Dagis blev förskola, bra eller dåligt?

Diskutera vardagen på förskolan, om förskollärare och andra föräldrar.

Re: Dagis blev förskola, bra eller dåligt?

Inläggav Skoogstrollet » 02 nov 2011, 23:17

exit: Ställde du överhuvudtaget frågan vad förskolan hade för inriktning och såg du vad de hade istället för traditionella leksaker och hur de jobbade med dem?

Jag kan tänka mig att de kanske var Reggio Emiliainspirerade. Jag har haft en arbetspraktik i 3 månader och springvikat en del på 3 privata Reggio Emiliainspirerade förskolor och jag kan säga att de har varit mycket längre komna vad gäller pedagogiken och med fortbildningar än vad alla de kommunala förskolor jag sett har. Pedagogerna hade 2 timmar i veckan avsedda till att diskutera vad de hade sett att barnen var intresserade av genom (både nedskrivna och muntliga)observationer och att fotografera mycket i verksamheten. Målet var catt komma fram till hur de skulle utmana barnen vidare.
I och för sig var de privatägda i ett AB, vilket underlättade, så de pengar de fick in på studiebesök kunde de användas till personalens fortbildning. Varje år fick några kollegor åka till Italien där upprinnelsen till pedagogiken finns.

De hade väl inte heller några dockor och så mycket mjukdjur, mer än i samband med samlingar och lek efteråt, men å andra sidan hade de fantastiska sagosamlingar då de berättade och dramatiserade med figurer till, mycket musik, rytm och rörelse, en helt fantastisk ateljerista (ungefär bildpedagog) som hjälpte barnen att måla självporträtt bättre som 3-4-åringar än vad jag någonsin har kunnat göra, så det man först ser är inte alltid den sanna bilden. Allt behöver inte vara dåligt bara för att det inte är vad man förväntar sig, men ställ frågor så du inte dömer någon utan grund.

Sedan är det ju fritt upp till er föräldrar att önska vilka förskolor ni vill placera ert barn på. Så fortsätt du kolla förskolornas hemsidor och besök förskolor tills ni känner att ni hittar något som passar er.

Du kommer nog inte få tillbaks daghemmen från förr, så det är bättre att du diskuterar hur du upplever förskolorna här och nu eller möjligen vad du önskar mer av. Sedan är det nog svårt att sätta sig in i hur verklighetens förskolor är idag då dagisen från förr inte är samma sak och du måste starta om dina referenser.

Jag kan säga att de två förskolor som finns här i byn verkar skilja sig markant åt, åtmistone om man ser till personalens sätt att visa upp sin verksamhet. På den första hävdade de att de arbetade likadant och pratade mest om att här hade de hemvrå, kuddrum, matrum mm, medan de på den andra presenterade sig utifrån att de försökte utforma och göra om miljön på bästa sätt utifrån barnens intressen. Båda förskolorna är kommunala och ligger ca 100 meter ifrån varandra. Därmed inte sagt att den andra är dålig, men jag sätter ju hellre mitt barn bland medvetna tänkande pedagoger, än där de glömmer kvar ett barn på den äldsta avdelningen och avfärdar det med att det nog var en nyinskolning då de hör ett barn gråta. Det kändes som jag hade bättre koll på var hennes barn var än hon hade och jag var ju bara där för att observera. Pinsamt.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav exit » 03 nov 2011, 09:39

Men snälla Skoogstrollet det är klart jag har koll på inriktningen och såg vad de hade för andra leksaker.

Nästan alla kommunala förskolor i min kommun har minst en reggio emilia inspirerad avdelning.
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav EmmaStina » 03 nov 2011, 09:57

Vet du vad det var för förskola? Kan ju vara Waldorff? De har ju inge traditionella leksaker utan de använder ju det som finns runtomkring dem. Skapar egna leksaker mm. Jag har alltid tyckte det var lite annorlunda men en intressant ide.

Det finns för och nackdelar med alla förskolor. Även med att vara hemma också. Fördelen med förskolor är ju att barn får leka med andra barn, de får lära sig de pedagogiska bitarna och de får den stimulans de behöver. Nackdelarna är ju att det är stora barngrupper och få fröknar (tyvärr). Det är ju debatt om det just nu, att det händer mycket olyckor på förskolor.
Men å andra sidan så händer det ännu fler olyckor i hemmet. En annan nackdel med att vara hemma är ju att det blir svårt att hänga med när de kommer upp i skolåldern. Men åandra sidan så är ju fördelen att de får tryggheten som finns hemma, de får umgås mycket med sina föräldrar, förhoppningsvis så har de vänner runt omkring sig och de får en annan typ av stimulans.

Min son kommer att börja på dagis när han är 1½ år, vi har redan kollat upp förskolan han ska börja på och ställt oss i kö. Vi frågade dem vad de jobbar med för pedagogik, hur deras dagar ser ut, vart barnen sover (inne eller ute), vart de får maten i från, är de mycket i naturen mm. Så jag känner mig trygg med mitt val.
Alla föräldrar har rätten att välja (om man har råd) att ha barnet hemma eller i förskolan.
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav exit » 03 nov 2011, 11:27

EmmaStina: Det var en vanlig kommunal förskola.

