina jämnåriga både socialt, emotionellt och utvecklingsmässigt. Samtidigt hinner det ju vistas mycket med dig i hemmet också då de sällan går mer än 15-20 timmar per vecka och kan därmed få fördelarna ur båda världarna.
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 02 nov 2011, 12:52

Mullemamman och Exit: Ja, det är ju intressant att upptäcka att barnen skiljer sig mer åt beroende på om de varit hemma eller inte fram till förskoleklassen börjar. Ni ser det som något negativt att barnen får chansen att utvecklas och sporras till att upptäcka och lära sig nya saker i förskolan. Jag skulle snarare se det som ett bevis på att pedagogernas utbildning är grunden till att ge oss bra förskolor.

Att barnen som "bara" varit hemma kommer "efter" handlar väl mycket om pedagogernas inställning OCH föräldrarnas intresse av att utmana sina barn och vilka "regler" som gäller i familjen. Sedan finns det även pedagogbarn som sköter sig exemplariskt tillsammans med kompisarna, men inte hemma och tvärtom, barn är trots allt barn och egna små individer.

Sedan nämner Mullemmman att barnen redan är "skoltrötta" i skolår ett. Frågan är väl varför? Jag skulle snarare påstå att vi har alltid haft barn som inte har trivts i skolan, en del för att de har varit "för duktiga" och haft lätt för sig och inte fått de utmaningar de behöver eller också har de haft svårt och inte fått den hjälp de behöver. Sedan har det också alltid funnits de barn som har en massa extra energi i kroppen och behöver röra på sig mer för att få utlopp för denna. Skillnaden idag är att systemet inte är lika strängt och att dessa barn hörs och syns mer både i medier och i klassrummen, men de har nog alltid funnits (ibland i obs-klasser).

Svårigheten för dagens pedagoger är väl istället att erbjuda en bra undervisning som gagnar alla elever, då spridningen utvecklingsmässigt har ökat markant. I en av de ettor jag haft har spännvidden kunnat vara från de som knappt känner igen några bokstäver alls till de barn som läser kapitelböcker flytande motsvarande vad som förväntas i skolår 3. Kanske ska vi plocka bort all ny teknik i form av tv, datorer och mobiler också då detta också ger barnen nya färdigheter och kunskaper än de hade "förr".

Jag tror det är ett klokt beslut Mullemamman att låta ditt barn få vistas en del i större grupp som 5-åring då det kräver en förståelse för många sociala regler som inte blir lika tydliga i hemmiljö där var och en kan sitta i sin egen vrå när det behöver det. Dessutom tror jag barnen lär sig mycket i samvaro med sina jämnåriga både socialt, emotionellt och utvecklingsmässigt. Samtidigt hinner det ju vistas mycket med dig i hemmet också då de sällan går mer än 15-20 timmar per vecka och kan därmed få fördelarna ur båda världarna.
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav EmmaStina » 02 nov 2011, 12:56

Jag jobbar på en förskola och har gjort det de senaste 6 åren. De första 4 åren jobbade jag som vikarie och nu de senaste två åren har jag fast anställning.
Vi har kuddrum, "lägenheter" med dockor, spis, säng, kastruller, vi har bilrum, pysselrum, "verkstad" och målarrum. Barnen har leksaker.. både traditionella och moderna.
Våra barns dagar ser ut så här:
6.30-7.30 Alla som kommer tidigt får leka fram till frukost.
7.30-8.00 Frukost
8.00-9.00 Fri lek
9.00-9.15 Fruktstund
9.15-10.30 Pedagogisk aktivitet (inne eller ute, men allt inbakat i lek)
10.30-11.00 Samling och en hjälper till att duka
11.00-12.00 Lunch
12.00 Sover de små barnen och de stora har sagostund och sen valfri lek
14.00 Mellis
Alla tider är ca tider och varierar beroende på hur barnen känns under dagen.
Hur kan detta vara negativt? Barnen får leka och blir även stimulerade. De lär sig det sociala samspelet och det är viktigt inför framtiden.
Visst det är säkert bra för barn att vara hemma men de behöver också andra barn. Jag vill att mina barn ska gå på en förskola, för jag tror att de behöver "slippa" sina föräldrar ibland, de behöver få leka och busa med sina kompisar, de får uppleva så mycket.. skogen, staden, bibliotek, de lär sig att vara rädd om naturen. Nej jag ser inte något negativt med förskolan, skulle väl vara att de vill ta bort barnskötare men det är regeringen och inte förskolan!
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav exit » 02 nov 2011, 14:25

Fast nu har ni missförstått mig EmmaStina och Skoogstrollet.
Jag säger inte att det ÄR dåligt, utan vill starta en disskution om varför det är bra eller dåligt. Jag är skeptisk till det jag sett än så länge, men det är ju bara en promille av alla förskolor som finns.

På den ena förskolan jag var på fanns som sagt inga traditionella lekseaker och de sa pedagogen också stolt i sin introduktion. Inga mjukdjur, inga klossar, inga bilar, inga dockor, inga "köksredskap" etc. Men det är ju upp till varje förskola hur de vill följa läroplanen. Jag fick mest en chock och tänkte "Hjälp, är det så här det ser ut för barnen på dagis nuförtiden". Därför ville jag starta en disskution, vad är bra, vad är dåligt, vad var bättre förr osv
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Nästa

Återgå till Förskolan