Dagsömn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Dagsömn

Inläggav rara » 28 jul 2010, 17:17

Jag har en dotter som är 2 månader. Hon sover jättebra på nätterna (när hon väl somnat), men problemet är att hon inte kommer till ro på dagarna. Hon sover max 2-3 timmar/ dag och jag märker att det är för lite för hon blir lätt gnällig framåt dagen. Någon som har något tips på hur jag ska få henne att sova lite längre?! Går lite bättre när jag går med henne i vagnen eller åker bil, men det fungerar ju inte i längden...
rara
Nykomling

Re: Dagsömn

Inläggav HelloKitty » 28 jul 2010, 17:57

jag kan säga såhär att första halvåret typ så va de de ända som fick charlie o sova bra på dagen va vagnen promenader. så de va vackert o gå ut två gånger om dagen. sen började jag gå ut lite kortare o ställa in vagnen med öppen ballkongdörr så de ändå va som ute då fortsatte han sova (oftast) och vande sig vid att stå stilla. nästa steg va o vagna han till söms inne o låta han sova inne i vagnen gick tillslut jätte bra o sen TILLSLUT kunde han sova inne i sängen i långa pass. sen kan man också har jag läst men inte testat utan typ hitta sätt som får dom att somna typ vagna o så fort dom gör minsta antydan på o vakna går man in o vagnar igen då för att dom inte skall vakna o när man hållt på så ett par veckor så lär dom sig att sova över dóm där tidiga uppvaken.
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav HelloKitty » 28 jul 2010, 17:57

jag kan säga såhär att första halvåret typ så va de de ända som fick charlie o sova bra på dagen va vagnen promenader. så de va vackert o gå ut två gånger om dagen. sen började jag gå ut lite kortare o ställa in vagnen med öppen ballkongdörr så de ändå va som ute då fortsatte han sova (oftast) och vande sig vid att stå stilla. nästa steg va o vagna han till söms inne o låta han sova inne i vagnen gick tillslut jätte bra o sen TILLSLUT kunde han sova inne i sängen i långa pass. sen kan man också har jag läst men inte testat utan typ hitta sätt som får dom att somna typ vagna o så fort dom gör minsta antydan på o vakna går man in o vagnar igen då för att dom inte skall vakna o när man hållt på så ett par veckor så lär dom sig att sova över dóm där tidiga uppvaken.
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav MajMamma:) » 29 jul 2010, 09:25

min dotter är likadan,men hon sover gärna lite längre på fm/lunch för att sedan inte vara trött på em. Detta är deras dygnsrytm och sover de bra på nätterna så vi njuter eftersom hon då sover upp till 6-7 timmar på natten :)
jag kan råda till att aktivera ditt barn de stunder det är vaket,svart-vita saker brukar uppskattas även skallror,mycket prat, då "leker" de sig trötta. vagnen har vi inomhus,så hon brukar ligga o vila på dagen i den för att vara nära oss,och hon sover exemplariskt när vi har besök hemma,mycket soj o prat och hon däckar på nolltid:) enl bvc så tar barnen den sömn de behöver under dagen..
hoppas det var nån hjälp o inte bara en massa dravel. Lycka till
MajMamma:)
Stammis

Inläggav rara » 29 jul 2010, 09:55

Tack för era tips och idéer. Är helt säkert så att de sover som de behöver, men man jämför tyvärr lite med andra som har barn i samma ålder vilket man ABSOLUT inte ska. Sen som sagt så ska man förmodligen vara väldigt glad att de sover på natten. Har ju hellre ett vaket barn på dagen än på natten. Förhoppningsvis blir det väl bättre framöver :)
rara
Nykomling

Inläggav MajMamma:) » 29 jul 2010, 17:39

det blir bra ska du se. börja införa morgon respektive kvälls rutiner.
Hos oss: innan frukost målet(risk för spya om man tar det efter vällingen) tvättas hon av i ansiktet,fötter o händer. sedan sätts dagens kläder på.
Kväll: tvättas av händerna o underhakan,samlas en del gos därinunder;) sedan sätts pyjamas på.detta sker mellan halv 7-halv 8 hon vill oftast äta efter det. bad dagarna,så badas det ungefär vid samma tid,eftersom hon gärna vill däcka rejält efter denna härliga upplevelse:)
lätt att jämföra,spec med första eftersom man inte har någonting annat att förhålla sig till,men det ordnar sig ju för det mesta. Fundera ut rutiner som fungerar för er därhemma.
MajMamma:)
Stammis

Inläggav shmootchie » 12 aug 2010, 22:48

Inte för att jag har något konkret att komma med, men tänkte bara säga att min dotter som är nästan fyra månader sover väldigt lite under dagen, kanske två timmar per dag, i två eller tre omgångar. Ca en timme på förmiddagen, sedan en eller två halvtimmar på eftermiddagen. Dock sover hon 10-11 timmar under natten.
Så det där med sömnbehov och vanor är nog väldigt individuellt för varje barn.
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Inläggav bobby » 27 okt 2010, 21:12

Min dotter som är 3 är likadan som din rara, ända sedan hon föddes så sover hon max 20 minuter på dagen om jag lägger henne i sängen men är vi ute å går eller om jag har henne i bärsjal så sover hon ibland 2 timmar 3 gånger om dagen.

Men det hade varit skönt om hon kunde sova i sin egen säng på dagen oxå då vi går mot en kalla å ruggig period.

Men jag e tacksam då hon sover nästan hela natten i sin säng.

Ska prova ditt tips HelloKitty, låter som nått som skulle kunna funka för oss :O)

Tänkte även prova att lägga en snuttefilt vid henne varje gång hon ska sova och till slut kanske hon kan känna sig trygg med den å då sova bättre i en stilla säng :)
bobby
Stammis

BF: 120304

Inläggav Plastic » 04 okt 2015, 12:21

Very good and informative exchange .. Thank you!
Plastic
Nykomling

Återgå till Barn 0-2 år