Dagisbyte

Diskutera vardagen på förskolan, om förskollärare och andra föräldrar.

Dagisbyte

Inläggav Bells mamma » 05 sep 2011, 19:19

Hej

Är det nån mer därute som har en 2-åring som gjort dagisbyte?
Hon skolades in första gången runt 1 år och ca 2-3 månader, det gick toppen och dagis var en trygghet i vardagen både för dottern och oss. Hon grät sällan när man lämnade och allt var toppen. Så bestämde vi oss för att flytta från stan och fick efter flytten vänta 6 månader på ny dagisplats där vi bor nu. För 2 veckor sedan började inskolningen som pappan tog denna gången, det gick toppen och hon somnade där när hon fick prova på det. Kändes som att detta skulle bli helt ok. Tills idag när jag hämtar en rödgråten liten tjej som vart ledsen från förmiddag innan lunch och dom hade fått gunga henne i vagn för att lugna och få henne att sova en stund. Hon sov i vagn på det förra dagiset men finns egentligen inte möjlighet till här då denna barngupp går upp till 5 år, den förra till 3 år. Hon var även mkt ledsen när vi gick på morgonen då det dessutom inte var inskolningsfröken som tog emot. Det gjorde ont i mamma hjärtat idag och jag fasar för morgondagen, att behöva lämna när man inte vet hur det går.
Någon annan som har erfarenhet? Hur lång tid tog det då för er innan ert barn tyckte att det var kul med dagis igen? Hur kan man hjälpa?

Puh, behövde ventilera lite! :?
Bells mamma
Nykomling

Re: Dagisbyte

Inläggav Snigel » 05 sep 2011, 20:57

Hej! Vår Liam gick på sitt första dagis i 8 mån innan vi flyttade o bytte dagis. Han var då nästan 2 år när inskolningen skedde på nya dagis. %killnaden för oss mot er var att han bara hade sommarledigheten innan han skolades in på nytt.
Vad jag förstår så är det helt normalt att barnen gråter vid lämningen (vissa mer intensivt än andra...) Och att man istället får titta på hur lång tid det tar för barnet att sedan lugna sej. Dom flesta är ju glada igen efter 5-10 minuter! Du kan alltid ringa till dagis nån halvtimme efter lämning för att höra att allt är bra, det mår man ju själv bättre av ifall man är orolig!

Liam hade svårt med inskolningen på första dagis. Där lämnade vi en snutte o vagnen som hans trygghet under dagen. Han var till en början ledsen i över en timme efter lämning och då ringde fröknarna o bad oss hämta honom- dom ska inte behöva gråta eller vara ledsna länge ,det gynnar ju inte inskolningen. Så till en början fick vi bara vara flexibla o se till att vi inte var långt borta. Sedan löste det sej efter ytterligare ett par veckor och han började trivas bra! Den andra inskolningen gick galant och han har knappt gråtit vid någon lämning ens.

Annat som jag har hört underlättar för barnet är ett relativt snabbt avsked (puss o kram förstås men inget utdraget), famn till famn lämning (från förälder till frökens famn), och att man inte visar att man själv tycker det är jobbigt.

Hoppas ni får det lättare snart!!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Återgå till Förskolan