Skoogstrollet: Tycker det är trist att du initierar att jag inte ska ifrågasätta om det är bättre nu eller förr, ifrågasätta hur förskolan där mitt barn ska vistas arbetar. Jag kommer alltid ifrågasätta när det gäller barnen (speciellt när man gör om) och det tycker jag alla vettiga föräldrar borde göra. Jag vet inte allt, har inte satt min fot på en förskola (föränns nu), då jag själv gick på dagis för ca 23 år sedan.
Tanken med denna tråd var att lyfta fram det som är bra med det nya systemet men även vad som är dåligt, för du kan ju inte påstå att det är guld och gröna skogar?

Var på en annan förskola igår, de hade mer traditionella leksaker, kuddar, klossar, köksredskap, dockor. Men det var väldigt stort och de kändrs lite som om barnen lätt kunde komma bort i mängden.

Är det någon som vet en bra sida där man kan läsa vad andra föräldrar tycker om vissa förskolor?
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 03 nov 2011, 15:24

exit: Ja, nu missförstod du mig. Jag kan säga att den förskola med Reggio Emiliainriktning jag var på kändes väldigt bra, men det säger ingenting hur alla andra med samma inriktning fungerar. Självklart finns det fördelar och nackdelar med alla förskolor och kommer alltid att finnas. Det perfekta stället existerar bara i fantasin.

Det jag menade var att det är inte så stor idé att älta historien, för den kommer inte åter, men däremot har jag aldrig påstått att du inte ska ifrågasätta de förskolor som finns idag. Om inte frågorna uppstår drivs aldrig utvecklingen framåt. Men visst om du tycker att dagisen var så bra så är det väl bättre du för fram de bitar som var bra därifrån.

Nej, självklart vill jag inte påstå att vårt samhälle eller förskolan bara är guld och gröna skogar. Tyvärr är det ju inte vi inom förskolan/skolan som vill ha större barngrupper utan det hänger ju på ekonomin som bestäms av våra politiker, som vi själva har valt. Å andra sidan kanske du kan hitta en dagmamma, om de nu fortfarande existerar.

Jag är nog tveksam till om det finns speciella sidor där föräldrar skriver omdömen, men vet du i vilket område du vill ha ditt barn kan du ju alltid prata med föräldrar på lekplatser, på bvc o s v. Kanske har ni en öppen förskola eller sångstund i någon kyrka där du möter föräldrar som redan har äldre syskon. Det finns ju många informella mötesplatser där man kan fråga andra föräldrar. Annars får du väl helt enkelt via nätet söka upp en förskola med bara två avdelningar om det känns tryggare. Det finns både för- och nackdelar med förskolor med många avdelningar liksom problem kan uppstå om det bara finns en. Klimatet kan förändras i samband med hur barngruppen eller personalstyrkan förändras.
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav exit » 09 nov 2011, 19:00

Visst kan jag prata med andra föräldrar, synd att det inte finns en sida för sånt dock.

Var på en annan förskola härom dagen som jag älskade!

MEN det är ju så himla svårt att få en plats, överhuvudtaget. Plus att alla tar in i augusti. Öh, det föds barn 365 dagar om året, alla falldr inte automatiskt in att de ska börja förskolan i Augusti?! Jag ska börja jobba i mars, chansen att jag får en plats i närheten är typ noll och jag har ändå NIO förskolor inom gång avstånd...
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 09 nov 2011, 20:16

exit: Vad härligt att du hittade något du gillade. Vad var det de hade som du gillade?

Ja, budgetarna är ju tajta och de har ju inte fler platser än nödvändigt. Ja, anledningen till att det finns gott om platser på hösten beror ju på att grundskolorna bara har intagning en gång om året ...´

Kanske har ni en regel om överflyttning så du kan byta till en förskola i närområdet till hösten ...
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav Snigel » 09 nov 2011, 23:10

Det låter helt sjukt att du inte får plats på någon av de nio förskolorna tills mars, fy vad stressande! Hur långt bort ligger de andra som du får försöka med i så fall?

Här hos oss är det fler förskoleplatser än barn i kommunen... inte heller bra eftersom förskolorna får svårt att hålla budgeten när platserna inte fylls.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Snigel » 09 nov 2011, 23:11

Förresten, har du tittat på dagmammor som alternativ till förskolan? (Åtminstone tills du får plats på den förskola du gillar) Dom lär väl vara mer flexibla med inskolningen.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav exit » 11 nov 2011, 22:25

Skoogstrollet: Det var hela miljön, de hade en jättefin "kiosk" där barnen kan leka affär, en större sal med en liten scen för teater, deras gård är ENORM med så mycket fin miljö att leka i.

Jo, jag kan byta till en utav de förskolorna jag önskat till hösten (förhoppningsvis).

Snigel: Vilken kommun bor du i? De andra, ja man får ju plats inom komunen och haninge är stort. Man kan ju inte direkt åka 1,5h ut till muskö och lämna på där :P
Jag är liiiite skeptisk till dagmamma, då vill man gärna veta vem det är och känna andra mammor som har där för att det skulle kännas bra för mig. Man får väl hålla tummarna att någon flyttar...
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Föregående

Återgå till Förskolan