av Skoogstrollet » 02 nov 2011, 23:17
exit: Ställde du överhuvudtaget frågan vad förskolan hade för inriktning och såg du vad de hade istället för traditionella leksaker och hur de jobbade med dem?
Jag kan tänka mig att de kanske var Reggio Emiliainspirerade. Jag har haft en arbetspraktik i 3 månader och springvikat en del på 3 privata Reggio Emiliainspirerade förskolor och jag kan säga att de har varit mycket längre komna vad gäller pedagogiken och med fortbildningar än vad alla de kommunala förskolor jag sett har. Pedagogerna hade 2 timmar i veckan avsedda till att diskutera vad de hade sett att barnen var intresserade av genom (både nedskrivna och muntliga)observationer och att fotografera mycket i verksamheten. Målet var catt komma fram till hur de skulle utmana barnen vidare.
I och för sig var de privatägda i ett AB, vilket underlättade, så de pengar de fick in på studiebesök kunde de användas till personalens fortbildning. Varje år fick några kollegor åka till Italien där upprinnelsen till pedagogiken finns.
De hade väl inte heller några dockor och så mycket mjukdjur, mer än i samband med samlingar och lek efteråt, men å andra sidan hade de fantastiska sagosamlingar då de berättade och dramatiserade med figurer till, mycket musik, rytm och rörelse, en helt fantastisk ateljerista (ungefär bildpedagog) som hjälpte barnen att måla självporträtt bättre som 3-4-åringar än vad jag någonsin har kunnat göra, så det man först ser är inte alltid den sanna bilden. Allt behöver inte vara dåligt bara för att det inte är vad man förväntar sig, men ställ frågor så du inte dömer någon utan grund.
Sedan är det ju fritt upp till er föräldrar att önska vilka förskolor ni vill placera ert barn på. Så fortsätt du kolla förskolornas hemsidor och besök förskolor tills ni känner att ni hittar något som passar er.
Du kommer nog inte få tillbaks daghemmen från förr, så det är bättre att du diskuterar hur du upplever förskolorna här och nu eller möjligen vad du önskar mer av. Sedan är det nog svårt att sätta sig in i hur verklighetens förskolor är idag då dagisen från förr inte är samma sak och du måste starta om dina referenser.
Jag kan säga att de två förskolor som finns här i byn verkar skilja sig markant åt, åtmistone om man ser till personalens sätt att visa upp sin verksamhet. På den första hävdade de att de arbetade likadant och pratade mest om att här hade de hemvrå, kuddrum, matrum mm, medan de på den andra presenterade sig utifrån att de försökte utforma och göra om miljön på bästa sätt utifrån barnens intressen. Båda förskolorna är kommunala och ligger ca 100 meter ifrån varandra. Därmed inte sagt att den andra är dålig, men jag sätter ju hellre mitt barn bland medvetna tänkande pedagoger, än där de glömmer kvar ett barn på den äldsta avdelningen och avfärdar det med att det nog var en nyinskolning då de hör ett barn gråta. Det kändes som jag hade bättre koll på var hennes barn var än hon hade och jag var ju bara där för att observera. Pinsamt.